LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 23-fevraldagi 161-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish, shuningdek, ba’zilarini o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblash to‘g‘risida (O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Idoralararo kollegial organlarni tubdan qisqartirish va yanada optimallashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2018-yil 28-avgustdagi PF-5527-son Farmoni)”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
“Sud ekspertizasi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 26-moddasiga muvofiq hamda sud ekspertizasi sohasidagi ilmiy tadqiqotlarning darajasini va asoslanganligini oshirish, shuningdek idoralararo tusdagi sud ekspertizasini rivojlantirishning muhim masalalarini ko‘rib chiqish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud ekspertizasi muammolari bo‘yicha kengash 1-ilovaga* muvofiq tarkibda tashkil etilsin.
2. Quyidagilar O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud ekspertizasi muammolari bo‘yicha kengashning asosiy vazifalari etib belgilansin:
sud ekspertizasi sohasidagi muammolarni kompleks o‘rganish va ularni tizimli hal qilish yuzasidan aniq, ilmiy asoslangan takliflar hamda ta’sirchan mexanizmlar ishlab chiqish;
“Sud ekspertizasi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirish maqsadida qabul qilingan normativ-huquqiy hujjatlar monitoringini olib borish va sud ekspertizasi sohasidagi qonun hujjatlarini yanada takomillashtirish yuzasidan takliflar tayyorlash;
O‘zbekiston Respublikasida sud-ekspertlik faoliyatini yanada rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlarini ishlab chiqish;
sud-ekspertlik vazifalarini hal qilishning ilmiy asoslarini takomillashtirish va yagona ilmiy-metodik yondashuvlarini ishlab chiqish;
sud-ekspert tadqiqotlarini amalga oshirishda ilg‘or axborot texnologiyalari va boshqaruvning avtomatlashtirilgan tizimi joriy etilishiga ko‘maklashish;
sudlarga va huquqni muhofaza qilish organlariga, ta’lim muassasalariga va ilmiy tashkilotlarga metodik yordam ko‘rsatish shakllarini takomillashtirish;
sud ekspertlari tayyorlash va ularning malakasini oshirishda vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralarning o‘zaro hamkorligini muvofiqlashtirish.
3. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud ekspertizasi muammolari bo‘yicha kengash to‘g‘risidagi nizom 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
4. O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining 3-ilovaga muvofiq ayrim qarorlariga o‘zgartirishlar va qo‘shimcha kiritilsin.
5. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining birinchi o‘rinbosari R.S. Azimov zimmasiga yuklansin.
1. Ushbu Nizom O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud ekspertizasi muammolari bo‘yicha kengash (keyingi o‘rinlarda Kengash deb ataladi) faoliyati tartibini belgilaydi.
Kengash sud ekspertizasini rivojlantirishning idoralararo tusdagi eng muhim masalalarini ko‘rib chiqish, O‘zbekiston Respublikasi davlat sud-ekspert muassasalari faoliyatini muvofiqlashtirish va ularga metodik rahbarlik qilishni takomillashtirish, dastlabki tergov organlariga va sudlarga jinoyatlarni tergov qilish, ochish va ularning oldini olishda, jinoiy, ma’muriy, fuqarolik va xo‘jalik ishlarini ko‘rib chiqishda sud ekspertizasi imkoniyatlaridan yanada to‘liq foydalanish maqsadida tashkil etilgan kollegial organ hisoblanadi.
2. Kengash o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari qarorlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, mazkur Nizomga hamda boshqa qonun hujjatlariga amal qiladi.
sud ekspertizasi sohasidagi muammolarni kompleks o‘rganish va ularni tizimli hal qilish yuzasidan aniq, ilmiy asoslangan takliflar hamda ta’sirchan mexanizmlar ishlab chiqish;
“Sud ekspertizasi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirish maqsadida qabul qilingan normativ-huquqiy hujjatlar monitoringini olib borish va sud ekspertizasi sohasidagi qonun hujjatlarini yanada takomillashtirish yuzasidan takliflar tayyorlash;
O‘zbekiston Respublikasida sud-ekspertlik faoliyatini yanada rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlarini ishlab chiqish;
sud-ekspertlik vazifalarini hal qilishning ilmiy asoslarini takomillashtirish va yagona ilmiy-metodik yondashuvlarini ishlab chiqish;
sud-ekspert tadqiqotlarini amalga oshirishda ilg‘or axborot texnologiyalari va boshqaruvning avtomatlashtirilgan tizimi joriy etilishiga ko‘maklashish;
sudlarga va huquqni muhofaza qilish organlariga, ta’lim muassasalariga va ilmiy tashkilotlarga metodik yordam ko‘rsatish shakllarini takomillashtirish;
5. Kengash o‘ziga yuklangan vazifalarga muvofiq quyidagilarni o‘rganadi, ko‘rib chiqadi va ular bo‘yicha tavsiyalar tayyorlaydi:
