LexUZ sharhi
Mazkur Qonun O‘zbekiston Respublikasining “Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish haqida”gi 2016-yil 13-apreldagi O‘RQ-404-sonli Qonuniga muvofiq yangi tahrirda qabul qilingan.
Buxgalteriya hisobini tashkil etish hamda hisobot tuzish bilan bog‘liq munosabatlar ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi.
Basharti, O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida ushbu Qonunda bayon etilganidan ko‘ra boshqacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, xalqaro shartnomalar qoidalari qo‘llanadi.
Buxgalteriya hisobining maqsadi foydalanuvchilarni o‘z vaqtida to‘liq hamda aniq moliyaviy va boshqa buxgalteriya axboroti bilan ta’minlashdir.
buxgalteriya hisobi hisobvaraqlarida aktivlarning holati va harakati, mulkiy huquqlar va majburiyatlarning holati to‘g‘risidagi to‘liq hamda aniq ma’lumotlarni shakllantirish;
Davlat hokimiyati va boshqaruv organlari, O‘zbekiston Respublikasida ro‘yxatga olingan yuridik shaxslar, ularning O‘zbekiston Respublikasi hududida hamda undan tashqarida joylashgan shu’ba korxonalari, filiallari, vakolatxonalari va boshqa tarkibiy bo‘linmalari buxgalteriya hisobi subyektlaridir.
Yuridik shaxs tashkil etmasdan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanuvchi shaxslar qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda buxgalteriya hisobni yuritadi va buxgalteriya (moliya) hisobotini taqdim etadi.
Asosiy va joriy aktivlar, majburiyatlar, xususiy kapital, zaxiralar, daromadlar va xarajatlar, foyda, zararlar hamda ularning harakati bilan bog‘liq xo‘jalik operatsiyalari buxgalteriya hisobining obyektlaridir. Buxgalteriya hisobining obyektlari jamlama hisobvaraqlarda aks ettiriladi. Analitik hisobni yuritish tartibi buxgalteriya hisobi subyekti tomonidan mustaqil ravishda belgilanadi.
Buxgalteriya hisobi va hisobotini tartibga solish, buxgalteriya hisobi ctandartlarini ishlab chiqish va tasdiqlash O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi zimmasiga yuklanadi.
Buxgalteriya hisobini yuritish qoidalari buxgalteriya hisobi standartlari bilan, shu jumladan kichik va xususiy tadbirkorlik subyektlari uchun soddalashtirilgan buxgalteriya hisobini yuritish standarti bilan belgilanadi.
LexUZ sharhi
Kichik tadbirkorlik subyektlari tomonidan buxgalteriya hisobining soddalashtirilgan tarzda yuritish tartibi Buxgalteriya hisobining milliy standarti (20-sonli BHMS) “Kichik tadbirkorlik subyektlari tomonidan buxgalteriya hisobini yuritishning soddalashtirilgan tartibi”ga muvofiq amalga oshiriladi (ro‘yxat raqami 2501, 14.08.2013-y.).
Keyingi tahrirga qarang.
Banklarning buxgalteriya hisobi va hisobotni tartibga solish Markaziy bank tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Buxgalteriya hisobi va hisobotini tashkil etishni korxona, muassasa va tashkilot rahbari amalga oshiradi.
bosh buxgalter rahbarligida buxgalteriya hisobi xizmatini tashkil etish yoki shartnoma asosida jalb qilingan buxgalter xizmatidan foydalanish;
buxgalteriya hisobi yuritishni shartnoma asosida ixtisoslashtirilgan buxgalteriya firmasiga yoki tarkibiga buxgalteriya subyekti ham kiradigan xo‘jalik birlashmasining markazlashtirilgan hisobga olish bo‘limiga yuklash;
Pul, tovar-moddiy va boshqa boyliklarni qabul qilish va berish uchun asos bo‘lib xizmat qiladigan hujjatlar, korxona, muassasa va tashkilotning kredit va hisob-kitob majburiyatlari, shuningdek buxgalteriya hisobotlari va balanslari rahbar tomonidan yoki u belgilaydigan shaxslar tomonidan imzolanadi.
Rahbar imzolash huquqiga ega bo‘lgan shaxslarini ikkita ro‘yxatini tasdiqlaydi. Birinchi ro‘yxatga — rahbarlik vazifalarini amalga oshiruvchi shaxslar, ikkinchisiga — buxgalteriya hisobi va moliyaviy boshqarish vazifalarini amalga oshiruvchi shaxslar kiradi.
