LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 22-noyabrdagi 949-sonli “Davlat ekologik ekspertizasi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Jamiyatning siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy sohalarida islohotlarni erkinlashtirish va chuqurlashtirish, mamlakat xavfsizligini ta’minlash bo‘yicha Dasturlarni amalga oshirish borasidagi chora-tadbirlar to‘g‘risida” 2000-yil 2-iyundagi PF-2612-son Farmoni bajarilishini ta’minlashga doir harakatlar dasturiga muvofiq, shuningdek “Ekologik ekspertiza to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini ro‘yobga chiqarish hamda ekologik xavfsizlikni ta’minlash yuzasidan normativ-huquqiy bazani rivojlantirish chora-tadbirlarini amalga oshirish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Davlat ekologik ekspertizasi amalga oshiriladigan faoliyat turlari ro‘yxati 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari T.X. Xoltoyev zimmasiga yuklansin.
1. Davlat ekologik ekspertizasi bu ixtisoslashtirilgan ekspert bo‘linmalari O‘zbekiston Respublikasi Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi organlari tomonidan amalga oshiriladigan ekologik ekspertiza turidir. Quyidagilarni:
prognoz qilinayotgan, mo‘ljallanayotgan yoki amalga oshirilayotgan xo‘jalik va boshqa xil faoliyatning ekologik talablarga muvofiqligini;
atrof muhitning holatiga va fuqarolar sog‘lig‘iga zararli ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan yoki zararli ta’sir ko‘rsatayotgan mo‘ljallanayotgan va amalga oshirilayotgan xo‘jalik hamda boshqa xil faoliyatning ekologik xavflilik darajasini;
atrof muhitni muhofaza qilish va tabiiy resurslardan oqilona foydalanish bo‘yicha nazarda tutilayotgan tadbirlarning yetarliligi va asosliligini aniqlash ekologik ekspertizaning maqsadi hisoblanadi.
2. Quyidagilar Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari hisoblanadi:
Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi bosh boshqarmasi (keyingi o‘rinlarda “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi deb yuritiladi);
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi;
viloyatlar va Toshkent shahar tabiatni muhofaza qilish qo‘mitalarining davlat ekologik ekspertizasi.
Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari davlat ekologik ekspertizasining yagona tizimini tashkil etadi, ularga “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi metodik rahbarlik qiladi.
3. “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi quyidagi obyektlar bo‘yicha davlat ekologik ekspertizasini amalga oshiradi:
loyihaoldi va loyiha hujjatlari, atrof muhitning holatiga va fuqarolarning sog‘ligiga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar, maxsus huquqiy rejimli obyektlar (I va II toifaga tegishli bo‘lgan faoliyat turlari bo‘yicha);
Oldingi tahrirga qarang.
keyinchalik ularga muhofaza qilinadigan tabiiy hududlar, favqulodda ekologik vaziyat hamda ekologik ofat zonalari maqomini berish maqsadida hududlarni kompleks tekshirish materiallari;
(3-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 1-apreldagi 95-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 14-con, 103-modda)
texnika, texnologiya, materiallar, moddalar, mahsulotlarning yangi turlarini yaratishga doir hujjatlar;
davlat dasturlarining, konsepsiyalarining, ishlab chiqarish kuchlarini, iqtisodiy va ijtimoiy soha tarmoqlarini joylashtirish hamda rivojlantirish sxemalarining loyihalari;
aholi soni 50 ming kishidan ortiq bo‘lishi rejalashtirilayotgan obyektlar uchun shaharsozlik hujjatlari;
Oldingi tahrirga qarang.
tabiiy resurslardan foydalanish bilan bog‘liq xo‘jalik va boshqa xil faoliyatni tartibga soluvchi normativ-texnik va yo‘riqnoma-uslubiy hujjatlar (texnik reglamentlar yoki standartlar, ekologik normativlar, qoidalar, yo‘riqnomalar) loyihalari.
