199___yil “____”______________ № | ||
1. “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 17-moddasi asosida ish ko‘rib viloyatining___________________ tumani hokimligi ______________________ uchun ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdorini xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha sonining ________________ foizi miqdorida belgilaydi, bu _________ kishini tashkil etadi, shu jumladan: | ||
— nogironlar uchun _____foiz (_____kishi); | ||
— ta’lim muassasalarini tamomlagan yoshlar uchun____foiz (______kishi); | ||
— yolg‘iz ota, yolg‘iz ona hamda ko‘p bolali ota-onalar uchun _______foiz (_____kishi); | ||
— ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarning boshqa toifalari uchun ________ foiz (_______kishi). | ||
2. Shaxslarning ko‘rsatib o‘tilgan toifalari uchun ish joylari sanitariya-gigiyena normalariga va xodim o‘z mehnat majburiyatlarini bemalol bajarishini ta’minlaydigan mehnat sharoitlariga, shu jumladan: | ||
______________________________________________________________________________ | ||
(ish joylariga qo‘yiladigan aniq talablar sanaladi) | ||
______________________________________________________________________________ | ||
muvofiq bo‘lishi kerak. | ||
3. Band qilib qo‘yish majburiy bo‘lgan kasblar va lavozimlar ro‘yxati: | ||
______________________________________________________________________________ | ||
(kasblar va lavozimlar nomi sanaladi) | ||
______________________________________________________________________________ | ||
4. Korxonalarning rahbarlari ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining ko‘rsatib o‘tilgan soni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998-yil 1-dekabrdagi 504-son qarori bilan tasdiqlangan Ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish joylarining eng kam miqdorini belgilash tartibi to‘g‘risidagi nizomga muvofiq belgilangan muddatlarda va tartibda barpo etilishini (ajratilishini yoki band qilib qo‘yilishini) ta’minlasinlar. Ushbu qaror bajarilmagan taqdirda korxona rahbari ko‘rsatib o‘tilgan nizomning 13-bandiga muvofiq ma’muriy javobgar bo‘ladi, korxonaga nisbatan esa nizomning 17-bandiga muvofiq jazo jarimalari qo‘llaniladi. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdori mazkur qaror bilan belgilangandan ortiq barpo etilgan taqdirda korxona uchun quyidagi imtiyozlar belgilanadi: | ||
______________________________________________________________________________ | ||
(imtiyozlar mazmuni ko‘rsatiladi) | ||
5. Mehnat, aholini ish bilan ta’minlash va ijtimoiy himoya qilish bo‘limi bir hafta muddatda mazkur Qarorni 1-bandda ko‘rsatilgan korxona rahbari e’tiboriga yetkazsin hamda mazkur Qarorning bajarilishi ustidan qat’iy nazoratni ta’minlasin. | ||
_________________________ | _________________________ | |
tuman (shahar) hokimi | (imzo) | |
M. O‘. |
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori , 01.12.1998 yildagi 504-son
Кучга кириш санаси
01.12.1998
Рус
Ўзб
O’zb
O‘zb|Рус
Hujjat kuchini yo‘qotgan 17.04.2017
|
Hujjat 01.12.1998 sanasi holatiga
Amaldagi versiyaga o‘tish |
Keyingi tahrirga qarang.
LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 13-martdagi 130-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida (O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Aholining hojatmand qatlamlarini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash hamda tibbiy-ijtimoiy yordam ko‘rsatish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 22-fevraldagi PF–4782-son Farmoni hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Mehnat vazirligi faoliyatini tashkil etishni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 24-fevraldagi PQ–2498-son qarori”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining “Yangi tahrirdagi “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga kiritish haqida” 1998-yil 1-maydagi qaroriga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish joylarining eng kam miqdorini belgilash tartibi to‘g‘risidagi nizom (1-ilova);
Keyingi tahrirga qarang.
Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun jarima solish tartibi to‘g‘risidagi nizom (2-ilova) tasdiqlansin.