Ushbu moddaning ikkinchi qismida ko‘rsatilgan shaxslarning imzosi bo‘lmagan hujjatlar haqiqiy hisoblanmaydi.
Xo‘jalik operatsiyalarining buxgalteriya hisobi uchun operatsiyalar amalga oshirilganligini qayd etuvchi boshlang‘ich hisob hujjatlari va ularni o‘tkazishga doir farmoyishlar asos bo‘ladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Boshlang‘ich hisob hujjatlari xo‘jalik operatsiyalari amalga oshirilayotgan vaqtda yoki operatsiyalar amalga oshirib bo‘linganidan keyin tuziladi.
Hisobot davriga tegishli bo‘lgan xo‘jalik operatsiyalari, agar ular amalga oshirilganligini tasdiqlovchi hujjatlar olinmagan bo‘lsa, tegishli boshlang‘ich hujjat rasmiylashtirilib, buxgalteriya hisobida aks ettiriladi.
xo‘jalik operatsiyasining nomi, mazmuni va miqdor o‘lchovi (natura holida va pulda ifodalangan holida);
Boshlang‘ich hisob hujjatlarini tuzgan hamda imzolagan shaxslar ularning o‘z vaqtida to‘g‘ri va aniq tuzilishi, shuningdek buxgalteriya hisobida aks ettirish uchun ularning belgilangan muddatlarda topshirilishiga javobgardirlar.
LexUZ sharhi
Qarang: O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining buyrug‘i bilan tasdiqlangan Buxgalterlik hisobida hujjatlar va hujjatlar aylanuvi to‘g‘risidagi Nizom (ro‘yxat raqami 1297, 14.01.2004-y.).
Boshlang‘ich hisob hujjatlariga xo‘jalik operatsiyasi qatnashchilari tomonidan tasdiqlanmagan tuzatishlar kiritilishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Bank va kassalar hujjatlarida tuzatishlar va o‘chirib yozishlarga yo‘l qo‘yilmaydi.
Buxgalteriya hisobi registrlari ikki yoqlama yozuv qoidalariga muvofiq yuritiladigan jurnallar, qaydnomalar, daftarlar, tasdiqlangan blankalar (shakllar)dir.
Registrlar texnika vositalaridan foydalanishda olingan mashinogramma ko‘rinishidagi yozuvlar yo‘li bilan, shuningdek magnit tasmalari, disklar, disketlar va boshqa mashinalarda bajarilishi mumkin. Registrlarni shakllantirish tartibi buxgalteriya hisobi standartlari bilan belgilanadi.
Buxgalteriya hisobi va hisoboti ma’lumotlarining to‘g‘riligi hamda aniqligi aktivlar va majburiyatlarni majburiy suratda inventarizatsiya qilish orqali tasdiqlanadi. Inventarizatsiya obyektlari, uni o‘tkazish tartibi va muddatlari inventarizatsiya bo‘yicha buxgalteriya hisobi standartiga muvofiq belgilanadi.
LexUZ sharhi
Qarang: Inventarizatsiyani tashkil etish va o‘tkazish to‘g‘risidagi O‘zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standarti (19-son BHMS) (ro‘yxat № 833, 02.11.1999-y.).
Oborot aktivlarni baholash quyidagi ikki bahoning eng pasti bo‘yicha — balans tuzilayotgan sanadagi haqiqiy tannarxi bo‘yicha — (sotib olish narxi yoki ishlab chiqarish tannarxi) yoki bozor bahosi bo‘yicha (sof sotish qiymati) amalga oshiriladi.
Asosiy mablag‘lar va nomoddiy aktivlar ularning to‘liq boshlang‘ich qiymati bo‘yicha hisobga olinadi.
Asosiy mablag‘lar va nomoddiy aktivlar qiymatini hisobdan chiqarish ularning qiymati to‘liq to‘langunga yoki obyekt safdan chiqib ketgunga qadar bo‘lgan eskirishini (amortizatsiyani) hisoblash yo‘li bilan amalga oshiriladi. Amortizatsiya ajratmalari obyekt foydalanishga topshirilganidan keyingi oydan boshlab amalga oshiriladi. Erning qiymati amortizatsiya qilinmaydi.