(3-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 3-martdagi 45-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 10-son, 105-modda)
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar davlat ekologik ekspertizasi quyidagi obyektlar bo‘yicha davlat ekologik ekspertizasini amalga oshiradilar:
loyihaoldi va loyiha hujjatlari, atrof muhitning holatiga va fuqarolarning sog‘lig‘iga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar, maxsus huquqiy rejimli obyektlar (III va IV toifaga tegishli bo‘lgan faoliyat turlari bo‘yicha);
Oldingi tahrirga qarang.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 1-apreldagi 95-sonli qaroriga asosan o‘n birinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2005-y., 14-con, 103-modda)
Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari, ko‘rib chiqilayotgan obyektning o‘ziga xosligi va murakkabligiga qarab, davlat ekologik ekspertizasi uchun shartnoma asosida bitta yoki bir guruh malakali mutaxassislar va olimlarni, zaruriyat bo‘lganda xorijiy ekspertlarni jalb etishi mumkin, ularning xulosalari tavsiya tusiga ega bo‘ladi.
Qurilishning barcha turlari uchun yer uchastkalari ajratish materiallarining ekologik ekspertizasi loyiha oldi va loyiha hujjatlari obyektlari tarkibida o‘tkaziladi.
4. Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari o‘zlariga yuklangan vazifalarga muvofiq:
a) ekspertizadan o‘tkazilishi shartligi “Ekologik ekspertiza to‘g‘risida”, “Tabiatni muhofaza qilish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida va O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlarida belgilangan obyektlarni davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazadi;
b) obyektlarni atrof muhitga ta’sirini baholash bo‘yicha taqdim etilgan materiallar, ekologik normativlar, loyihalar va boshqa hujjatlar asosida o‘rganadi, tahlil etadi, davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazadi;
v) buyurtmachini (uning so‘rovi bo‘yicha) ekologik ekspertizaning borishi va uning natijalari to‘g‘risida ko‘rib chiqish muddati tamom bo‘lgandan keyin 3 kun mobaynida xabardor qiladi;
5. Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari quyidagi huquqlarga egadir:
vazirliklar, idoralar, tashkilotlar va buyurtmachilardan davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazish uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar, ma’lumotnomalar, axborot materiallari va boshqa materiallarni olish;
davlat ekologik ekspertizasiga taqdim etilgan tabiatni muhofaza qilish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining normativ hujjatlari talablariga javob bermaydigan materiallarni rad etish;
6. O‘zbekiston Respublikasi Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari, shuningdek ekspertlar, qonun hujjatlariga muvofiq, ekspertiza o‘z vaqtida, kompleks, xolis va sifatli o‘tkazilishini va belgilangan tartibda xulosa berilishini ta’minlash uchun javob beradilar.
7. Davlat ekologik ekspertizasi ekspertining huquq va majburiyatlari “Ekologik ekspertiza to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga, O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlariga, mazkur Nizomga muvofiq belgilanadi.
8. Buyurtmachi atrof muhitga ta’sirni baholash o‘tkazilishi tashkil etilishi, davlat ekologik ekspertizasiga taqdim etiladigan atrof muhitga ta’sirni baholash materiallarining to‘liqligi, ishonchliligi va sifati uchun javob beradi.
9. Davlat ekologik ekspertizasi buyurtmachisining huquq va majburiyatlari “Ekologik ekspertiza to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni, O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlari bilan belgilanadi.
a) loyihalashtirilayotgan obyektlar bo‘yicha (loyihaoldi va loyiha hujjatlari; shaharsozlik hujjatlarining barcha turlari; maxsus rejimli obyektlar) atrof muhitga ta’sirni baholash materiallari, u quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi:
mo‘ljallanayotgan yoki prognozlashtirilayotgan xo‘jalik va boshqa xil faoliyat haqidagi niyat paydo bo‘lishi bosqichida bajariladigan atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi, obyektni mablag‘ bilan ta’minlash boshlangungacha;
atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilishi natijalari bo‘yicha qo‘shimcha qidiruvlarni, naturadagi tekshirishlarni, maxsus tahlillarni, modelli eksperimentlarni bajarish va dalillar bilan asoslangan tabiatni muhofaza qilish tadbirlari ishlab chiqilishi zarurligi aniqlangan taqdirda bajariladigan atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza. Atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza davlat ekologik ekspertizasi obyektining texnik-iqtisodiy asoslari tasdiqlangungacha taqdim etiladi. Atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi arizani ishlab chiqish zaruriyati atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasini ko‘rib chiqish natijalari bo‘yicha Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organi tomonidan belgilanadi;
obyekt foydalanishga qabul qilib olingungacha bajariladigan va loyihalanayotgan obyektlarning atrof muhitga ta’sirini baholash tartibining yakunlovchi bosqichi hisoblangan ekologik oqibatlar to‘g‘risidagi ariza;
b) ishlab turgan obyektlar bo‘yicha (atrof tabiiy muhitning holatiga va fuqarolarning sog‘lig‘iga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar) ekologik normativlar loyihalari, obyekt atrof muhitga va fuqarolar sog‘lig‘iga ta’sir ko‘rsatishi aniqlangan taqdirda ishlab chiqilgan atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza. Buyurtmachi qo‘shimcha ravishda ekologik audit materiallarini taqdim etishi mumkin;
davlat dasturlarining, konsepsiyalarining, ishlab chiqarish kuchlarini, iqtisodiy va ijtimoiy soha tarmoqlarini joylashtirish hamda rivojlantirish sxemalarining loyihalari;
Oldingi tahrirga qarang.