2. Vazirlar Mahkamasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 1992-yil 13-maydagi 235-son qaroriga 3-ilova (O‘zbekiston Respublikasi QT, 1992-y., 5-son, 18-modda) va Vazirlar Mahkamasining 1998-yil 23-iyuldagi 310-son qarori bilan tasdiqlangan o‘zgartirish va qo‘shimchalar 1-bandining “d” kichik bandi o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Oila manfaatlarini ta’minlash borasida 1998-yilda amalga oshiriladigan tadbirlar Davlat dasturi to‘g‘risida” 1998-yil 27-yanvardagi 45-son qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksida, “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasida nogironlarni ijtimoiy himoya qilish to‘g‘risida”gi qonunlar, shuningdek, boshqa qonun hujjatlarida nazarda tutilgan ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarga qo‘shimcha ijtimoiy kafolatlarni ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.
1. Aholini ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish maqsadida korxonalar, muassasalar va tashkilotlarga (keyingi o‘rinlarda “korxonalar” deb ataladi) ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish topishda qiynaladigan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish joylarining eng kam miqdori belgilanadi. Shaxslarning ushbu toifasiga quyidagilar kiradi:
o‘n to‘rt yoshga to‘lmagan bolalari va nogiron bolalari bor yolg‘iz ota, yolg‘iz onalar hamda ko‘p bolali ota-onalar;
ta’lim muassasalarini tamomlagan yoshlar, ular ta’lim muassasasini tamomlagandan keyin bir yil davomida;
O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlaridan, Ichki ishlar vazirligi, Milliy xavfsizlik xizmati va Favqulodda vaziyatlar vazirligi qo‘shinlaridan bo‘shatilganlar;
jazoni ijro etish muassasalaridan ozod qilingan yoki sud qarori bilan tibbiy yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan shaxslar.
2. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun har bir korxonaga ish joylarining eng kam miqdorini belgilash — bu xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha soniga nisbatan mazkur korxonada ishga joylashtirilishi kerak bo‘lgan ko‘rsatib o‘tilgan toifadagi shaxslarning eng kam miqdorini belgilashdir*.
3. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam soni miqdorini belgilash yoki ishlar (kasblarning ayrim turlarini band qilib qo‘yish qonun hujjatlariga muvofiq davlat hokimiyatining joylardagi organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam soni miqdori bunday shaxslar soni o‘zgarishiga qarab davlat hokimiyatining joylardagi organlari tomonidan har yili qayta ko‘rib chiqiladi, shuningdek, ishlarning ayrim turlari mazkur Nizomning 1-bandida ko‘rsatilgan shaxslarni ularga jalb qilish uchun band qilib qo‘yiladi.
4. Nogironlar uchun ish joylarining eng kam miqdori xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha soni kamida 34 kishini tashkil etadigan korxonalar uchun, ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarning boshqa toifalari uchun ish joylarining eng qam miqdori — xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha soni 100 va undan ortiq kishini tashkil etadigan korxonalar uchun belgilanadi.
5. Korxonalar davlat hokimiyatining joylardagi organi tomonidan ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun belgilangan ish joylarining eng kam miqdoriga muvofiq mazkur Nizomning 1-bandida sanab o‘tilgan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish joylarining belgilangan miqdorini barpo etishga (ajratishga yoki band qilib qo‘yishga) majburdir.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarning ko‘rsatilgan toifalarining xarakterli talablariga muvofiq keluvchi mehnat sharoitlarini ta’minlovchi ish joyi ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun, bundan tashqari — Mehnat vazirligi va Sog‘liqni saqlash vazirligi tomonidan tasdiqlangan Mehnat sharoitlarini baholash va mehnat sharoitlari bo‘yicha ish joylarini attestatsiyadan o‘tkazish uslubiyatiga muvofiq attestatsiyadan o‘tkazilgan ish joyi esa nogironlar uchun barpo etilgan (ajratilgan yoki band qilib qo‘yilgan) ish joyi hisoblanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
