Tadbirlar nomi | Ijrochilar | Bajarish muddatlari | |
1. | Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlaridagi pasport nazorati xonalarini O‘zbekiston Respublikasi Davlat chegarasini kesib o‘tadigan shaxslarni qidiruvda bo‘lgan fuqarolarning elektron fotokartotekasi bilan solishtirish imkonini beradigan videokuzatuv tizimlari bilan jihozlash | Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari, | 2018 — 2020-yillar davomida |
2. | Pasport nazoratining avtomatlashtirilgan xonalari — “elektron geytlar”ni ishlab chiqish va o‘tkazish punktlarida joriy etish | Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari, | 2018 — 2020-yillar davomida |
3. | Yo‘lovchilar to‘g‘risida “SITA” turidagi dastlabki axborot tizimi dasturiy ta’minotini ishlab chiqish va joriy qilish | Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari, Davlat bojxona qo‘mitasi, Moliya vazirligi | 2018 — 2020-yillar davomida |
4. | O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari server uskunalari va qidiruv-axborot tizimining mavjud dasturiy ta’minotini modernizatsiya qilish | Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari, Moliya vazirligi | 2018 — 2020-yillar davomida |
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori, 21.12.2017 yildagi 1007-son
Кучга кириш санаси
23.12.2017
Рус
Ўзб
O’zb
O‘zb|Рус
Hujjat kuchini yo‘qotgan 18.11.2019
|
LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 18-noyabrdagi 912-sonli “O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarida chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratini tashkil etish tartibini yanada takomillashtirish to‘g‘risida”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarida chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati organlari o‘rtasida samarali o‘zaro hamkorlikni ta’minlash maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Shaxslar, transport vositalari va tovarlarni O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarida chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkazish tartibi to‘g‘risida nizom 1-ilovaga muvofiq;
2018 — 2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarini texnik vositalar bilan jihozlashni takomillashtirish bo‘yicha tadbirlar rejasi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Belgilansinki, O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarini jihozlash uchun ushbu qarorga 2-ilovada qayd etilgan texnik vositalarni xarid qilish bilan bog‘liq xarajatlar O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati Chegara qo‘shinlari va Davlat bojxona qo‘mitasiga har yili ajratiladigan budjet mablag‘lari, budjetdan tashqari mablag‘lar, shuningdek, qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.
(2-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 20-sentabrdagi 748-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 21.09.2018-y., 09/18/748/2024-son)
3. Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarida chegara va bojxona nazoratini tashkil etish to‘g‘risida” 1999-yil 25-maydagi qarori o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
4. Vazirliklar va idoralar o‘zlari qabul qilgan normativ-huquqiy hujjatlarni bir oy muddatda ushbu qarorga muvofiqlashtirsinlar.
5. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining birinchi o‘rinbosari — “O‘zbekiston temir yo‘llari” AJ boshqaruvi raisi A.J. Ramatov zimmasiga yuklansin.
1. Ushbu Nizom shaxslar, transport vositalari va tovarlarni O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali o‘tkazish punktlarida (keyingi o‘rinlarda o‘tkazish punktlari deb ataladi) chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkazish tartibini belgilaydi.
o‘tkazish punkti ma’muriyati — mazkur o‘tkazish punkti biriktirilgan aeroport (aerodrom), daryo bandargohi, temir yo‘l stansiyasi, avtomobil (piyodalar) o‘tkazish punkti rahbariyati;
veterinariya nazorati — odamlar va hayvonlar hayoti hamda salomatligini himoya qilish, hayvonlar kasalliklarining tashuvchilari bo‘lishi mumkin predmetlar va tovarlarni, shuningdek, “Veterinariya to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunida belgilangan davlat veterinariya nazorati obyektlarini nazorat qilish maqsadida chegara nazorati veterinariya punktlari (uchastkalari) tomonidan (keyingi o‘rinlarda davlat veterinariya nazorati punktlari deb ataladi) hayvonlar hamda ulardan olinadigan mahsulotlarga nisbatan amalga oshiriladigan kompleks tadbirlar;
O‘zbekiston Respublikasining davlat chegarasi (keyingi o‘rinlarda Davlat chegarasi deb ataladi) — O‘zbekiston Respublikasi hududining (quruqlik, suv, yer osti, samoviy hudud) chegaralarini belgilaydigan liniya va ushbu liniya bo‘ylab o‘tadigan vertikal yuza;
nazorat tartib-taomillari — davlat nazorati organlari tomonidan Davlat chegaralari orqali o‘tadigan shaxslar, transport vositalari va tovarlarga nisbatan o‘z vakolatlari doirasida amalga oshiriladigan chora-tadbirlar;
davlat nazorati organlari — shaxslar, transport vositalari, tovarlarni ushbu Nizomga muvofiq Davlat chegarasi orqali o‘tkazishda ishtirok etadigan chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati organlari;
chegara nazorati — O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati chegara qo‘shinlarining chegara nazorati bo‘linmalari (keyingi o‘rinlarda chegara nazorati bo‘linmalari deb ataladi) tomonidan milliy xavfsizlik manfaatlarini va chegaralar mustahkamligini ta’minlash, Davlat chegarasini va o‘tkazish punktlaridagi rejimni buzish holatlarining oldini olish maqsadida Davlat chegarasi orqali shaxslar, transport vositalari va tovarlarga nisbatan o‘tkazish punktlarida amalga oshiriladigan kompleks tadbirlar;
(2-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 29-maydagi 396-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 01.06.2018-y., 09/18/396/1287-son)
kirish punkti — shaxslar, transport vositalari va tovarlar harakatlanadigan yo‘nalish bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirishda chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati amalga oshiriladigan dastlabki o‘tkazish punkti;
chiqish punkti — shaxslar, transport vositalari va tovarlar harakatlanadigan yo‘nalish bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi hududidan chiqishda bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya, chegara va veterinariya nazorati amalga oshiriladigan oxirgi o‘tkazish punkti;
o‘tkazish punkti — O‘zbekiston Respublikasining Davlat chegarasi orqali shaxslar, transport vositalari va tovarlarning chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati amalga oshiriladigan va o‘tkaziladigan xalqaro aloqalar uchun ochiq bo‘lgan chegaradosh temir yo‘l stansiyalari va avtomobil yo‘llari, daryo bandargohlari, aeroportlarning (aerodromlar) hududi (hududining bir qismi), shuningdek, boshqa maxsus jihozlangan joy;