tabiiy resurslardan foydalanish bilan bog‘liq xo‘jalik va boshqa xil faoliyatni tartibga soluvchi normativ-texnik va yo‘riqnoma-uslubiy hujjatlar (texnik reglamentlar yoki standartlar, ekologik normativlar, qoidalar, yo‘riqnomalar) loyihalari;
(10-bandning “v” kichik bandi uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 3-martdagi 45-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 10-son, 105-modda)
texnika, texnologiya, materiallar, moddalar, mahsulotlarning yangi turlarini yaratishga doir hujjatlar;
Oldingi tahrirga qarang.
keyinchalik ularga alohida muhofaza etiladigan hududlar va favqulodda ekologik vaziyat va ekologik ofat zonalari maqomini berish maqsadida hududlarni kompleks tekshirish materiallari, shuningdek muhofaza etiladigan tabiiy hududlarni boshqarish rejalari loyihalari — ishlab chiqilgan hujjatlar taqdim etiladi.
(10-bandning “v” kichik bandi beshinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 1-apreldagi 95-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 14-con, 103-modda)
IV toifaga tegishli faoliyat turlari uchun faqat atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi bajariladi.
11. Atrof muhitga ta’sirni baholash bosqichlari quyidagi asosiy masalalardan iborat bo‘lishi kerak (ishlarning turi va xususiyatiga qarab):
mo‘ljallanayotgan faoliyatni amalga oshirish boshlangungacha atrof muhitning holati, hududda aholining joylashganligi, yerlarni o‘zlashtirish, atrof muhit xususiyatlari tahlili;
mavjud rekreatsiya zonalari, aholi punktlari, irrigatsiya, melioratsiya obyektlari, qishloq xo‘jaligi ekin maydonlari, elektr uzatish liniyalari, transport, suv quvuri, gaz quvuri kommunikatsiyalari va joy to‘g‘risidagi boshqa ma’lumotlar ko‘rsatilgan holda vaziyatli reja;
nazarda tutilayotgan (mo‘ljallanayotgan) asosiy va yordamchi obyektlar, foydalaniladigan texnika, texnologiya, tabiiy resurslar, materiallar, xomashyo, yonilg‘i, ularning atrof muhitga ta’siri tahlili, ishlab chiqarilayotgan mahsulotning ekologik xavfliligi;
kutilayotgan chiqariladigan, oqiziladigan ifloslantiruvchi moddalar, chiqindilar, ularning atrof muhitga salbiy ta’siri va ularni zararsizlantirish usullari;
fan, texnika yutuqlarini va ilg‘or tajribani hisobga olgan holda tabiatni muhofaza qilish nuqtai nazaridan mo‘ljallanayotgan yoki amalga oshirilayotgan faoliyat va texnologik yechimlar muqobillarining tahlili;
salbiy ekologik oqibatlarni istisno etuvchi va ekspertiza obyektining atrof muhitga ta’sirini pasaytiruvchi tashkiliy, texnik, texnologik yechimlar va chora-tadbirlar;
avariyali vaziyatlar tahlili (ehtimollilikni baholagan holda va ularning salbiy oqibatlari oldini olish ssenariysi bo‘yicha);
ekspertiza obyektini ro‘yobga chiqarish natijasida atrof muhit va ekologik oqibatlar o‘zgarishi prognozi;
muhandislik-geologiya qidiruvlari, modelli tadqiqotlar va boshqa zarur tadqiqotlar natijalari bo‘yicha ajratilgan maydonning ekologik muammolarini baholash;
ekspertiza obyekti ro‘yobga chiqarilishining salbiy oqibatlari oldini oluvchi tabiatni muhofaza qilish chora-tadbirlarining dalillar bilan asoslangan tadqiqotlari;
atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasining, atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi arizaning, shuningdek jamoatchilik fikrini eshitishda kiritilgan takliflarni ko‘rib chiqish natijalari bo‘yicha Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi organlarining loyiha qarorlariga va qabul qilingan boshqa chora-tadbirlarga tuzatish kiritish;