davlat sud-ekspert muassasalarida sud ekspertizalarining yangi turlarini va yangi tadqiqotlarini tashkil etishga bo‘lgan ehtiyojlarni aniqlash;
mavjud mutaxassislar va moddiy-texnikaviy bazani, shuningdek ekspert amaliyoti ehtiyojlarini hisobga olgan holda davlat sud-ekspert muassasalarini ixtisoslashtirishni chuqurlashtirish;
davlat sud-ekspert muassasalari va ularning bo‘linmalarini texnik jihatdan jihozlash uchun standartlar;
sudlar va huquqni muhofaza qilish organlari xodimlari uchun sud ekspertizalarini tayinlash va ulardan foydalanish masalalari bo‘yicha axborotnomalar, metodik tavsiyalar va boshqa adabiyotlar nashr qilish;
sud ekspertizasi sohasidagi ilmiy tadqiqotlar natijalarini litsenziyalash, sinab ko‘rish va amaliyotga joriy qilish;
sudlar va huquqni muhofaza qilish organlari xodimlari bilan sud ekspertizasi masalalari bo‘yicha o‘quv-metodik ishlarni muvofiqlashtirish va amalga oshirish;
sud ekspertlarining tajriba orttirish rejalarini tuzish va davlat sud-ekspert muassasalari o‘rtasida tajriba almashish;
davlat sud-ekspert muassasalari tomonidan profilaktika ishlarini o‘tkazish hamda sudlar va huquqni muhofaza qilish organlari tomonidan sud ekspertlarining profilaktika tavsiyalaridan foydalanish;
Kengash sud ekspertizalarini tayinlash, o‘tkazish va ulardan foydalanish amaliyotining boshqa muhim masalalarini ko‘rib chiqishi mumkin.
Kengash a’zolaridan komissiyalar tuzish hamda ularning ishiga alohida masalalarni o‘rganish va ular bo‘yicha takliflar tayyorlash uchun sudlar va huquqni muhofaza qilish organlari xodimlarini, davlat sud-ekspert, ta’lim muassasalari va ilmiy muassasalar mutaxassislarini jalb etish;
Kengash qarorlarining ijrosini nazorat qilish, Kengash a’zolarining Kengash ish rejasi va Kengash qarorlari bajarilishi to‘g‘risidagi axborotlarini eshitish;
sudlar, huquqni muhofaza qilish organlari, davlat sud-ekspert muassasalari va boshqa tashkilotlardan tegishli takliflar tayyorlash uchun zarur ma’lumotlarni olish.
7. Kengashga O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirining o‘rinbosari raislik qiladi, uning vakolatiga quyidagilar kiradi:
8. Kengash a’zolari sud-ekspert, tergov va sud amaliyotini o‘rganish va umumlashtirishda qatnashadilar; sud ekspertizalari imkoniyatlaridan foydalanish hamda tergov harakatlarini olib borishda va sudda ishlarni ko‘rib chiqishda mutaxassislar sifatida davlat sud-ekspert muassasalarining ishtiroki bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqadilar; sud ekspertizasining alohida dolzarb masalalari bo‘yicha Kengashga takliflar kiritadilar; Kengash majlislarida ko‘rib chiqiladigan masalalarni muhokama qilishda va hal etishda qatnashadilar; Kengash muhokama qiladigan masalalar bo‘yicha yozma xulosalar beradilar.
9. Kengash o‘z faoliyatini doimiy asosda, tasdiqlangan rejaga muvofiq amalga oshiradi va o‘z majlislarini zaruriyatga ko‘ra, lekin yiliga kamida ikki marta o‘tkazadi.
Kengash a’zosining tashabbusiga ko‘ra navbatdan tashqari majlis o‘tkazilishi mumkin. Kengashning navbatdan tashqari majlisini o‘tkazish to‘g‘risidagi asoslangan talab yozma tarzda ishchi organga yuboriladi.
Kengash majlisini uning raisi olib boradi. Kengash raisi bo‘lmagan taqdirda majlisni uning o‘rinbosari boshqaradi. Kengash majlisi a’zolarining kamida uchdan ikki qismi qatnashgan taqdirda vakolatli hisoblanadi.
10. Kengash raisi bilan kelishuv bo‘yicha majlisda uning asosli sabablarga ko‘ra qatnashmayotgan a’zolari o‘rniga ularning ovoz berish huquqisiz ishtirok etadigan vakolatli vakillari qatnashishi mumkin.
11. Kengash majlisiga unda ko‘rib chiqilayotgan masalalarning mohiyatiga ko‘ra davlat va xo‘jalik boshqaruvi, boshqa tashkilotlar rahbarlari va mutaxassislari taklif etilishi mumkin.
12. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Respublika sud ekspertizasi markazi Kengashning ishchi organi (keyingi o‘rinlarda ishchi organ deb ataladi) hisoblanadi.
navbatdagi davr uchun Kengashning ish rejasi loyihasini tayyorlaydi, uning bajarilishini nazorat qiladi, tasdiqlangan rejaga muvofiq Kengashning joriy ishlarini tashkil etadi;
Kengashning navbatdagi majlisiga barcha zarur materiallarning o‘z vaqtida tayyorlanishini ta’minlaydi va manfaatdor tashkilotlardan zarur materiallar va ekspert xulosalarini olish huquqiga ega;
kun tartibidagi masalalar bo‘yicha tahliliy materiallar tayyorlanishini va Kengash majlislari o‘tkazilishini tashkil qiladi;
sudlar, huquqni muhofaza qilish organlari va boshqa tashkilotlar bilan birgalikda Kengashning qabul qilingan qarorlari ijrosini nazorat qiladi;
tushayotgan xat-xabarlarni ko‘rib chiqadi va Kengash vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlar tayyorlaydi.