o‘tkazish punkti rejimi — o‘tkazish punktlari orqali shaxslar, transport vositalari va tovarlarning kirib kelishi, chiqib ketishi va olib o‘tilishi, shuningdek, uning hududida ishlab chiqarish va tijorat faoliyatini amalga oshirish tartibini belgilaydigan qoidalar;
sanitariya-karantin nazorati — o‘tkazish punktlarida hududiy Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazining sanitariya-karantin bo‘linmalari tomonidan Davlat chegarasi orqali kelgan shaxslar, transport vositalari va tovarlarga nisbatan amalga oshiriladigan kompleks tadbirlar;
qo‘shma naryad — shaxslar, transport vositalari va tovarlarni birgalikda nazorat qilishga jalb etiladigan davlat nazorati organlari vakillaridan iborat tarkibdagi naryad;
bojxona rasmiylashtiruvi — bojxona chegarasi orqali olib o‘tiladigan tovarlar va transport vositalarining bojxona nazoratini ta’minlash uchun bojxona organlari mansabdor shaxslari tomonidan amalga oshiriladigan bojxona operatsiyalari;
bojxona nazorati — O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi va xalqaro shartnomalariga rioya etilishini ta’minlash uchun bojxona organlari tomonidan, jumladan xavfni boshqarish tizimidan foydalangan holda amalga oshiriladigan chora-tadbirlar;
texnologik sxema — chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratini amalga oshirish ketma-ketligini, shu jumladan shaxslar, transport vositalari va tovarlarni ko‘rikdan o‘tkazish tartibi, ularning o‘tkazish punkti hududida ko‘chish tartibi, tovarlarni va transport vositalarini saqlash, transport vositalarini kuzatib borish tartibini, nazoratda foydalaniladigan shaxsiy tarkibni, maxsus texnika vositalari va xizmat hayvonlaridan foydalanish tartibi, shaxslar, transport vositalari va tovarlarni Davlat chegarasidan o‘tkazishda ishtirok etadigan vazirliklar va idoralarning o‘zaro hamkorlik tartibini belgilaydigan hujjat;
tovar — bojxona chegarasi orqali olib o‘tiladigan har qanday ko‘char mol-mulk, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi milliy valyutasi, valyuta boyliklari va boshqa qimmatli qog‘ozlar, elektr, issiqlik energiyasi va energiyaning boshqa turlari, intellektual mulk obyektlari, transport vositasi;
transport vositasi — tovarlarni va yo‘lovchilarni tashish uchun foydalaniladigan vosita. Transport vositasi har qanday suv kemasi, havo kemasi, avtotransport vositasi, temir yo‘l transport vositasini (temir yo‘lda harakatlanadigan tarkib, temir yo‘lda harakatlanadigan tarkibining bir qismini) yoki konteynerni, shuningdek, ularning konstruksiyasiga muvofiq texnik pasport yoki texnik ma’lumotlarida nazarda tutilgan ehtiyot qismlar, anjomlar va uskunalar, suyuqlik saqlash idishlaridagi yoqilg‘i-moylash materiallari sovituvchi va boshqa texnik suyuqliklarni, agar ular mazkur transport vositalari bilan birga tashilayotgan bo‘lsa, o‘z ichiga oladi;
fitosanitariya nazorati — o‘tkazish punktida karantin bo‘yicha nazorat qilinadigan tovarlar va O‘zbekiston Respublikasi bojxona chegarasi orqali olib o‘tiladigan (tranzit tashiladigan) o‘simliklarni tekshirishda o‘simliklar karantini bo‘yicha davlat inspektori tomonidan amalga oshiriladigan kompleks tadbirlar.
3. Davlat chegarasi orqali o‘tadigan barcha shaxslar, transport vositalari va tovarlar chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkazilishi shart.
Bunda agar mazkur tovarlar va transport vositalari qonun hujjatlariga muvofiq fitosanitariya va veterinariya nazoratiga tegishli bo‘lmasa, ularni fitosanitariya va (yoki) veterinariya nazoratidan o‘tkazish taqiqlanadi.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 18-sentabrdagi 787-sonli qaroriga asosan ikkinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2019-y., 09/19/787/3770-son)
Muayyan tur va shakldagi nazoratdan ozod etish tartibi O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi va xalqaro shartnomalariga muvofiq belgilanadi.
4. O‘tkazish punktida davlat nazorati organlari shaxslar, transport vositalari va tovarlarni Davlat chegarasi orqali o‘tkazishni O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati va Ichki ishlar vazirligi hududiy organlari bilan hamkorlikda amalga oshiradilar.
(4-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 29-maydagi 396-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 01.06.2018-y., 09/18/396/1287-son)
Har bir muayyan o‘tkazish punktida shaxslar, transport vositalari va tovarlarni Davlat chegarasi orqali o‘tkazishning texnologik sxemasi davlat nazorati organlari va o‘tkazish punkti ma’muriyati rahbarlarining qo‘shma qaroriga binoan joriy etiladi.
Nazorat tartib-taomillarini amalga oshirishda qurol-yarog‘ va texnika, maxsus texnika vositalari, muhandislik inshootlari, xizmat itlari, shuningdek, inson hayoti va salomatligi, hayvonlar, o‘simliklar uchun xavfsiz va tovarlar hamda transport vositalariga zarar yetkazmaydigan dezinfeksiya vositalaridan foydalanish mumkin.
5. Chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati davlat nazorati organlarining o‘zaro hamkorligida amalga oshiriladi.
O‘tkazish punktlarida davlat nazorati organlari o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni tashkil etish uchun javobgarlik chegara nazorati bo‘linmasining rahbari zimmasiga yuklanadi.
6. Davlat nazorati organlari o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni tashkil etishning asosiy vazifalari quyidagilar hisoblanadi:
shaxslar, transport vositalari va tovarlarni Davlat chegarasi orqali o‘tkazishda birgalikdagi harakat qilish tartibi va usullarini belgilash;
Davlat chegarasida O‘zbekiston Respublikasi manfaatlarini himoya qilish, chegara va bojxona qonunchiligi buzilishlarini aniqlash va ularning oldini olishga doir kompleks chora-tadbirlar ishlab chiqish;
o‘tkazish punktlarida huquqbuzarliklarga qarshi kurashish, nazorat tartib-taomillarini amalga oshirish texnologiyalarini takomillashtirish va optimallashtirish;
davlat nazorati organlarining o‘tkazish punktlarida kutilmagan vaziyatlar yuzaga kelganda kelishilgan holda harakat qilishga doim tayyor turishi;
O‘zbekiston Respublikasining davlat chegaralarini himoya qilish va qo‘riqlash sohasidagi qonun hujjatlarini bajarish bo‘yicha davlat nazorat organlari faoliyatini takomillashtirish.
7. Shaxslar, transport vositalari va tovarlar Davlat chegarasi orqali O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi va xalqaro shartnomalari bilan belgilangan Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beradigan amaldagi hujjatlar bo‘yicha o‘tkaziladi.
Shaxslar, transport vositalari va tovarlarni Davlat chegarasi orqali o‘tkazish to‘g‘risidagi yakuniy qaror ular o‘tkazish punktida barcha turdagi nazoratdan o‘tkazilgandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasi tomonidan qabul qilinadi.
O‘tkazish punktida davlat nazorati organlari shaxslar, transport vositalari va tovarlar barcha turdagi davlat nazoratidan o‘tkazilganligi to‘g‘risidagi qayd varaqasidan yoki elektron tizimdan foydalanishi mumkin.