obyektdan foydalanish ekologiya tadbirlari bilan birgalikda olib borilishi bo‘yicha ishlarni tashkil etishga va chora-tadbirlarni bajarishga qo‘yiladigan talablar;
IV toifaga tegishli bo‘lgan faoliyat turlari uchun davlat ekologik ekspertizasiga buyurtmachi tomonidan atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi taqdim etiladi, unda quyidagi ma’lumotlar bo‘ladi:
kanalizatsiya mavjudligi to‘g‘risidagi ma’lumotlar va oqova suvlarni oqizishga nisbatan qo‘yiladigan talablar;
12. Davlat ekologik ekspertizasi tomonidan taqdim etilgan hujjatlar tarkibi yoki mazmunining mazkur Nizom talablariga yoki boshqa normativ hujjatlar talablariga nomuvofiqligi aniqlangan taqdirda, buyurtmachiga bundan buyon ko‘rib chiqish rad etilishi sabablari ma’lum qilingan holda xulosa beriladi.
13. Davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazish chog‘ida ekologik audit va jamoatchilik ekologik ekspertizasi materiallaridan foydalanilishi mumkin.
14. Atrof muhitga ta’sirni baholash materiallarini ko‘rib chiqish materiallari bo‘yicha Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organi tomonidan davlat ekologik ekspertizasi xulosasi tuziladi, unda ekspertiza obyekti, texnologik jarayonlar, ishlarni tashkil etish va atrof muhitni muhofaza qilish bo‘yicha nazarda tutilgan chora-tadbirlar, obyektning faoliyati (ro‘yobga chiqarilishi) bilan bog‘liq bo‘lgan ehtimol tutilgan salbiy ekologik oqibatlar to‘g‘risidagi zarur axborot va ekspertiza obyektini ro‘yobga chiqarishga yo‘l qo‘yilishi (ijobiy xulosa) yoki yo‘l qo‘yilmasligi (salbiy xulosa) to‘g‘risidagi xulosalar bo‘ladi.
Xulosa rasmiy blankada rasmiylashtiriladi, Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi raisining o‘rinbosari yoki davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazgan Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar tabiatni muhofaza qilish tegishli qo‘mitasi raisi tomonidan imzolanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
keyinchalik ularga alohida muhofaza etiladigan hududlar va favqulodda ekologik vaziyat va ekologik ofat zonalari maqomini berish maqsadida hududlarni kompleks tekshirish materiallari, shuningdek muhofaza etiladigan tabiiy hududlarni boshqarish rejalari loyihalari;
(15-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 1-apreldagi 95-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 14-con, 103-modda)
texnika, texnologiya, materiallar, moddalar, mahsulotlarning yangi turlarini yaratishga doir hujjatlar;
davlat dasturlarining, konsepsiyalarining, ishlab chiqarish kuchlarini, iqtisodiy va ijtimoiy soha tarmoqlarini joylashtirish hamda rivojlantirish sxemalarining loyihalari;
Oldingi tahrirga qarang.
tabiiy resurslardan foydalanish bilan bog‘liq xo‘jalik va boshqa xil faoliyatni tartibga soluvchi normativ-texnik va yo‘riqnoma-uslubiy hujjatlar (texnik reglamentlar yoki standartlar, ekologik normativlar, qoidalar, yo‘riqnomalar) loyihalari 30 kungacha;
(15-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 3-martdagi 45-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 10-son, 105-modda)
IV toifa ekspertiza uchun haq to‘langanligini tasdiqlovchi to‘lov hujjati mavjud bo‘lgan taqdirda davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazish uchun zarur bo‘lgan hujjatlar taqdim etilgan kundan boshlab 10 kun.
Obyektning murakkabligiga qarab ekspertiza o‘tkazish muddati Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi raisi tomonidan uzaytirilishi mumkin, biroq I va II toifaga tegishli faoliyat turlari uchun 2 oydan ortiqqa va qolgan toifalarga tegishli faoliyat turlari uchun 1 oydan ortiqqa uzaytirilmaydi.