LexUZ sharhi
Qarang: Moliyaviy investitsiyalarni hisobga olish to‘g‘risidagi O‘zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standarti (12-son BHMS) (ro‘yxat № 596, 16.01.1999-y.).
Keyingi tahrirga qarang.
Daromadlar va xarajatlar, to‘langan vaqti va pul kelib tushgan sanadan qat’i nazar, qaysi davrga taalluqli bo‘lsa, o‘sha hisobot davrida aks ettiriladi.
LexUZ sharhi
Qarang: Hisob siyosati va moliyaviy hisobot to‘g‘risidagi (1-son BHMS) (ro‘yxat № 474, 14.08.1998-y.) va Asosiy xo‘jalik faoliyatidan tushgan daromadlar to‘g‘risidagi (2-son BHMS) (ro‘yxat № 483, 26.08.1998-y.). O‘zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standartlari.
Keyingi tahrirga qarang.
Xususiy kapital — ustav kapitali, qo‘shilgan, zaxira kapitalidan, hamda taqsimlanmagan foydadan tarkib topadi.
Ustav kapitali — ta’sis hujjatlarida belgilangan hissalarning (pul ifodasida) yig‘indisidir. Ustav kapitaliga hissa shaklida qo‘shiladigan moddiy va nomoddiy aktivlar ta’sischilar kelishuviga yoki yuridik shaxs ijroiya organining qaroriga ko‘ra belgilanadi va hisobga olinadi.
Qo‘shilgan kapital aksiyalarni nominal qiymatidan baland narxlarda dastlabki sotishdan olinadigan emissiya daromadini aks ettiradi.
Zaxira kapitali mol-mulkni qayta baholash chog‘ida hosil bo‘ladigan inflyatsiya zaxiralarini, shuningdek tekinga olingan mol-mulk qiymatini aks ettiradi.
Taqsimlanmagan foyda foydaning jamg‘arilayotganini ifodalaydi va mulkdorlarning qaroriga binoan ustav kapitaliga qo‘shilishi mumkin.
O‘zining yoki o‘zgalarning majburiyatlarini ta’minlash uchun garovga berilgan mol-mulk qiymati, shu jumladan pul mablag‘lari korxona tomonidan boshqa aktivlardan alohida hisobga olinadi.
Garovga olingan mol-mulk qiymati, garov sifatida qabul qilib olingan pul mablag‘lari va valyuta boyliklari qiymati alohida balansdan tashqari hisobvaraqlarda aks ettiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Kichik va xususiy tadbirkorlik subyektlarining moliyaviy hisoboti soddalashtirilgan shaklda tuziladi.
LexUZ sharhi
Qarang: Kichik tadbirkorlik subyektlari tomonidan hisoblarni soddalashtirib yuritish va hisobotlarni tuzish tartibi haqidagi Buxgalteriya hisobining milliy standartiga (20-son BHMS) (ro‘yxat № 879, 24.01.2000-y.).
Keyingi tahrirga qarang.
Shu’ba korxonalari, filiallari va vakolatxonalari bo‘lgan korxonalar umumlashtirilgan moliyaviy hisobot tuzadi.
Shu’ba korxonalarga qo‘shilgan hissalar bosh korxonaning moliyaviy hisobotida uning moliyaviy qo‘yilmalari sifatida aks ettiriladi.
Yuridik shaxslar o‘z filiallari, vakolatxonalari va boshqa tarkibiy bo‘linmalarini mustaqil balansga ajratishlari mumkin bo‘lib, ularning balanslari va boshqa hisobot shakllarini o‘zlarining umumlashtirilgan hisobotiga kiritishlari shart.
Umumlashtirilgan hisobotga bosh korxona, uning shu’ba korxonalari, filiallari va vakolatxonalarining moliyaviy hisobotlari ilova qilinadi.
LexUZ sharhi
Xo‘jalik yurituvchi bosh jamiyat nazorati ostidagi xo‘jalik yurituvchi jamiyatlar guruhining jamlangan moliyaviy hisobotini tuzish va taqdim etish tartibi hamda shu’ba xo‘jalik jamiyatlariga investitsiyalarni bosh jamiyatning alohida moliyaviy hisobotida hisobga olish tartibi Jamlangan moliyaviy hisobotlar va shu’ba xo‘jalik jamiyatlariga sarmoyalarni hisobga olish to‘g‘risidagi O‘zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standartida belgilangan (8-son BHMS) (ro‘yxat № 580, 28.12.1998-y.).