8. Ayrim hollarda, O‘zbekiston Respublikasiga belgilanmagan hujjatlarsiz, bekor qilingan yoki muddati o‘tgan hujjatlar bilan kirish uchun kelgan chet el fuqarolari va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar Davlat chegarasi orqali O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati rahbariyatining ruxsati bilan o‘tkaziladi.
(8-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 29-maydagi 396-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 01.06.2018-y., 09/18/396/1287-son)
O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi va xalqaro shartnomalarga muvofiq muayyan imtiyozlarga ega shaxslar, og‘ir bemorlar, homiladorligi va nogironligi yaqqol bilinib turgan shaxslar, 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar, ularga hamrohlik qiluvchi shaxslar va ular ketayotgan avtotransport vositalari;
tirik hayvonlar, tez buziladigan tovarlar, radioaktiv materiallar, ommaviy axborot maqsadlari uchun xabarlar va boshqa materiallar;
tabiiy ofatlar, avariyalar, halokatlar oqibatlarini bartaraf etishda zarur bo‘lgan va insonparvarlik yordami sifatida yuboriladigan tovarlar, boshqa shunday tovarlar, shuningdek, ushbu tovarlar olib o‘tiladigan transport vositalari;
O‘zbekiston Respublikasining xorijdagi diplomatik vakolatxonalari va konsullik muassasalariga yuboriladigan tovarlar;
O‘zbekiston Respublikasining oliy qonunchilik, ijro etuvchi va sud hokimiyati organlariga yuboriladigan tovarlar.
Ba’zi hollarda shaxslar, transport vositalari va tovarlar chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining qaroriga asosan bojxona organi boshlig‘i bilan kelishilgan holda ustuvor tartibda o‘tkazilishi mumkin.
10. Davlat chegarasi orqali o‘tuvchi shaxslar davlat nazorati organi xodimlarining talabiga binoan zarur hujjatlar, bagaj, qo‘l yuki, valyuta qimmatliklarini nazorat va tekshiruvdan o‘tkazish uchun taqdim etadi, nazorat va tekshiruvni o‘tkazishga ko‘maklashadi.
davlat nazorati organlarining nazorat tartib-taomillarini tashkil etishiga xalaqit bersa, mobil va boshqa vositalardan foydalanish;
davlat nazorati organlari xodimlarini nazorat tartib-taomillarini amalga oshirish bo‘yicha belgilangan tartibni buzishga majbur qiladigan harakatlarni sodir etish, shu jumladan ularga biron-bir moddiy qimmatliklar taklif etish;
o‘tkazish punkti hududiga tegishli ruxsatlarsiz qurol-yarog‘, portlovchi moddalar va atrofdagilar hayoti yoki salomatligiga xavf tug‘diradigan boshqa predmetlar (moddalar) olib kirish (olib o‘tish).
12. Chegara nazorati va bojxona organlari bo‘linmalari yo‘lovchilarni temir yo‘l yoki aviatsiya transportida xalqaro tashishni amalga oshiradigan yuridik shaxslardan O‘zbekiston Respublikasiga kelayotgan yo‘lovchilarning shaxsiy ma’lumotlarini oldindan oladi.
13. Xalqaro yo‘nalishlar uchun ochilgan avtomobil yo‘llari, temir yo‘llar va aviatsiya o‘tkazish punktlarida yo‘lovchilar va ularning yuklari bojxona nazorati va tekshiruvidan odatda, quyidagi ikki yo‘lakli tizimni belgilangan tartibni qo‘llash orqali o‘tkaziladi:
“yashil” yo‘lak — kirib kelish va chiqib ketish joylarida maxsus belgilangan, jismoniy shaxslarning notijorat maqsadlardagi qo‘l yuki va kuzatib borilayotgan bagajidagi tovarlarini bojxona chegarasidan olib o‘tishi uchun mo‘ljallangan joy;
“qizil” yo‘lak — kirib kelish va chiqib ketish joylarida maxsus belgilangan, jismoniy shaxslarning yozma shaklda deklaratsiyalanishi lozim bo‘lgan qo‘l yuki va kuzatib borilayotgan bagajidagi tovarlarini, shuningdek, deklaratsiyalanishi jismoniy shaxsning ixtiyoriga ko‘ra amalga oshiriladigan tovarlarni bojxona chegarasidan olib o‘tishi uchun mo‘ljallangan joy.
O‘tkazish punktining pasport nazorati zonasi aeroportlar hududiy imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda, O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini rasmiylashtirish uchun mo‘ljallangan sektorlar va chet el fuqarolarini rasmiylashtirish uchun mo‘ljallangan sektorlarga ajratilishi mumkin va bu o‘tkazish punktining texnologik sxemasida ko‘rsatiladi.
14. Identifikatsiya vositalari buzilishi (plombalar, muhrlar va boshqalar) yoki Davlat chegarasini buzib o‘tuvchi shaxs kontrabanda predmetlarini yoki noqonuniy olib ketilayotgan tovarlarni yashirishi mumkinligini ko‘rsatuvchi belgilar aniqlanganda, chegara va nazorat bo‘linmalari rahbarlarining qo‘shma qarori asosida transport vositasi yoxud tovar ochib ko‘riladi va ko‘rikdan o‘tkaziladi hamda bu haqida belgilangan tartibda dalolatnoma tuziladi.
15. Transport vositalari va tovarlar maxsus jihozlangan joyda qo‘shma naryad tomonidan ko‘rikdan o‘tkaziladi.
Transport vositasi va tovarni ko‘rikdan o‘tkazish haqidagi qaror bojxona organi boshlig‘i tomonidan chegara nazorati bo‘linmasi rahbari bilan kelishgan holda qabul qilinadi.
16. Transport vositalari va tovarlar texnika xavfsizligiga rioya etilgan holda, tashuvchi vakili yoki transport vositasi haydovchisi (havo, daryo kemasi ekipaji, poyezd brigadasining a’zosi) ishtirokida ko‘rikdan o‘tkaziladi hamda ular bojxona va chegara naryadining talabiga ko‘ra ko‘zdan kechirish qiyin bo‘lgan barcha joylarni ko‘rsatishi shart.
17. O‘zbekiston Respublikasi hududi orqali tranzit tarzida o‘tayotgan transport vositalari va tovarlarga nisbatan kirish punktida O‘zbekiston Respublikasidan chiqish punktida nazorat qilinadigan identifikatsiya vositalari (plombalar, muhrlar va boshqalar) qo‘llanilishi mumkin.
18. O‘tkazish punktlarida shaxslar, transport vositalari va tovarlar asossiz ushlab turilishiga, shuningdek, ularga zarar yetkazilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
19. Mansabdor shaxslar chegara, bojxona, sanitariya karantini, fitosanitariya va veterinariya nazoratini amalga oshirish chog‘ida huquqbuzarliklar aniqlanganda, ushbu huquqbuzarliklar izini va obyektlarni saqlash, ushbu holatlarga daxldor shaxslarni qo‘lga olish bo‘yicha zarur choralar ko‘rishi zarur.