16. “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasining xulosasi buyurtmachiga va ekspertiza obyekti u tomonidan nazorat qilinadigan hududda joylashgan tabiatni muhofaza qilish bo‘yicha tegishli qo‘mitaga bir nusxadan yuboriladi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar tabiatni muhofaza qilish qo‘mitalarining davlat ekologik ekspertizalari tomonidan tayyorlangan davlat ekologik ekspertizasi xulosasi esa buyurtmachiga va nazorat uchun qo‘mitalarning tegishli inspeksiyalariga bir nusxadan yuboriladi.
17. Davlat ekologik ekspertizasining salbiy xulosasini olgan buyurtmachi xulosadagi mavjud taklifga muvofiq loyihaning maromiga yetkazilishini ta’minlaydi va materiallarni davlat ekologik ekspertizasiga takroran taqdim etadi, yoxud mo‘ljallanayotgan yoki amalga oshirilayotgan xo‘jalik va boshqa xil faoliyatdan voz kechadi.
18. Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi davlat ekologik ekspertizasi organlarining ijobiy xulosasi bank va boshqa kredit tashkilotlari tomonidan mablag‘ bilan ta’minlash boshlanishi hamda davlat ekologik ekspertizasi obyekti ro‘yobga chiqarilgan taqdirda yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan hujjat hisoblanadi.
19. Agar davlat ekologik ekspertizasi xulosasi berilgan obyekt bunday xulosa berilgan paytdan boshlab uch yil mobaynida amalga oshirilmasa, Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi davlat ekologik ekspertizasi organlarining ijobiy xulosasi yuridik kuchga ega bo‘lmaydi. Ushbu holda davlat ekologik ekspertizasi xulosasi ilgari bunday xulosani bergan Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi organi tomonidan qayta ko‘rib chiqilishi kerak.
20. Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining ekologik ekspertiza organlari davlat ekologik ekspertizasiga taqdim etilgan materiallarning saqlanishini hamda davlat, harbiy xizmat va tijorat sirini tashkil etuvchi ma’lumotlar oshkor etilmasligini ta’minlaydilar. Ular bo‘yicha ekologik ekspertiza o‘tkazilgan barcha hujjatlarning bir nusxasi davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazgan Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi organida saqlanadi.
21. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar davlat ekologik ekspertizalari bilan buyurtmachi o‘rtasidagi kelishmovchiliklar kelishmovchiliklar bayonnomasi bilan rasmiylashtiriladi va xulosani bergan davlat ekologik ekspertizasi vakili va ekspertiza buyurtmachisi ishtirokida “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi tomonidan ko‘rib chiqiladi.
Buyurtmachi bilan “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi o‘rtasidagi kelishmovchiliklar tomonlarning vakillari hozir bo‘lgan holda Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi tomonidan ko‘rib chiqiladi, kelishmovchiliklarni ko‘rib chiqish muddati kelishmovchiliklar bayonnomasi va boshqa zarur materiallar tushgan kundan boshlab 45 kalendar kundan oshmasligi kerak.
Oldingi tahrirga qarang.
Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari bilan ekspertiza buyurtmachilari o‘rtasidagi kelishmovchiliklar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiy sudlarda ko‘rib chiqilishi mumkin.
(21-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 19-yanvardagi 34-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 23.01.2018-y., 09/18/34/0605-son)
22. Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining davlat ekologik ekspertizasi organlari faoliyati davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazish bilan bog‘liq xarajatlarga haq to‘lashdan tushgan mablag‘lar, shuningdek qonun hujjatlarida belgilangan tartibda shartnoma bo‘yicha bajarilgan boshqa ishlar uchun to‘langan haq hisobiga mablag‘ bilan ta’minlanadi.
23. Loyihaoldi va loyiha hujjatlari, atrof tabiiy muhitning holatiga va fuqarolarning sog‘lig‘iga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar, maxsus huquqiy rejimli obyektlar davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilganligi uchun haq to‘lash miqdori Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi organlari tomonidan faoliyat turlari bo‘yicha ularning toifalariga muvofiq:
Oldingi tahrirga qarang.