nogironlar uchun — salomatligi va mehnat faoliyatiga nisbatan qo‘yiladigan belgilangan aksil ko‘rsatkichlar hisobga olingan holda xodimga mehnat operatsiyalarini to‘siqsiz bajarish imkonini beruvchi ish joylari;
kasb-hunar ta’limiga ega bo‘lmagan yoshlar uchun, ular umumta’lim muassasalarini tamomlaganlaridan keyin bir yil davomida — shogirdlik ish joylari yoki maxsus kasb-hunar tayyorgarligini talab qilmaydigan ish joylari;
o‘rta maxsus va kasb-hunar ta’lim muassasalarini tamomlagan yoshlar, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlaridan, Ichki ishlar vazirligi, Favqulodda vaziyatlar vazirligi va Milliy xavfsizlik xizmati qo‘shinlaridan bo‘shatilgan shaxslar uchun ular o‘quv yurtlarini tamomlaganlaridan yoki bo‘shatilganlaridan keyin bir yil davomida — ularning kasb-hunar tayyorgarligiga muvofiq keluvchi ish joylari;
yolg‘iz ota, yolg‘iz onalarga hamda ko‘p bolali ota-onalarga — bolalarni tarbiyalash va mehnat majburiyatlarini bajarishni birga qo‘shib olib borish imkonini beruvchi o‘zgaruvchan jadvalli ish joylari;
jazoni ijro etish muassasalaridan ozod qilingan yoki sud qarori bilan tibbiy yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan shaxslar uchun — maxsus malakani talab qilmaydigan har qanday ish.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdorini belgilash to‘g‘risidagi takliflar mehnat, ish bilan ta’minlash va ijtimoiy himoya tuman (shahar) bo‘limi tomonidan shakllantiriladi hamda mazkur tuman (shahar) hududida joylashgan har bir korxona bo‘yicha tegishli qaror qabul qilish uchun hokimlikka kiritiladi.
Har bir aniq korxona bo‘yicha ish joylarining eng kam miqdorini barpo etish bo‘yicha takliflar kiritishda mehnat organlari tomonidan korxonaning kasb-hunar tuzilmasi va uning faoliyatining o‘ziga xos xususiyatlari albatta hisobga olinishi kerak.
Nogironlar uchun ish joylarining eng kam miqdorini barpo etish to‘g‘risida takliflar kiritishda nogironlarni reabilitatsiya qilishning mintaqaviy dasturlari ko‘rsatkichlari hisobga olinadi.
7. Korxonalar, tashkilotlar va muassasalar bo‘yicha ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdori sonini belgilash xokimning qarori asosida amalga oshiriladi, ushbu qaror kalendar yil boshlanishidan kamida uch oy oldin ish beruvchilar e’tiboriga yetkaziladi.
Hokimning qarorida (shakli ilova qilinmoqda) ish joylari soni, ularning nomi, ish joylariga qo‘yiladigan sanitariya - gigiyena talablari, shuningdek shartnoma shartlari bajarilmagan taqdirda korxonaga va uning rahbariga nisbatan qo‘llaniladigan jazolar hamda ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun kvotalanadigan ish joylarining belgilangan miqdoridan ortiq ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar ishga joylashtirilganligi uchun rag‘batlantirish choralari ko‘rsatiladi.
8. Nogironlar uchun barpo etiladigan yoki ajratiladigan ish joylarining eng kam miqdori oldin qabul qilingan nogironlar hisobga olingan holda xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha sonining kamida uch foizi miqdorida belgilanadi.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarning boshqa toifalari uchun korxonalar tomonidan barpo etiladigan yoki ajratiladigan ish joylarining eng kam soni aniq korxonalarning salohiyatidan, ularning moliyaviy ahvolidan, shuningdek shaxslarning mazkur toifalarini ishga joylashtirishning prognoz ehtiyojlaridan kelib chiqib belgilanadi. Bunda ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun, nogironlardan tashqari, barpo etiladigan (ajratiladigan yoki band qilib qo‘yiladigan) ish joylari sonini ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar toifasiga (nogironlardan tashqari) tegishli bo‘lgan oldin qabul qilingan xodimlarni hisobga olgan xolda xodimlarning ro‘yxatdagi o‘rtacha sonining to‘rt foizidan ortiq belgilamaslik tavsiya qilinadi.
9. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun barpo etilgan yoki ajratilgan ish joylariga ishga joylashtirish ish beruvchi tomonidan tuman (shahar) mehnat bo‘limining yo‘llanmasi bo‘yicha yoki mustaqil ravishda amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Nogironlarning jamoat tashkilotlari, ozodlikdan mahrum qilish joylaridan ozod qilingan shaxslarni ijtimoiy moslashtirish markazlari, aholining ijtimoiy himoyaga eng muhtoj guruhlari manfaatlarini ifodalovchi boshqa tashkilotlar ishga joylashishga muhtoj shaxslarni qonun hujjatlarida belgilangan tartibda ishga joylashtirishni ta’minlaydigan tuman (shahar) mehnat bo‘limlariga yuborish orqali shaxslarning ko‘rsatib o‘tilgan toifalarini ishga joylashtirishga ko‘maklashadilar.
Bunda aytib o‘tilgan tashkilotlar mehnat organlariga aniq korxonalar bo‘yicha ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdorini belgilash to‘g‘risida takliflar kiritish, shuningdek mehnat organlardan har bir korxonada ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdori va xususiyati haqidagi zarur ma’lumotlarni hamda ijtimoiy himoyaga muhtoj bo‘lgan shaxslarni ishga joylashtirish uchun barpo etilgan yoki ajratilgan ish joylaridan mavjud bo‘sh ish joylari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni olishga haqlidir.
11. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun belgilangan ish joylarining eng kam miqdoriga muvofiq barpo etilgan (band qilib qo‘yilgan yoki ajratilgan) ish joylarini qisqartirish yoki tugatishga korxona kasaba uyushmasi tashkiloti (yoki korxona xodimlarining boshqa vakillik organining, shahar (tuman) mehnat bo‘limi bilan kelishilgan holda joylardagi davlat hokimiyati qaroriga ko‘ra, shuningdek nogironlar uchun ish joylarining eng kam miqdori hisobiga barpo etilgan (ajratilgan yoki band qilib qo‘yilgan) ish joylarini tutatishga esa bundan tashqari, nogironlar jamiyatining mahalliy bo‘limi bilan maslahatlashuvdan keyin yo‘l qo‘yiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Texnologiyadagi o‘zgarishlar, ishlab chiqarish va mehnatni tashkil etish, xodimlar sonining o‘zgarishiga olib kelgan ish hajmlarining qisqarishi bilan bog‘liq tadbirlarni amalga oshirishda ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdori hisobiga ishga joylashtirilgan shaxslar uchun, basharti ushbu shaxslar soni joylardagi davlat hokimiyati organlari tomonidan belgilangan miqdordan oshmasa, ish joylari ustuvor tartibda saqlab qolinadi.
13. Ish beruvchilar mazkur Nizomning 1-bandida ko‘rsatilgan shaxslarni ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun joylardagi davlat hokimiyati organi tomonidan belgilangan ish joylarining eng kam miqdori hisobiga ishga joylashtirishga majburdir.
Ish beruvchi ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun belgilangan ish joylarining eng kam miqdori hisobiga barpo etilgan (ajratilgan yoki band qilib qo‘yilgan) ish joyiga mehnat organlarining yo‘llanmasi bo‘yicha, mazkur shaxslar mazkur Nizomning 1-bandida ko‘rsatilgan toifaga tegishli bo‘lgan taqdirda ish bilan ta’minlashni rad etsa, ish beruvchi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda ma’muriy javobgar bo‘ladi,— korxona rahbariga eng kam oylik ish haqining besh baravaridan yetti baravarigacha miqdorda ma’muriy jarima solinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
14. Ish beruvchi yil boshlanishidan kamida 10 kun oldin ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarni ish bilan ta’minlash uchun ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam umumiy miqdorining kamida 25 foizi tayyor bo‘lishini ta’minlashga majburdir, bu haqda mehnat organi yil boshlangunga qadar xabardor qilinadi.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdori hisobiga ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining qolgan qismini barpo etish (ajratish yoki band qilib qo‘yish) ish beruvchi tomonidan kalendar yilning birinchi choragi davomida ta’minlanadi, bu haqda mehnat organi birinchi chorak tamom bo‘lgandan keyin 10 kundan kechikmay xabardor qilinadi.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdori hisobiga ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish joylari tayyorligi to‘g‘risida axborot bermaslik, shuningdek ish joylarining amalda tayyor emasligi ham mehnat organi tomonidan joylardagi davlat hokimiyati organining qarorini bajarmaslik sifatida qaraladi va qonun hujjatlarida belgilangan jarima jazolari solinishiga olib keladi.