20. Huquqbuzarlar va huquqbuzarliklar sodir etilishiga daxldor boshqa shaxslar, shuningdek, zarur ashyoviy dalillar ushlab turiladi, so‘ngra esa tegishliligi bo‘yicha chegara yoki bojxona nazorati bo‘linmasiga yoxud ichki ishlar organlari navbatchi qismlariga qonun hujjatlarida nazarda tutilgan choralarni ko‘rish uchun olib kelinadi.
21. Davlat nazorati organlari xodimlariga nisbatan huquqbuzarliklar sodir etadigan shaxslarga qonun hujjatlarida belgilangan tartibda choralar ko‘riladi.
22. O‘zbekiston Respublikasi Bosh davlat sanitariya vrachining ko‘rsatmasiga asosan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari profilaktika maqsadida emlashlarni o‘tkazishni talab qiladigan mamlakatlarga chiqishda ularda sanitariya-karantin bo‘linmalari xodimlari tomonidan vaksinatsiya va revaksinatsiya to‘g‘risidagi xalqaro guvohnomalar mavjudligi tekshiriladi.
23. Davlat chegarasi orqali piyoda o‘tadigan shaxslar, haydovchilar, yo‘lovchilar va avtotransport vositalari o‘tkazish punktlarida chegara nazorati bo‘linmalari tomonidan o‘tkazish punktining texnologik sxemaga asosan imkoniyatlariga muvofiq miqdorda navbatma-navbat o‘tkaziladi, ushbu Nizomning 9-bandida nazarda tutilgan holatlar bundan mustasno.
24. Ushbu Nizomning 15-16-bandlarida nazarda tutilgan holatlarda bojxona organi tomonidan tovarga ilova qilinadigan hujjatlar yoki xalqaro yo‘llarda tashish daftarchasida Xalqaro yo‘llarda tashish daftarchasini qo‘llagan holda yuklarni xalqaro tashish to‘g‘risidagi bojxona konvensiyasiga (Jeneva, 1975-yil 14-noyabr) muvofiq tegishli yozuvlar qayd etiladi.
25. Shaxslar, transport vositalari va tovarlar chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan odatda, quyidagi ketma-ketlikda o‘tkaziladi:
chegara nazorati bo‘linmalari tomonidan O‘zbekiston Respublikasiga kirib kelayotgan shaxslarning Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beruvchi hujjatlari mavjudligi tekshiriladi;
shaxslar, ularning qo‘l yuklari, tovarlar va transport vositalari sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi;
Davlat chegarasi orqali piyoda o‘tadigan shaxslar va yo‘lovchilar qo‘l yuki hamda bagaji bilan birga chegara va bojxona nazoratidan o‘tish uchun zalga o‘tkaziladi;
avtotransport vositasi o‘tkazish punkti hududiga o‘tkaziladi va ko‘rikdan o‘tkazish maydonchasiga qo‘yiladi;
haydovchi yoki yukni kuzatib borayotgan shaxs bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratini amalga oshirish hamda tashilayotgan tovarni rasmiylashtirish uchun tovarga ilova qilingan hujjatlarni taqdim etadi;
chegara va bojxona naryadi tomonidan haydovchidan avtotransport vositasida chegara va bojxona nazoratidan yashiringan shaxslar va tovarlar, O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib kirish yoki hududi orqali tranzit tashish taqiqlangan predmetlar bor yoki yo‘qligi so‘raladi va shundan so‘ng avtotransport vositasi ko‘rikdan o‘tkaziladi;
avtotransport vositasi va unda tashilayotgan tovarlar bojxonada rasmiylashtirilgach, tovarlarga ilova qilingan hujjatlarga bojxona organining tegishli belgilari qo‘yiladi;
barcha turdagi nazorat ishlari nihoyasiga yetganidan so‘ng maxsus ajratilgan joydagi yo‘lovchilar qo‘l yuki va bagaji bilan birga avtotransport vositasiga chiqarish uchun kuzatib boriladi, Davlat chegarasidan piyoda o‘tayotgan shaxslar esa o‘tkazish punktidan texnologik sxemaga muvofiq belgilangan yo‘nalish bo‘yicha chiqariladi;
chegara nazorati bo‘linmasi tomonidan shaxslar hujjatlarida O‘zbekiston Respublikasiga kirish uchun Davlat chegarasini kesib o‘tish to‘g‘risida chegara belgilari, zarur bo‘lganda esa davlat nazorati boshqa organlarining tegishli belgilari bor yoki yo‘qligi tekshiriladi.
26. Transport vositalarining O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirishi uchun vakolatli bankning ayirboshlash shoxobchasi tomonidan O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida boshqacha nazarda tutilmagan bo‘lsa, belgilangan yig‘imlar undiriladi.
27. Chegara va bojxona nazorati jarayonida yoki undan so‘ng shaxs O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirishdan bosh tortgan hollarda, u O‘zbekiston Respublikasidan chiqish uchun nazorat tartib-taomillaridan takroran o‘tkaziladi.
Tovar yoki avtotransport vositasini O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib kirish yoki uning hududi bo‘ylab tranzit harakatlanishidan bosh tortilgan holatda, mazkur tovar yoki avtotransport vositasi qonun hujjatlariga muvofiq chegaradosh mamlakat hududiga qaytarib yuboriladi.
28. Shaxslar, transport vositalari va tovarlar chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan odatda, quyidagi tartibda o‘tkaziladi:
chegara nazorati bo‘linmalari tomonidan O‘zbekiston Respublikasidan chiqib ketayotgan shaxslarning Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beruvchi hujjatlari mavjudligi tekshiriladi;
avtotransport vositasi undan yo‘lovchilar tushirilgandan so‘ng o‘tkazish punkti hududiga o‘tkaziladi va ko‘rikdan o‘tkazish maydonchasiga qo‘yiladi;
Davlat chegarasi orqali piyoda o‘tadigan shaxslar va yo‘lovchilar qo‘l yuki hamda bagaji bilan birga chegara va bojxona nazoratidan o‘tish uchun zalga o‘tkaziladi va shundan so‘ng Davlat chegarasidan piyoda o‘tayotgan shaxslar o‘tkazish punktidan texnologik sxemaga muvofiq belgilangan yo‘nalish bo‘yicha chiqariladi, yo‘lovchilar esa maxsus ajratilgan joyga o‘tadi;
haydovchi yoki yukni kuzatib borayotgan shaxs bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratini amalga oshirish hamda tashilayotgan tovarni rasmiylashtirish uchun tovarga ilova qilingan hujjatlarni taqdim etadi;
chegara va bojxona naryadi tomonidan haydovchidan avtotransport vositasida chegara va bojxona nazoratidan yashiringan shaxslar va tovarlar, O‘zbekiston Respublikasidan olib chiqish taqiqlangan predmetlar bor yoki yo‘qligi so‘raladi va avtotransport vositasi ko‘rikdan o‘tkaziladi;
avtotransport vositasi va unda tashilayotgan tovarlar bojxonada rasmiylashtirilgach, tovarlarga ilova qilingan hujjatlarga bojxona organining tegishli belgilari qo‘yiladi va shundan so‘ng haydovchi chegara nazoratidan o‘tadi;
barcha turdagi nazorat ishlari nihoyasiga yetganidan so‘ng maxsus ajratilgan joydagi yo‘lovchilar qo‘l yuki va bagaji bilan birga avtotransport vositasiga chiqarish uchun kuzatib boriladi;
chegara nazorati bo‘linmasi tomonidan shaxslar hujjatlarida O‘zbekiston Respublikasidan chiqib ketish uchun Davlat chegarasini kesib o‘tish to‘g‘risida chegara belgilari, zarur bo‘lganda esa davlat nazorati boshqa organlarining tegishli belgilari bor yoki yo‘qligi tekshiriladi.