(23-bandning ikkinchi — beshinchi xatboshilari O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 1-noyabrdagi 313-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2012-y., 44-son, 507-modda)
Tabiiy resurslardan foydalanish bilan bog‘liq xo‘jalik va boshqa xil faoliyatni tartibga soluvchi normativ-texnik va yo‘riqnoma-uslubiy hujjatlar loyihalarini davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazish bajarilganligi uchun tegishli toifa obyekti davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilganligi uchun to‘langan haqning 30 foizi miqdorida belgilanadi.
Agar davlat ekologik ekspertizasi uchun bitta buyurtmachi tomonidan taqdim etilgan hujjat kompleks hisoblansa va har xil toifadagi bir nechta obyektlardan iborat bo‘lsa, davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazganlik uchun to‘lov ulardan biridan, tegishli yuqori toifaga tegishlisidan undirib olinadi.
Davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilishi kerak bo‘lgan obyektlarning barcha turlari qurilishi uchun yer uchastkalari ajratish materiallari atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi tarkibida ko‘rib chiqiladi va ko‘rib chiqqanlik uchun alohida haq undirilmaydi.
Oldingi tahrirga qarang.
Ishlab chiqarish kuchlarini, iqtisodiyot tarmoqlarini joylashtirish va rivojlantirish konsepsiyalari, sxemalari loyihalari, 50 mingdan ortiq kishi istiqomat qilishi loyihalashtirilayotgan obyektlar uchun shaharsozlik hujjatlari, keyinchalik ularga alohida muhofaza qilinadigan tabiiy hududlar, favqulodda ekologik vaziyat va ekologik ofat zonalari maqomini berish maqsadida hududlarni kompleks o‘rganish materiallari davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilganligi uchun haq eng kam oylik ish haqining 70 baravari miqdorida belgilanadi.
(23-bandning to‘qqizinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyuldagi 152-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
Texnika, texnologiyalar, materiallar, moddalar, mahsulotlarning yangi turlarini yaratishga doir hujjatlar loyihalarining davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilganligi uchun haq eng kam oylik ish haqining 30 baravari miqdorida belgilanadi.
(23-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyuldagi 152-sonli qaroriga asosan o‘ninchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
50 ming kishi va undan kam aholi istiqomat qilishi loyihalashtirilayotgan obyektlar uchun shaharsozlik hujjatlarini davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazganlik uchun haq eng kam oylik ish haqining 25 baravari miqdorida belgilanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
Ijtimoiy sohani shuningdek davlat tomonidan muhofaza qilinadigan tabiiy hududlarni boshqarish rejalarini rivojlantirish davlat dasturlari, konsepsiyalari va sxemalari loyihalari davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilganligi uchun haq to‘lanmaydi.
(23-bandning oxirgi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 1-apreldagi 95-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 14-con, 103-modda)
24. Davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazishni tashkil etish mazkur Nizomga ilova qilingan sxema bo‘yicha amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
T/r | Davlat ekologik ekspertizasi obyektlari | Davlat ekologik ekspertizasiga taqdim etiladigan materiallar | Davlat ekologik ekspertizasini o‘tkazuvchi organ | Davlat ekologik ekspertizasi o‘tkazilganligi uchun haq to‘lash tartibi |
1 | Ijtimoiy sohani, shuningdek davlat tomonidan muhofaza etiladigan tabiiy hududlarni boshqarish rejalarini rivojlantirish davlat dasturlari, konsepsiyalari va sxemalari loyihalari | Ishlab chiqilgan hujjatlar | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Mazkur toifadagi loyihalar bo‘yicha DEE bepul o‘tkaziladi |
2 | Ishlab chiqarish kuchlari, iqtisodiyot tarmoqlarini joylashtirish va rivojlantirish konsepsiyalari, sxemalari loyihalari | Ishlab chiqilgan hujjatlar | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 70 baravari miqdorida |
3 | Barcha turdagi qurilish uchun yer uchastkalari ajratish materiallari | Atrof muhitga ta’sir to‘g‘risidagi ariza loyihasi tarkibida ko‘rib chiqiladigan ishlab chiqilgan hujjatlar (ATTA) | Ularning toifalariga muvofiq “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi yoki DEE mintaqaviy organlari | Yer uchastkasi ajratish materiallari ko‘rib chiqilganligi uchun alohida haq undirilmaydi |