Keyingi tahrirga qarang.
15. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdori hisobiga tashkil etilgan (ajratilgan yoki band qilib qo‘yilgan) ish joyi ilgari ushbu ish joyini egallab turgan shaxs bilan mehnat shartnomasi bekor qilinishi munosabati bilan bo‘shagan taqdirda, korxona 10 kun muddatda mehnat organini yangidan ochilgan bo‘sh ish joyidan xabardor qilishga majburdir.
Keyingi tahrirga qarang.
16. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining ushbu korxona uchun belgilangan eng kam miqdori hisobiga nogironlarni ishga joylashtirish uchun o‘z korxonasida ish joylari tashkil etish yoki ajratish imkoniyati bo‘lmagan taqdirda ish beruvchilar boshqa korxonalardan tegishli ish joylarini ijaraga olishlari yoki ularni boshqa korxonalarda o‘z mablag‘lari hisobiga barpo etishlari yoki ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarni kasanachilik bilan ta’minlashlari mumkin.
Bir necha korxona mehnat organi bilan kelishgan xolda ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarni ishga joylashtirish uchun shartnoma asosida birlashishlari va o‘z hisobidan ixtisoslashtirilgan korxonalar, uchastkalar (sexlar) tashkil etishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Ushbu hollarda tashkil etilgan ish joylari soni ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun mazkur korxonaga belgilangan ish joylarining eng kam miqdori hisobiga hisobga olinadi.
17. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdorini barpo etish (ajratish yoki band qilib qo‘yish) bo‘yicha joylardagi davlat hokimiyati organlarining qarorlarini bajarmagan ish beruvchilar ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish jamg‘armasiga har bir barpo etilmagan ish joyi uchun bir xodimga to‘g‘ri keladigan yillik o‘rtacha ish haqi miqdorida jarima to‘laydilar.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining eng kam miqdorini barpo etish (ajratish yoki band qilib qo‘yish) bo‘yicha joylardagi davlat hokimiyati organlarining qarorlarini bajarmaganlik uchun ish beruvchi tomonidan jarima to‘lanishi ish beruvchini ish joylarining belgilangan miqdorini barpo etishdan ozod qilmaydi.
18. Nogironlar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdorini barpo etmagan (ajratmagan yoki band qilib qo‘ymagan) korxonalardan undirilgan jarimalar ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish jamg‘armasi tomonidan ustun darajada aholining mazkur toifasi (nogironlar) uchun yangi ish joylari barpo etish, shu jumladan nogironlarning ixtisoslashtirilgan korxonalarini barpo etish uchun sarflanadi.
19. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan miqdori hisobiga ish joylari barpo etish (ajratish yoki band qilib qo‘yish) bo‘yicha joylardagi davlat hokimiyati organlarining qarorlari bajarilishi ustidan nazorat mehnat organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Korxona tomonidan ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan miqdori hisobiga ish joylari barpo etish (ajratish yoki band qilib qo‘yish) bo‘yicha joylardagi davlat hokimiyati organlarining qarorlari bajarilmagan taqdirda mehnat organi tomonidan ish beruvchilarning mansabdor shaxslari bajarishi majburiy bo‘lgan tegishli ko‘rsatma tuziladi.
Keyingi tahrirga qarang.
20. Nogironlar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdoridan ortiqcha nogironlar uchun ish joylari barpo etgan ish beruvchilar O‘zbekiston Respublikasining Soliq kodeksida belgilangan tartibda soliq solish bo‘yicha imtiyozlarga ega bo‘ladilar.