29. Chegara va bojxona nazorati jarayonida yoki undan so‘ng shaxs O‘zbekiston Respublikasidan chiqishdan bosh tortgan hollarda, u O‘zbekiston Respublikasiga qaytarib kiritiladi, uning chiqish haqida qo‘yilgan belgilari bekor qilinadi va undirilgan yig‘imlar qaytarib berilmaydi.
Tovar yoki avtotransport vositasini O‘zbekiston Respublikasi hududidan olib chiqishdan bosh tortilgan holatda, mazkur tovar yoki avtotransport vositasi qonun hujjatlariga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi hududiga qaytarib kiritiladi.
30. Chegara nazorati bo‘linmasining rahbari poyezd kelishidan oldin o‘tkazish punktida rejim tashkil qiladi.
Davlat nazorati organlari temir yo‘l tarkibining kelishi va ketishi to‘g‘risidagi axborotni stansiya bo‘yicha navbatchidan (dispetcherdan) oladi.
31. Yo‘lovchilar, ularning qo‘l yuki va bagaji, poyezd brigadasi a’zolari qo‘shma naryad tomonidan o‘tkazish punktida, ayrim hollarda esa harakatlanish yo‘nalishida chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi.
Yuk vagonlarida tashiladigan tovarlar bojxona organlari joylashgan joydagi yuklash (tushirish) temir yo‘l stansiyalarida rasmiylashtiriladi.
32. Nazorat tartib-taomillari poyezdlar harakatlanish jadvalida nazarda tutilgan to‘xtab turish vaqti davomida amalga oshiriladi. Temir yo‘l ma’muriyati davlat nazorati organlariga poyezdlar harakatlanish jadvalidagi o‘zgartirishlar to‘g‘risida oldindan xabar beradi.
Yuk tashish poyezdining to‘xtab turish vaqti chegara nazorati bo‘linmalari va bojxona organlari tomonidan temir yo‘l ma’muriyati bilan birgalikda belgilanadi. O‘tkazish punktlarida yuk va yo‘lovchi tashish poyezdlarini tekshirish tartibi va davomiyligi yuk hamda yo‘lovchi tashish poyezdlarini nazorat qilishning hududiy temir yo‘l bo‘linmalari, chegara nazorati bo‘linmalari va bojxona organlari bilan kelishilgan hamda ular tomonidan tasdiqlangan texnologiya asosida belgilanadi.
Ayrim hollarda, chegara yoki bojxona nazorati bo‘linmalarining buyurtmanomalari bo‘yicha tarkiblarni qo‘shimcha ko‘rikdan o‘tkazish va poyezdlarni to‘xtatib turish zarurati yuzaga kelganda, poyezdning to‘xtab turish vaqti yuk va yo‘lovchi tashish poyezdlarini nazorat qilish texnologiyasiga binoan belgilangan vaqtdan ko‘proqqa uzaytirilishi mumkin.
33. Nazorat tartib-taomillari nihoyasiga yetkazilgandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasining rahbari poyezdni jo‘natish masalasini davlat nazorati boshqa organlarining rahbarlari bilan kelishadi hamda temir yo‘l ma’muriyatiga poyezdni o‘tkazish punkti hududidan jo‘natish uchun ruxsat beradi.
34. Chegara va bojxona nazorati nihoyasiga yetkazilgach, ichki ishlar organlari xodimlariga temir yo‘l tarkibini kuzatib borishni davom ettirish, yo‘lda jamoat tartibi saqlanishini, yo‘lovchilarning shaxsiy va mulki xavfsizligini ta’minlashga ruxsat etiladi.
35. Chegara nazorati bo‘linmasi rahbari chegaradosh davlatning chegara stansiyasidan temir yo‘l tarkibining harakatlanishi to‘g‘risida stansiya navbatchisidan (dispetcheridan) axborot olgandan so‘ng poyezdning kelish vaqtini undan so‘rab aniqlaydi.
36. Temir yo‘l tarkibi Davlat chegarasini kesib o‘tishda chegara naryadi unga chiqishi uchun to‘xtatiladi va naryad tarkibni o‘tkazish punktigacha kuzatib boradi. Davlat chegarasi liniyasida to‘xtash joyi va to‘xtab turish vaqti chegara qo‘shinlari bo‘linmalari tomonidan temir yo‘l ma’muriyati bilan kelishgan holda belgilanadi.
37. Yo‘lovchilar odatda, vagonlar, lokomotivlar, temir yo‘l vokzali binosida yoki buning uchun maxsus ajratilgan boshqa joylarda chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi.
38. Poyezdlardan yo‘lovchilar tushirilmaydigan o‘tkazish punktlarida nazorat tartib-taomillari quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
qo‘shma naryad ichki ishlar organlari bilan birgalikda o‘tkazish punktida zarur rejim cheklovlari bajarilishini ta’minlaydi;
chegara nazorati bo‘linmasi, bojxona organi va sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazorati xodimlari temir yo‘l tarkibiga yuboriladi va tekshiruvni amalga oshiradi. Vagonlar kuzatuvchilari sanitariya-karantin bo‘linmalari xodimlariga o‘ta xavfli va boshqa yuqumli kasalliklari bor deb gumon qilinayotgan yo‘lovchilar borligi hamda ularning soni haqida axborot beradi. Yo‘lovchilarning hujjatlarini tekshirish, vagonni ichki va tashqi ko‘rikdan o‘tkazish, shuningdek, lokomotivni ko‘rikdan o‘tkazish texnologik sxemaga muvofiq turli tartibda amalga oshirilishi mumkin;
qo‘shma naryad vagonda nazorat tartib-taomillarini amalga oshirishni boshlashdan avval vagon kuzatuvchisidan yo‘lovchilar kupeda o‘z joylarini egallashi va hujjatlari, qo‘l yuklari hamda bagajini tekshirishga tayyorlashi, ko‘rish cheklangan sharoitda esa vagondagi qo‘shimcha yoritish chiroqlarini yoqishni talab qiladi (kamida 80 lyuks);
yo‘lovchilar, ularning qo‘l yuklari va bagaji quyidagi ketma-ketlikda nazoratdan o‘tkaziladi: sanitariya-karantin nazorati, chegara nazorati, bojxona nazorati, fitosanitariya va veterinariya nazorati.