4 | Faoliyat turlari bo‘yicha loyihaoldi va loyiha hujjatlari: | |||
I toifa | Atrof muhitga ta’sirni baholash (ATB) | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 25 baravari miqdorida | |
II toifa | ATB | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 15 baravari miqdorida | |
III toifa | ATB | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 7,5 baravari miqdorida | |
IV toifa | ATTA loyihasi | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 0,5 baravari miqdorida | |
5 | Tabiiy resurslardan foydalanish bilan bog‘liq xo‘jalik va boshqa xil faoliyatni tartibga soluvchi normativ-texnik va yo‘riqnoma-metodik hujjatlarning loyihalari | Ishlab chiqilgan hujjatlar | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Tegishli toifa obyekti davlat ekologik ekspertizasidan o‘tkazilishi haqining 30 foizi miqdorida |
6 | Texnika, texnologiya, materiallar, moddalar, mahsulotlarning yangi turlarini yaratishga doir hujjatlar | Ishlab chiqilgan hujjatlar | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 30 baravari miqdorida |
7 | �trof tabiiy muhitga va fuqarolarning sog‘lig‘iga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar: | |||
I toifa | Ekologik normativlar loyihalari; ATTA (obyektning atrof muhitga va fuqarolar sog‘lig‘iga ta’sir o‘tkazishi fakti aniqlangan hollarda) | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 25 baravari miqdorida | |
II toifa | Ekologik normativlar loyihalari; ATTA (obyektning atrof muhitga va fuqarolar sog‘lig‘iga ta’sir o‘tkazishi fakti aniqlangan hollarda) | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 15 baravari miqdorida | |
III toifa | Ekologik normativlar loyihalari; ATTA (Obyektning atrof muhitga va fuqarolar sog‘lig‘iga ta’sir o‘tkazishi fakti aniqlangan hollarda) | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 7,5 baravari miqdorida | |
IV toifa | Ekologik normativlar loyihalari; ATTA (Obyektning atrof muhitga va fuqarolar sog‘lig‘iga ta’sir o‘tkazishi fakti aniqlangan hollarda) | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 0,5 baravari miqdorida | |
8 | Hududlarni keyinchalik ularga muhofaza qilinadigan tabiiy hududlar, favqulodda ekologik vaziyat va ekologik ofat zonalari maqomini berish maqsadida kompleks tekshirish materiallari | Ishlab chiqilgan hujjatlar | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 70 baravari miqdorida |
9 | Shaharsozlik hujjatlari: | |||
50 mingdan ortiq kishi istiqomat qilishi loyihalashtirilayotgan obyektlar uchun | ATB | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 70 baravari miqdorida | |
50 ming kishi va undan kam aholi istiqomat qilishi loyihalashtirilayotgan obyektlar uchun | ATB | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 25 baravari miqdorida | |
10 | Faoliyat turlari bo‘yicha maxsus huquqiy rejimli obyektlar: | |||
I toifa | ATB | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 25 baravari miqdorida | |
II toifa | ATB | “Boshdavekoekspertiza” boshqarmasi | Eng kam oylik ish haqining 15 baravari miqdorida | |
III toifa | ATB | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 7,5 baravari miqdorida | |
IV toifa | ATTA loyihasi | DEE mintaqaviy organlari | Eng kam oylik ish haqining 0,5 baravari miqdorida |
(ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 1-noyabrdagi 313-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2012-y., 44-son, 507-modda)
Agar bir buyurtmachi tomonidan davlat ekologik ekspertizasiga taqdim etilgan hujjat kompleks tartibda tayyorlangan va turli toifadagi bir nechta obyektdan iborat bo‘lsa, davlat ekologik ekspertizasi uchun haq, faqat ularning oliy toifaga muvofiq keluvchi bittasi uchun undiriladi.
Obyektning murakkabligiga qarab ekspertizani o‘tkazish muddati Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining raisi tomonidan, I va II toifalarga tegishli faoliyat turlari uchun uzog‘i bilan 2 oydan ortiq bo‘lmagan muddatga hamda qolgan toifalar uchun 1 oy muddatga uzaytirilishi mumkin.
Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasining DEE organlari buyurtmachini (uning so‘roviga ko‘ra) ekologik ekspertizaning borishi va uning natijalari to‘g‘risida hujjatlarni ko‘rib chiqish muddati tugaganidan keyin 3 kun mobaynida xabardor qiladi.
1. Avtomagistrallar, metro, temir yo‘llar, tez yuriladigan katta yo‘llar, respublika ahamiyatiga ega bo‘lgan yuk terminallari.