21. Joylardagi davlat hokimiyati organlari o‘z vakolati doirasida ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan miqdori hisobiga ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ortiqcha ish joylari barpo etgan korxonalar uchun imtiyozlar belgilashlari, shu jumladan ishlab chiqarish uchastkalari (sexlar). tashkil etish uchun noturar joy binolarini birinchi navbatda ajratishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
22. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun joylardagi davlat hokimiyati organi tomonidan belgilangan ish joylari miqdoridan ortiqcha ish joylari barpo etgan ish beruvchilar ushbu ish joylarini barpo etishga sarflangan mablag‘larning bir qismini mehnat organi bilan tuzilgan shartnoma asosida Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish jamg‘armasi mablag‘lari hisobiga qoplash huquqiga egadirlar.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar uchun ish joylarining belgilangan eng kam miqdoridan ortiqcha ish joylari barpo etishga ish beruvchi tomonidan sarflangan xarajatlarni qisman qoplashga Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish jamg‘armasidan pul mablag‘lari Mehnat vazirligi tomonidan belgilangan hamda Adliya vazirligi tomonidan ro‘yxatdan o‘tkazilgan tartibda ajratiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
1. Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Oila manfaatlarini ta’minlash borasida 1998-yilda amalga oshiriladigan tadbirlar Davlat dasturi to‘g‘risida” 1998-yil 27-yanvardagi 45-son qaroriga muvofiq va “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablari ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.
2. Nizom aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun mansabdor shaxslarga jarimalar solish tartibini belgilaydi.
3. “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablarini buzganlik uchun, idoraviy bo‘ysunishi, mulkchilik va xo‘jalik yuritish shakllaridan qat’i nazar, barcha ish beruvchilar belgilangan tartibda javobgarlikka tortiladilar.
4. Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga rioya qilinishi ustidan nazorat va ularning bajarilishini huquqiy vositalar bilan ta’minlash O‘zbekiston Respublikasi Mehnat vazirligi va uning mahalliy organlarining davlat mehnat huquq inspektorlari tomonidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
a) O‘zbekiston Respublikasi nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashi tomonidan tasdiqlangan muvofiqlashtirish rejalari asosida soliq (moliya) organlari o‘tkazadigan ayni bir vaqtdagi rejali kompleks tekshirishlar davomida, qoidaga ko‘ra, “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonunning bajarilishini tekshirish;
b) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan xollarda, nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashi yoki uning hududiy komissiyalari bilan kelishilgan tartibda va muddatlarda nazorat tekshirishlarini amalga oshirish;
v) tekshirilayotgan xo‘jalik yurituvchi subyektlardan tekshirish o‘tkazish bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan zarur hujjatlarni va boshqa axborotlarni olish;
g) yo‘l qo‘yilgan qonun buzilishlarini bartaraf etish vakolatiga ega bo‘lgan mansabdor shaxslar bajarishi majburiy bo‘lgan yozma ko‘rsatmalar berish;
d) aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining buzilishida aybdor bo‘lgan mansabdor shaxslarga qonun hujjatlarida belgilangan miqdorda jarimalar solish.
Keyingi tahrirga qarang.
6. “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonunning 18-moddasiga hamda Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 50, 51 va 229-moddalariga muvofiq ish bilan ta’minlash to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan talablarni buzganlik uchun mansabdor shaxslarga quyidagi hollarda va quyidagi miqdorlarda jarimalar solinadi:
Keyingi tahrirga qarang.
a) ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarga eng kam miqdordagi ish joylarini barpo etish yuzasidan joylardagi davlat hokimiyati organlari qarorlarini bajarmaganlik uchun — har bir barpo etilmagan ish joyi uchun xodimning yillik o‘rtacha ish haqi miqdorida;
b) avval buyurtmanoma berilgan, o‘rta maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim olgan, shuningdek kasb tayyorgarligi olishga va qayta tayyorgarlik ko‘rishga, malakasini oshirishga yuborilgan shaxslarni ishga qabul qilishdan bosh tortganlik uchun — ushbu xodim uchun mo‘ljallangan ish joyi bo‘yicha yillik o‘rtacha ish haqi miqdorida;
v) mahalliy mehnat organlari tomonidan korxonalar, muassasalar va tashkilotlarga ishga yuborilgan fuqarolarni u yerda bo‘sh ish joylari (bo‘sh lavozimlar) bo‘lgani holda ishga olishdan asossiz bosh tortganlik uchun — eng kam oylik ish haqining besh baravaridan yetti baravarigacha miqdorda;
Keyingi tahrirga qarang.