39. Yo‘lovchilar poyezddan tushiriladigan o‘tkazish punktlarida nazorat tartib-taomillari odatda, quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
yo‘lovchilarni kutib oladigan chegara naryadi yo‘lovchilarni perronda kutib turadi va zarur rejim cheklovlari bajarilishini ta’minlaydi;
mashinistlar brigadasi qo‘shma naryad tomonidan lokomotiv kabinasida chegara nazorati va bojxona rasmiylashtiruvidan o‘tkaziladi;
bojxona naryadi tovarning pochta-bagaj vagonidan tushirilishi va pochta-bagaj bo‘limiga olib borilishini nazorat qiladi;
yo‘lovchilar qo‘l yuki va bagaji bilan va tovarlar poyezddan tushirilgach, transport vositalarini ko‘rikdan o‘tkazish bo‘yicha qo‘shma naryad tarkibni yuk hamda yo‘lovchi tashish poyezdlarini nazorat qilish texnologiyasiga muvofiq maxsus ajratilgan joylarda tashqi hamda ichki tomondan ko‘rikdan o‘tkazadi;
yo‘lovchilar yo‘lovchilarni kutib oladigan qo‘shma naryad kuzatuvi ostida temir yo‘l vokzalining tegishli zaliga boradi;
yo‘lovchilar sanitariya-karantin nazoratidan o‘tgandan so‘ng chegara nazorati liniyasiga o‘tadi. O‘ta xavfli va boshqa yuqumli kasalliklari bor deb gumon qilingan bemor yo‘lovchilar aniqlanganda, O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi tomonidan belgilangan tartibda epidemiyaga qarshi tadbirlar amalga oshiriladi;
yo‘lovchilar chegara nazoratidan o‘tish paytida qo‘shma naryad yo‘lovchilar, xizmat ko‘rsatuvchi xodimlar va begona shaxslarning hujjatlarni tekshirish liniyasi orqali noqonuniy o‘tishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida kuzatib turadi;
yo‘lovchilar bojxona rasmiylashtiruvidan o‘tish paytida veterinariya va fitosanitariya nazoratidan ham o‘tkaziladi;
barcha turdagi nazorat tadbirlari tugagandan so‘ng yo‘lovchilar qo‘l yuki va bagaji bilan vokzal binosidan chiqadi;
vokzal zali bo‘yicha navbatchi o‘tkazish punktiga begona shaxslar, shu jumladan kutib oluvchilar kirib kelishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida yo‘lovchilarning vokzal binosidan chiqishini nazorat qiladi;
chegara va bojxona nazorati nihoyasiga yetgandan so‘ng yo‘lovchilar, perron va vokzal zali qo‘shma naryad tomonidan begona buyumlar va predmetlarni aniqlash uchun ko‘zdan kechiriladi.
40. Yuk tashuvchi temir yo‘l tarkibi alohida ishlab chiqilgan texnologik sxema bo‘yicha chegara-bojxona nazoratidan o‘tkaziladi.
41. Yo‘lovchilar poyezdga chiqariladigan o‘tkazish punktlarida nazorat tartib-taomillari quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
chegara va bojxona nazorati bo‘linmalari poyezdning poyezdlar harakatlanish jadvalida belgilangan jo‘nab ketish vaqtidan 3 soat oldin chegara va bojxona nazorati liniyasiga o‘tadi, vokzal zalini ko‘zdan kechiradi, begona shaxslarni chiqarib yuboradi, buyumlar va predmetlarni olib tashlaydi hamda ish o‘rinlari va maxsus texnika vositalarini ishlashga tayyorlaydi;
yo‘lovchilar nazoratdan va zal bo‘yicha navbatchilari tomonidan chiptalar ro‘yxatdan o‘tkazilgandan so‘ng veterinariya va fitosanitariya nazorati, bojxona rasmiylashtiruvi hamda chegara nazoratidan o‘tkaziladi va poyezd kelguniga qadar kutish zaliga yuboriladi;
chegara naryadi chegara nazorati liniyasida yo‘lovchilar, xizmat ko‘rsatuvchi xodimlar va begona shaxslarning nazorat liniyasidan noqonuniy o‘tishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida kuzatib turadi;
zal bo‘yicha navbatchi ro‘yxatdan o‘tkazish tugagandan so‘ng chegara naryadiga ro‘yxatga olingan yo‘lovchilar haqida axborot beradi;
chet elga chiquvchi shaxslarning hujjatini tekshirish poyezd jo‘nab ketishiga 15 daqiqa qolganda, temir yo‘l ma’muriyati tomonidan ro‘yxatdan o‘tkazilgan yo‘lovchilarning barchasi poyezdga chiqarilgandan so‘ng yakunlanadi.
transport vositalarini ko‘rikdan o‘tkazish bo‘yicha qo‘shma naryad jo‘nab ketadigan temir yo‘l tarkibini tashqi va ichki tomondan ko‘rikdan o‘tkazadi;
poyezd ko‘rikdan o‘tkazilgach, chegara nazorati bo‘linmasining rahbari bojxona organi boshlig‘i bilan kelishgan holda, vokzal binosida bojxona rasmiylashtiruvi va chegara nazoratidan o‘tgan yo‘lovchilarga poyezdga chiqish, shuningdek, tovarlarni yuklashga ruxsat beradi;
ro‘yxatdan, bojxona rasmiylashtiruvi va chegara nazoratidan o‘tmagan yo‘lovchilarning poyezdga chiqishiga ruxsat etilmaydi;
poyezdlar brigadalarining a’zolari texnologik sxemaga muvofiq temir yo‘l tarkibi tashkil etiladigan joyda turgan vagonlarda chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi;
yo‘lovchilar vagonlarga chiqarilgach, chegara nazorati bo‘linmasining rahbari bojxona organi boshlig‘i va navbatchi dispetcher bilan kelishgan holda, o‘tkazish punkti hududidan poyezdning jo‘nashiga ruxsat beradi;
42. Yo‘lovchilar poyezdga chiqarilmaydigan o‘tkazish punktlarida nazorat tartib-taomillari quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
chet elga jo‘nab ketayotgan temir yo‘l tarkibining o‘tkazish punktiga kelishidan 20 daqiqa oldin stansiya bo‘yicha navbatchi (dispetcher) chegara nazorati, bojxona xizmati bo‘linmalari va ichki ishlar organlariga tegishli axborotni yetkazadi va ular perronga borib, hududni ko‘zdan kechiradi, begona shaxslarni chiqarib yuboradi, buyumlar va predmetlarni olib tashlaydi hamda ish o‘rinlari va maxsus texnika vositalarini ishlashga tayyorlaydi;
o‘tkazish punktiga poyezdda kelgan yo‘lovchilar bevosita poyezd vagonlarida chegara va bojxona nazorati (bojxona rasmiylashtiruvi), fitosanitariya hamda veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi;
nazorat tartib-taomillari tugagandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasining rahbari bojxona organi boshlig‘i va stansiya bo‘yicha navbatchi (dispetcher) bilan kelishgan holda, o‘tkazish punkti hududidan poyezdning jo‘nashiga ruxsat beradi;
43. Xalqaro parvozlarni amalga oshiradigan, O‘zbekiston Respublikasi aeroportlaridan (aerodromlaridan) uchadigan va qo‘nadigan barcha havo kemalari va harbiy-transport aviatsiyasi chegara hamda bojxona nazoratidan o‘tkaziladi. Xalqaro parvozlarni amalga oshiradigan fuqaro aviatsiyasi havo kemalari epidemik ko‘rsatkichlar bo‘yicha sanitariya-karantin nazoratidan o‘tkaziladi.