Oldingi tahrirga qarang.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
8. Yiliga 2 mln kub metr va undan ko‘p ruda va kimyoviy xomashyo qazib chiqarish, qazib chiqarishda vujudga kelgan karyerlarni rekultivatsiya qilish.
Oldingi tahrirga qarang.
(14-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
16. Zaharli chiqindilarni, shuningdek shlam (ko‘mir kukuni)ni to‘plash yoki ko‘mib tashlash joylari.
Oldingi tahrirga qarang.
(20-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
(25-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
29. Xalqaro bitimlar bilan tartibga solib boriladigan tarkibida zaharli moddalar bo‘lgan asbob-uskunalar yoki qurilmalar ishlab chiqarish.
37. 300 MVt yoki undan ortiq issiqlik quvvatiga ega bo‘lgan issiqlik elektr stansiyalari va boshqa yondirish qurilmalari, shuningdek yadro reaktorlariga ega bo‘lgan inshootlar.
Oldingi tahrirga qarang.
(38-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
39. Farmatsevtika zavodlari va fabrikalari (tayyor dorivor vositalarni qadoqlash korxonalari bundan mustasno).
(39-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
9. Shahar maishiy chiqindi poligonlari (100 mingdan 200 ming kishigacha istiqomat qiladigan aholi punktlari uchun).
12. Yiliga 2 mln kub metrgacha rudani va kondan olinadigan kimyoviy xomashyoni qazib chiqarish hamda qazib chiqarishda vujudga kelgan karyerlarni rekultivatsiya qilish.
13. Yiliga 30 ming kub metrdan ortiq umumiy tarqalgan foydali qazilmalarni qazib chiqarish va qayta ishlash.
15. Sutkalik ish unumi 50 mingdan 280 ming kub metrgacha bo‘lgan kanalizatsiya tozalash inshootlari.
20. Suv o‘tkazish quvvati sekundiga 50 kub metrdan ortiq bo‘lgan magistral kanallar, daryolar va loyiha bo‘yicha hisoblangan quvvati sekundiga 20 kub metrdan ortiq bo‘lgan kollektorlar.
38. Polimer buyumlar va sintetik materiallar, shu jumladan yuvish va tozalash moddalari ishlab chiqarish.
44. Eskidan sug‘orib kelingan 1000 gektardan ko‘proq yerlarni rekonstruksiya qilish va meliorativ holatini yaxshilash.
46. Issiqlik quvvati 100 MVtdan 300 MVtgacha bo‘lgan issiqlik elektr stansiyalari va boshqa yondirish qurilmalari.
(1—48-bandlar O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan 1—47-bandlar bilan almashtirilgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
8. Yiliga 30 ming kub metrdan kam umumiy tarqalgan foydali qazilmalarni qazib chiqarish va qayta ishlash.
16. Har sekundda 50 kub metrdan kam suv o‘tkazadigan magistral kanallar va har sekundda loyiha bo‘yicha hisoblangan quvvati 20 kub metrdan kam bo‘lgan kollektorlar.
25. Yillik ish unumi 300 tonnadan kam bo‘lgan gazmol va qog‘ozni lok bilan kimyoviy to‘yintirish korxonalari.
35. 100 gektardan 1000 gektargacha maydonda sug‘oriladigan yerlarni rekonstruksiya qilish va meliorativ jihatdan yaxshilash.
45. 100 megavattdan kam quvvatga ega bo‘lgan issiqlik elektr stansiyalari va boshqa yondirish qurilmalari.
(1—62-bandlar O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan 1—53-bandlar bilan almashtirilgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
7. Korxonalar va tashkilotlarga qarashli hamda umumiy ravishda foydalaniladigan garajlar va avtomobil to‘xtash joylari.
17. Bug‘ qozoni va tozalash inshootlariga ega bo‘lmagan rekreatsiya va uy-joy-xo‘jalik obyektlari, shuningdek ijtimoiy-madaniy-maishiy obyektlar.
25. Eskidan sug‘orib kelingan 100 gektardan kam yerni rekonstruksiya qilish va meliorativ jihatdan yaxshilash.
(1—30-bandlar O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 5-iyundagi 152-sonli qaroriga asosan 1—32-bandlar bilan almashtirilgan — O‘R QHT, 2009-y., 24-son, 269-modda)
Komplekslar tarkibiga kiruvchi asosiy inshootlar toifasi yanada yuqori toifaga kiritilgan inshoot bo‘yicha belgilanadi.