Kengashning navbatdagi majlisiga barcha zarur hujjatlarning o‘z vaqtida tayyorlanishini ta’minlaydi;
Kengash raisi bilan majlislar o‘tkaziladigan muddatlarni va joyni, shuningdek taklif etiladiganlar kontingentini kelishib oladi;
Kengash a’zolarini va taklif etilgan shaxslarni majlisning o‘tkaziladigan sanasi, vaqti, joyi to‘g‘risida xabardor qiladi;
Kengash qarorlari ijrosi monitoringini olib boradi va uning natijasini ko‘rib chiqish uchun Kengash majlisiga taqdim etadi;
Kengash majlislari protokollarini rasmiylashtiradi va tasdiqlangan protokollarni Kengash a’zolariga, manfaatdor shaxslarga yuboradi.
15. Ishchi organ Kengash a’zolari tomonidan taqdim etilgan materiallarni Kengash majlisida ko‘rib chiqish uchun rasmiylashtiradi, majlis kun tartibini tayyorlaydi va hujjatlar paketini Kengashning mas’ul kotibiga taqdim etadi.
16. Kengash majlisi kun tartibidagi har bir masala bo‘yicha hujjatlar paketida Kengash qarorini qabul qilish uchun zarur bo‘lgan materiallar (tahliliy ma’lumotnomalar, jadvallar va shu kabilar) hamda qaror loyihasi mavjud bo‘lishi kerak.
17. Kengashning mas’ul kotibi taqdim etilgan materiallar to‘g‘risida Kengash raisiga axborot beradi, Kengash raisi kun tartibi va taqdim etilgan materiallar ma’qullangan taqdirda majlis o‘tkaziladigan vaqt va sanani, shuningdek taklif etiladigan shaxslarni belgilaydi.
18. Kengashning mas’ul kotibi ishchi organ bilan birgalikda majlis o‘tkazilgungacha besh kundan kechikmay majlis materiallarining Kengash a’zolariga, zarurat bo‘lganda, shuningdek majlisga taklif etilgan boshqa shaxslarga protokol loyihasi bilan birga yuborilishini ta’minlaydi.
Kun tartibi o‘zgargan taqdirda Kengashning mas’ul kotibi ishchi organ bilan birgalikda Kengash a’zolarini va majlisga taklif etilgan shaxslarni majlis o‘tkazilgungacha uch kundan kechikmay bu haqda xabardor qiladi.
19. Kengash qarorlari majlisda qatnashayotgan Kengash a’zolarining oddiy ko‘pchilik ovozi bilan qabul qilinadi. Ovozlar teng bo‘lgan taqdirda Kengash raisining ovozi hal qiluvchi hisoblanadi.
Kengashning har bir a’zosi qabul qilinayotgan qarorlar bo‘yicha o‘z fikr-mulohazasini yozma ravishda bayon qilish huquqiga ega.
20. Kengash raisi qarorlarni tezkorlik bilan qabul qilish maqsadida alohida masalalar bo‘yicha Kengash a’zolari bilan kelishilgan Kengash qarorini so‘rov yo‘li bilan tasdiqlashi mumkin.
21. Kengash qarorlari Kengash majlisi protokoli bilan rasmiylashtiriladi. Kengash majlisi protokoliga uning barcha a’zolari tomonidan rozilik belgisi qo‘yiladi, uni mas’ul kotib imzolaydi, Kengash raisi tasdiqlaydi va u bir hafta muddatda Kengash a’zolariga hamda manfaatdor shaxslarga yuboriladi.
22. Kengashning o‘z vakolati doirasida qabul qilgan qarorlari tavsiyanoma tusda bo‘ladi va amalga oshirish uchun sudlarga, huquqni muhofaza qilish organlariga, davlat sud-ekspert muassasalariga va boshqa tashkilotlarga yuboriladi.
23. Ishchi organ Kengash qarorlarining bajarilishini muntazam ravishda o‘rganadi va ko‘rib chiqadi hamda, zarurat bo‘lganda, Kengash raisiga tegishli takliflar kiritadi.
24. Ishchi organ Kengash qarorlari bajarilishi natijalari to‘g‘risida har oyda Kengashga, zarur materiallarni ilova qilgan holda, tegishli tahliliy ma’lumotnomani taqdim etadi.
25. Kengash qabul qilingan qarorlarning bajarilishini o‘z majlislarida muntazam ravishda ko‘rib chiqadi.
Oldingi tahrirga qarang.
(3-ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 14-noyabrdagi 321-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2012-y., 46-47-son, 522-modda)