O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi Harbiy-havo kuchlarining jangovar samolyotlari va vertolyotlari chegara nazoratidan o‘tkazilmaydi.
44. Yo‘lovchilar, ularning qo‘l yuki va bagaji aeroport binosidagi kirish (chiqish) punktida, ayrim hollarda esa, parvozlarning kunlik rejasi hamda ular bo‘yicha keladigan aniq ma’lumotlar va qo‘shimchalar asosida chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining qaroriga ko‘ra, havo kemasining bortida (bort ostida) chegara va bojxona nazoratidan o‘tkaziladi.
Bagaj va tovarlar havo kemasi borib qo‘nadigan aeroportda (yo‘lovchining aviachiptasiga yoki tovarning avia yuk xatiga ko‘ra) yoki ortib jo‘natiladigan aeroportda bojxona rasmiylashtiruvidan o‘tkaziladi.
Ekipaj a’zolari odatda, aeroport binosida, ayrim hollarda havo kemasi bortida (bort ostida) nazoratdan o‘tkaziladi.
Ekipaj a’zolari o‘simliklar karantini bo‘yicha davlat inspektori tomonidan fitosanitariya nazoratidan ham o‘tkaziladi.
45. Havo kemasi yo‘lovchilar undan tushgandan so‘ng kirish punktida yoki yo‘lovchilar unga chiqishidan avval chiqish punktida qo‘shma naryad tomonidan ko‘rikdan o‘tkaziladi.
46. O‘zbekiston Respublikasi hududiga havo kemalarida bir qancha oraliq qo‘nishlardan so‘ng kelgan yo‘lovchilar, ularning qo‘l yuklari va bagaji havo kemasi borib qo‘nadigan aeroportda (yo‘lovchilarning aviachiptalariga yoki tovarlarning avia yuk xatiga ko‘ra) chegara va bojxona nazoratidan o‘tkaziladi hamda rasmiylashtiriladi.
Texnik qo‘nishni amalga oshiradigan havo kemalaridan tashqari, O‘zbekiston Respublikasiga bir qancha oraliq qo‘nishlardan so‘ng keladigan havo kemalari yo‘lovchilar, bagaj va tovarlar tushirilgandan so‘ng oxirgi punktda ekipaj a’zolaridan birining ishtirokida ko‘rikdan o‘tkaziladi.
O‘zbekiston Respublikasidan bir qancha oraliq qo‘nishlarni amalga oshiradigan havo kemalarida chiqib ketadigan yo‘lovchilar, ularning qo‘l yuklari va bagaji, shuningdek, tovarlar jo‘natiladigan aeroportda (yo‘lovchilarning aviachiptalariga yoki tovarlarning avia yuk xatiga ko‘ra) nazorat tartib-taomillaridan o‘tkaziladi.
Texnik qo‘nishni amalga oshiradigan havo kemalaridan tashqari, O‘zbekiston Respublikasidan bir qancha oraliq qo‘nishlarni amalga oshiradigan havo kemalari ularga yo‘lovchilar chiqqunicha, bagaj va tovarlar ortilgunicha dastlabki punktda ekipaj a’zolaridan birining ishtirokida ko‘rikdan o‘tkaziladi.
47. Chet elga ketadigan yo‘lovchilarni havo kemasiga chiqarish va chet eldan keladigan yo‘lovchilarni havo kemasidan tushirish chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining ruxsati bilan, chet eldan kelishda esa qo‘shimcha ravishda sanitariya-karantin nazorati organlari bilan kelishilgan holda amalga oshiriladi.
48. O‘zbekiston Respublikasining xalqaro parvozlarni amalga oshiradigan va jadvalga ko‘ra chegara aeroportlarida tijorat qo‘nishlarni bajaradigan havo kemalarida ichki respublika avialiniyalari yo‘lovchilarini tashishga ruxsat etilmaydi.
49. Yo‘lovchilarni havo kemasidan aeroport binosigacha va ortga avtobusda tashishda qo‘shma naryad yo‘lovchilar avtobusga chiqqunicha va undan tushganda so‘ng begona shaxslar hamda predmetlarni aniqlash maqsadida avtobusni ko‘zdan kechiradi.
50. Chegara naryadlarining bojxona organlari va xalqaro reyslarga xizmat ko‘rsatuvchi boshqa xizmatlar bilan o‘zaro hamkorligi parvozlar texnologik sxemasi va rejalariga muvofiq chegara nazorati bo‘linmasining rahbari tomonidan tashkil etiladi.
51. Bemor yo‘lovchilarga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha zarur xizmatlar aeroport ma’muriyati tomonidan ko‘rsatiladi.
52. Chegara nazorati va bojxona organi bo‘linmalari aeroport dispetcheridan havo kemasi uchishi to‘g‘risida uning belgilangan manzilga borib qo‘nishi uchun hisoblangan vaqt va undagi yo‘lovchilar soni va boshqa yuklar miqdori, bemorlar, deportatsiya qilingan yo‘lovchilar bor-yo‘qligi haqida ma’lumotlar ko‘rsatilgan axborotni oladi.
Tashishlarni tashkil etish xizmati (keyingi o‘rinlarda TTX deb ataladi) dispetcheri bir vaqtning o‘zida ushbu axborotni boshqa manfaatdor xizmatlar, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligining konsullik bo‘limi xodimlariga havo kemasi kelishidan bir soat oldin yetkazadi. VIP (SIP) zali xodimlari davlat nazorati organlariga VIP (SIP) zali orqali xizmat ko‘rsatiladigan yo‘lovchilar borligi to‘g‘risida oldindan ma’lum qiladi.
53. Havo kemasi kelib qo‘nishidan 10 daqiqa avval chegara nazorati bo‘linmasi havo kemalari turadigan tegishli joyda, shuningdek, davlat nazorati boshqa organlarining xodimlari bilan birgalikda aeroportning yo‘lovchilar o‘tishi yo‘nalishi bo‘yicha xalqaro sektorida zarur rejimni o‘rnatadi.
54. Havo kemasi ajratilgan joyga kelib to‘xtagach, chegara nazorati bo‘linmasi rahbari sanitariya-karantin nazorati, bojxona naryadi va aeroport TTX xodimi bilan kelishgan holda havo kemasidan yo‘lovchilarning tushishiga, shuningdek, bagaj va yuklarni tushirishga ruxsat beradi.