Ushbu moddaning talablari vazirliklar, idoralar va budjet tashkilotlarining jamlama moliyaviy hisobotiga nisbatan tatbiq etilmaydi.
Yangidan tashkil etilgan yuridik shaxslar uchun yuridik shaxs huquqi qo‘lga kiritilgan sanadan boshlab o‘sha yilning 31-dekabriga qadar bo‘lgan davri yuridik shaxs hisoblanmaydiganlar uchun esa, uning davlat organlarida ro‘yxatga olingan sanadan boshlab birinchi hisobot yili deb hisoblanadi.
Agar yuridik shaxs 1-oktabrdan keyin ro‘yxatga olingan bo‘lsa, birinchi hisobot yili keyingi yilning 31-dekabrida tugaydi.
Keyingi tahrirga qarang.
Ro‘yxatdan o‘tishga yoki yuridik shaxs huquqini qo‘lga kiritishga qadar amalga oshirilgan xo‘jalik operatsiyalari to‘g‘risidagi ma’lumotlar birinchi hisobot yili moliyaviy hisobotiga kiritiladi.
Moliya hisoboti hisobot yili boshdan qo‘shilib boruvchi jamlama tartibida yilning har choragida taqdim etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
LexUZ sharhi
Qarang: Choraklik va yillik moliyaviy hisobotlarni taqdim qilish muddatlari to‘g‘risidagi Nizom (ro‘yxat № 942, 03.07.2000-y.).
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi buxgalteriya hisobining ayrim subyektlari uchun moliyaviy hisobotni taqdim etishning boshqa muddatlarini belgilashi mumkin.
LexUZ sharhi
Qarang: O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2002-yil 25-iyundagi 227-sonli qarori bilan tasdiqlangan Taqdim etish davriyligi qisqartiriladigan moliya va davlat statistika hisoboti shakllarining ro‘yxati.
Xo‘jalik yurituvchi subyektlarning yillik moliyaviy hisoboti manfaatdor banklar, birjalar, investorlar, kreditorlar va boshqalar uchun oshkora hisoblanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlari, sug‘urta kompaniyalari, banklar, fond va tovar birjalari, investitsiya fondlari va boshqa moliya muassasalari har yilgi moliyaviy hisobotni ularda ko‘rsatilgan ma’lumotlarning to‘g‘riligini auditorlar tasdiqlagach, hisobot yili tugaganidan so‘ng birinchi maygacha e’lon qilishlari shart.
Keyingi tahrirga qarang.
Tugatish bo‘yicha operatsiyalarni hisobga olish, tugatish balansi va hisobotni tuzish, aktivlar qiymatini aniqlash yuzasidan javobgarlik tugatish komissiyasi zimmasiga yuklanadi.
Majburiyatlar ularni uzish vaqtiga qadar hisoblangan foizlari bilan tugatish balansida aks ettiriladi.
Buxgalteriya hisobini yuritishda maxfiylikka rioya qilinadi. Buxgalteriya hisobi registrlarining mazmuni bilan tanishishga ma’muriyat ruxsati bilan yoki qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda yo‘l qo‘yiladi.
Buxgalteriya hisobi registrlari bilan tanishishga ruxsat etilgan shaxslar ularning maxfiyligini saqlashlari shart. Maxfiylikni buzganlik qonunda belgilangan tartibda javobgarlikka tortilishga sabab bo‘ladi.
Buxgalteriya hujjatlari va registrlar, mikrofilmlar yoki kompyuter hisobi moliyaviy ma’lumotlari kamida uch yil, moliyaviy hisobot esa qonun hujjatlarida belgilangan muddat mobaynida saqlanadi.
LexUZ sharhi
Buxgalteriya hujjatlarini olib qo‘yish asosi va tartibi O‘zbekiston Respublikasining Jinoyat protsessual kodeksining 157—168-moddalarida belgilangan. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining buyrug‘i bilan tasdiqlangan Buxgalterlik hisobida hujjatlar va hujjatlar aylanuvi to‘g‘risidagi Nizomning 28-bandiga qarang (ro‘yxat. № 1297, 14.01.2004-y.).
Buxgalteriya hisobi to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzgan shaxslar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javobgar bo‘ladilar.
LexUZ sharhi