g) mehnatga biron-bir shaklda ma’muriy tarzda majbur qilganlik uchun, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno, — eng kam oylik ish haqining bir baravaridan uch baravarigacha miqdorda;
d) bo‘sh ish joylari (bo‘sh lavozimlar)ni yashirganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda;
e) har bir xodimning o‘rni bo‘shayotganligi to‘g‘risidagi (uning kasbi, mutaxassisligi, malakasi va mehnat haqi miqdorini ko‘rsatgan holda) axborotlarni o‘z vaqtida mahalliy mehnat organlariga taqdim etmaganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda;
Keyingi tahrirga qarang.
j) Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish davlat jamg‘armasiga ajratmalarni to‘lashdan bo‘yin tovlaganlik uchun — eng kam oylik ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda.
Keyingi tahrirga qarang.
7. Ushbu Nizomning 6-bandida ko‘rsatib o‘tilgan undirilgan jarima mablag‘lari Ish bilan ta’minlashga ko‘maklashish davlat jamg‘armasini to‘ldirish uchun yo‘naltiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Davlat mehnat huquq inspektorlari “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi Qonun talablarini buzganlik uchun mansabdor shaxslarga jarima solishda quyidagi harakatlarni amalga oshiradilar:
a) qonun buzilganligi haqida bayonnoma tuzadilar. Bayonnomada uning tuzilgan sanasi va joyi, davlat mehnat huquq inspektorining familiyasi, ismi, otasining ismi va lavozimi, ish joyining nomi, qonun buzilishi holatlarining mazmuni, bunga aybdor bo‘lgan shaxslarning tushuntirishlari va ushbu tushuntirishlarni ko‘rib chiqish natijalari, tekshirish davomida o‘rganilgan hujjatlar, aybdor shaxs qabul qilingan qaror bilan tanishtirilganligi haqidagi ma’lumotlar hamda unga qaror ustidan shikoyat qilish tartibi to‘g‘risida tushuntirish berilganligi ko‘rsatiladi. Bayonnoma davlat mehnat huquq inspektori tomonidan imzolanadi;
b) qonunni buzganlik uchun jarima solish to‘g‘risida qaror qabul qiladilar. Qarorda u qabul qilingan sana, qonun buzilishi sodir etilgan korxona (tashkilot, muassasa)ning nomi hamda ish beruvchining familiyasi, ismi va otasining ismi, qonun talablari buzilgan holatlar, jarima solish uchun asos bo‘lgan qonun va me’yoriy hujjat nomi, jarima solinayotgan mansabdor shaxsning familiyasi, ismi, otasining ismi va lavozimi, solinayotgan jarima miqdori, jarima o‘tkazilishi lozim bo‘lgan bank muassasasi va hisob raqami, qaror bajarilganligi to‘g‘risida Davlat mehnat huquq inspeksiyasiga ma’lumot berish lozimligi ko‘rsatiladi. Qaror davlat mehnat huquq inspektori tomonidan imzolanadi.
9. Qonun buzilganligi haqida bayonnoma va jarima solish to‘g‘risidagi qaror uch nusxada tuziladi. Ularning birinchi nusxalari —jarima solingan shaxsga, ikkinchi nusxalari — ish beruvchiga, agar jarima ish beruvchiga solinayotgan bo‘lsa — u bo‘ysunadigan yuqori tashkilotga beriladi. Uchinchi nusxalari davlat mehnat huquq inspektorida qoladi.
10. Jarima solish jarayonida paydo bo‘ladigan huquqiy munosabatlar, shu jumladan jarima solish to‘g‘risidagi qaror ustidan shikoyat qilish (protest berish), shikoyat (protest)ni ko‘rib chiqish, chiqarilgan qaror ijrosini to‘xtatib turish, qaror ijrosi bo‘yicha ish yuritish va boshqalar O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.