Oldingi tahrirga qarang.
(qaror nomi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2008-yil 20-avgustdagi 186-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2008-y., 34-son, 333-modda)
LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 13-martdagi 130-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida (O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Aholining hojatmand qatlamlarini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash hamda tibbiy-ijtimoiy yordam ko‘rsatish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 22-fevraldagi PF–4782-son Farmoni hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Mehnat vazirligi faoliyatini tashkil etishni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 24-fevraldagi PQ–2498-son qarori”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining “Yangi tahrirdagi “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga kiritish haqida” 1998-yil 1-maydagi qaroriga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Oldingi tahrirga qarang.
(1-bandning ikkinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2008-yil 20-avgustdagi 186-sonli qarori bilan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2008-y., 34-son, 333-modda)
Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun jarima solish tartibi to‘g‘risidagi nizom (2-ilova) tasdiqlansin.
2. Vazirlar Mahkamasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 1992-yil 13-maydagi 235-son qaroriga 3-ilova (O‘zbekiston Respublikasi QT, 1992-y., 5-son, 18-modda) va Vazirlar Mahkamasining 1998-yil 23-iyuldagi 310-son qarori bilan tasdiqlangan o‘zgartirish va qo‘shimchalar 1-bandining “d” kichik bandi o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
Oldingi tahrirga qarang.
(1-ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2008-yil 20-avgustdagi 186-sonli qarori bilan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2008-y., 34-son, 333-modda)
1. Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Oila manfaatlarini ta’minlash borasida 1998-yilda amalga oshiriladigan tadbirlar Davlat dasturi to‘g‘risida” 1998-yil 27-yanvardagi 45-son qaroriga muvofiq va “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablari ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.
2. Nizom aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun mansabdor shaxslarga jarimalar solish tartibini belgilaydi.
3. “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablarini buzganlik uchun, idoraviy bo‘ysunishi, mulkchilik va xo‘jalik yuritish shakllaridan qat’i nazar, barcha ish beruvchilar belgilangan tartibda javobgarlikka tortiladilar.
Oldingi tahrirga qarang.
4. Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga rioya qilinishi ustidan nazorat va ularning bajarilishini huquqiy vositalar bilan ta’minlash O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar mehnat, aholini ijtimoiy muhofaza qilish bosh boshqarmalari, Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish tuman (shahar) markazlari davlat mehnat huquq inspektorlari tomonidan amalga oshiriladi.
(4-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2010-yil 24-martdagi 52-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2010-y., 13-son, 96-modda)
a) O‘zbekiston Respublikasi nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashi tomonidan tasdiqlangan muvofiqlashtirish rejalari asosida soliq (moliya) organlari o‘tkazadigan ayni bir vaqtdagi rejali kompleks tekshirishlar davomida, qoidaga ko‘ra, “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonunning bajarilishini tekshirish;
b) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan xollarda, nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashi yoki uning hududiy komissiyalari bilan kelishilgan tartibda va muddatlarda nazorat tekshirishlarini amalga oshirish;
v) tekshirilayotgan xo‘jalik yurituvchi subyektlardan tekshirish o‘tkazish bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan zarur hujjatlarni va boshqa axborotlarni olish;
g) yo‘l qo‘yilgan qonun buzilishlarini bartaraf etish vakolatiga ega bo‘lgan mansabdor shaxslar bajarishi majburiy bo‘lgan yozma ko‘rsatmalar berish;
Oldingi tahrirga qarang.
d) aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining buzilishida aybdor bo‘lgan korxonalar, tashkilotlar, muassasalarga va mansabdor shaxslarga qonun hujjatlarida belgilangan miqdorda jarimalar solish.
(5-bandning “d” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2010-yil 24-martdagi 52-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2010-y., 13-son, 96-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
6. “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonunning 18-moddasiga hamda Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 50, 51 va 229-moddalariga muvofiq ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan talablarni buzganlik uchun korxonalar, tashkilotlar, muassasalarga va mansabdor shaxslarga quyidagi hollarda va quyidagi miqdorlarda jarimalar solinadi:
(6-bandning birinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2010-yil 24-martdagi 52-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2010-y., 13-son, 96-modda)
a) ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarga eng kam miqdordagi ish joylarini barpo etish yuzasidan joylardagi davlat hokimiyati organlari qarorlarini bajarmaganlik uchun — har bir barpo etilmagan ish joyi uchun xodimning yillik o‘rtacha ish haqi miqdorida;
b) avval buyurtmanoma berilgan, o‘rta maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim olgan, shuningdek kasb tayyorgarligi olishga va qayta tayyorgarlik ko‘rishga, malakasini oshirishga yuborilgan shaxslarni ishga qabul qilishdan bosh tortganlik uchun — ushbu xodim uchun mo‘ljallangan ish joyi bo‘yicha yillik o‘rtacha ish haqi miqdorida;
Oldingi tahrirga qarang.
v) Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazi tomonidan korxonalar, muassasalar va tashkilotlarga ishga yuborilgan fuqarolarni u yerda bo‘sh ish joylari (bo‘sh lavozimlar) bo‘lgani holda ishga olishdan asossiz bosh tortganlik uchun — eng kam oylik ish haqining besh baravaridan yetti baravarigacha miqdorda;
(6-bandning “v” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2010-yil 24-martdagi 52-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2010-y., 13-son, 96-modda)
g) mehnatga biron-bir shaklda ma’muriy tarzda majbur qilganlik uchun, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno, — eng kam oylik ish haqining bir baravaridan uch baravarigacha miqdorda;
d) bo‘sh ish joylari (bo‘sh lavozimlar)ni yashirganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda;
Oldingi tahrirga qarang.
e) har bir xodimning o‘rni bo‘shayotganligi to‘g‘risidagi (uning kasbi, mutaxassisligi, malakasi va mehnat haqi miqdorini ko‘rsatgan holda) axborotlarni o‘z vaqtida Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markaziga taqdim etmaganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda;
(6-bandning “e” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2010-yil 24-martdagi 52-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2010-y., 13-son, 96-modda)
j) Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish davlat jamg‘armasiga ajratmalarni to‘lashdan bo‘yin tovlaganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda.
Keyingi tahrirga qarang.
7. Ushbu Nizomning 6-bandida ko‘rsatib o‘tilgan undirilgan jarima mablag‘lari Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish davlat jamg‘armasini to‘ldirish uchun yo‘naltiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Davlat mehnat huquq inspektorlari “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablarini buzganlik uchun mansabdor shaxslarga jarima solishda quyidagi harakatlarni amalga oshiradilar:
a) qonun buzilganligi haqida bayonnoma tuzadilar. Bayonnomada uning tuzilgan sanasi va joyi, davlat mehnat huquq inspektorining familiyasi, ismi, otasining ismi va lavozimi, ish joyining nomi, qonun buzilishi holatlarining mazmuni, bunga aybdor bo‘lgan shaxslarning tushuntirishlari va ushbu tushuntirishlarni ko‘rib chiqish natijalari, tekshirish davomida o‘rganilgan hujjatlar, aybdor shaxs qabul qilingan qaror bilan tanishtirilganligi haqidagi ma’lumotlar hamda unga qaror ustidan shikoyat qilish tartibi to‘g‘risida tushuntirish berilganligi ko‘rsatiladi. Bayonnoma davlat mehnat huquq inspektori tomonidan imzolanadi;
b) qonunni buzganlik uchun jarima solish to‘g‘risida qaror qabul qiladilar. Qarorda u qabul qilingan sana, qonun buzilishi sodir etilgan korxona (tashkilot, muassasa)ning nomi hamda ish beruvchining familiyasi, ismi va otasining ismi, qonun talablari buzilgan holatlar, jarima solish uchun asos bo‘lgan qonun va me’yoriy hujjat nomi, jarima solinayotgan mansabdor shaxsning familiyasi, ismi, otasining ismi va lavozimi, solinayotgan jarima miqdori, jarima o‘tkazilishi lozim bo‘lgan bank muassasasi va hisob raqami, qaror bajarilganligi to‘g‘risida Davlat mehnat huquq inspeksiyasiga ma’lumot berish lozimligi ko‘rsatiladi. Qaror davlat mehnat huquq inspektori tomonidan imzolanadi.
9. Qonun buzilganligi haqida bayonnoma va jarima solish to‘g‘risidagi qaror uch nusxada tuziladi. Ularning birinchi nusxalari —jarima solingan shaxsga, ikkinchi nusxalari — ish beruvchiga, agar jarima ish beruvchiga solinayotgan bo‘lsa — u bo‘ysunadigan yuqori tashkilotga beriladi. Uchinchi nusxalari davlat mehnat huquq inspektorida qoladi.
10. Jarima solish jarayonida paydo bo‘ladigan huquqiy munosabatlar, shu jumladan jarima solish to‘g‘risidagi qaror ustidan shikoyat qilish (protest berish), shikoyat (protest)ni ko‘rib chiqish, chiqarilgan qaror ijrosini to‘xtatib turish, qaror ijrosi bo‘yicha ish yuritish va boshqalar O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.