Chegara nazorati bo‘linmasi bojxona organi bilan birgalikda videokuzatuv tizimi imkoniyatlaridan foydalangan holda yo‘lovchilarni, shu jumladan havo kemasini yer usti texnik xizmatiga topshirishda ishtirok etmaydigan ekipaj a’zolari va ularning bagaji aeroport binosiga yetkazilishini nazorat qiladi. Bojxona naryadi tovarlarni tushirish va ularning aeroport (aerodrom) omboriga yetkazilishini nazorat qiladi.
55. Qo‘shma naryad kelib qo‘ngan havo kemasini aviatexnik yoki ekipaj a’zosi ishtirokida ko‘zdan kechiradi, ekipaj a’zolarining qo‘l yuki va bagaji tushirilishini nazorat qiladi, ushbu Nizomning 82-bandida nazarda tutilgan holatlar bundan mustasno.
56. Havo kemasida kelgan yo‘lovchilar rasmiylashtirish zaliga o‘tadi va bu yerda quyidagi nazorat tartib-taomillaridan o‘tkaziladi:
Bunda chegara naryadi kelgan yo‘lovchilarning rasmiylashtirish zaliga texnologik sxemaga ko‘ra belgilangan yo‘nalish bo‘yicha o‘tishini nazorat qiladi.
57. O‘ta xavfli va boshqa yuqumli kasalliklari bor deb gumon qilingan yo‘lovchilar aniqlanganda, epidemiyaga qarshi tadbirlar O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
58. Yo‘lovchilar chegara (pasport) nazoratidan o‘tkazilayotganda ularning O‘zbekiston Respublikasiga kirish huquqini beradigan hujjatlari tekshiriladi.
TTX vakili vizasiz kelgan chet el fuqarolariga viza bilan bog‘liq rasmiyatchiliklarni bajarish uchun konsullik bo‘limi xodimiga murojaat qilish kerakligi haqida ma’lum qiladi.
Viza berish rad etilganda yoki O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirish taqiqlangan holatlarda chegara nazorati bo‘linmalari xodimlari O‘zbekiston Respublikasi hududiga kiritish rad etilganligi to‘g‘risida qaror qabul qiladi va bu haqida tuzilgan dalolatnoma asosida TTX xodimlari yo‘lovchini qaytib ketishini tashkil etadi.
O‘zbekiston Respublikasining vizalari chet el fuqarolari orasidan ayrim yo‘lovchilarga yoki fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarga berilgan holatlarda, bunday yo‘lovchilar O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
59. Kirish taqiqlangan shaxslarni havo kemasining uchishini kutish vaqtida oziq-ovqat bilan ta’minlash chegara nazorati bo‘linmasi xodimining buyurtmanomasi bo‘yicha aeroport ma’muriyati tomonidan tashkil etiladi.
60. Qonun hujjatlariga muvofiq vakolatli davlat organlari chet el fuqarolarining O‘zbekiston Respublikasi hududidan deportatsiya qilinishini (chiqarib yuborish) tashkil etish bilan shug‘ullanadi.
61. Tashuvchi O‘zbekiston Respublikasining vakolatli organlariga deportatsiya qilingan shaxslarni quyidagi hollarda tashishni rad etish huquqiga ega:
63. Kelgan yo‘lovchilar rasmiylashtirish zalidan chiqishda bagajini olgandan so‘ng ularning bojxona rasmiylashtiruvidan o‘tish umumiy vaqti yo‘lovchilar sonidan qat’iy nazar, bojxona nazorati liniyasiga kelgunga qadar bir soatdan oshmasligi darkor.
64. Davlat nazoratining har bir organi tegishli turdagi nazorat tugagach, o‘zlari mas’ul bo‘lgan zonadagi yo‘lovchilar o‘tish yo‘nalishi bo‘yicha zallar va binolarni begona shaxslar, buyumlar va predmetlar bor-yo‘qligini aniqlash uchun ko‘zdan kechiradi.
65. Chegara nazorati bo‘linmasi, bojxona organi va davlat nazorati boshqa organlari rahbarlariga havo kemasi uchib ketishidan 3 soat avval aeroport dispetcheri ovozni kuchaytirish aloqasi orqali havo kemasining uchib ketish, ro‘yxatdan o‘tkazishning boshlanishi, yo‘lovchilar soni va toifasi, havo kemasining turi haqida ma’lum qiladi.
66. Qo‘shma naryad havo kemasining turiga qarab, yo‘lovchi tashish havo kemasi uchib ketishidan 1,-2,5 soat (yuk tashuvchi havo kemasi — 45 daqiqa) qolganda tegishli turish joyiga keladi va bu yerda zarur rejimni o‘rnatadi.
67. Aeroport TTX dispetcheri ro‘yxatdan o‘tkazish tugagach, tegishli xizmatlarga ro‘yxatdan o‘tkazilgan yo‘lovchilar haqida ma’lum qiladi va ularning sonini solishtirib chiqadi.
68. Bojxona organi xodimlari xalqaro reyslarda parvoz qiladigan yo‘lovchilarga xizmat ko‘rsatishni havo kemasining e’lon qilingan uchish vaqtidan 3 soat avval boshlaydi va ketishiga 35 daqiqa qolganda yakunlaydi.
69. Chegara nazorati bo‘linmasi ketuvchi yo‘lovchilarga xizmat ko‘rsatishni havo kemasi ketishidan 3 soat avval boshlaydi va 30 daqiqa qolganda yakunlaydi.
Chegara nazorati xodimlari yo‘lovchini (yo‘lovchilarni) parvozdan chetlashtirganda yoki buning uchun sabab yuzaga kelganda (vaziyat aniqlanguniga qadar), ular ushbu yo‘lovchi (yo‘lovchilar) haqidagi ma’lumotlarni uning bagaji bor-yo‘qligini aniqlash hamda uni reysdan tushirib qolish uchun TTX agentiga o‘z vaqtida xabar beradi.
70. Aviatsiya xavfsizligini tekshirish xizmati (keyingi o‘rinlarda AXTX deb ataladi) xodimlari xalqaro reyslarda parvoz qiladigan yo‘lovchilarga xizmat ko‘rsatishni havo kemasining e’lon qilingan uchish vaqtidan 3 soat avval boshlaydi va ketishiga 35 daqiqa qolganda yakunlaydi.
72. Nazorat tartib-taomillari nihoyasiga yetgandan so‘ng yo‘lovchilar kutish zaliga o‘tkaziladi va havo kemasiga chiqqunicha shu yerda bo‘ladi.
Ro‘yxatdan, bojxona va chegara nazoratidan, shuningdek, aviatsiya xavfsizligi tekshiruvidan o‘tkazilmagan yo‘lovchilarning parvoz qilishiga ruxsat etilmaydi.
73. Chegara nazorati bo‘linmasi bojxona organi, aviatsiya xavfsizligi xizmatining nazoratchisi bilan birgalikda uchib ketadigan havo kemasini aviatexnik yoki ekipaj a’zosining ishtirokida ko‘zdan kechiradi hamda bortga oziq-ovqat, ekipajning qolgan a’zolari qo‘l yuki va bagaji yuklanishini nazorat qiladi.
74. TTX dispetcheri havo kemasining uchib ketishidan 50 daqiqa avval chegara nazorati bo‘linmasidan havo kemasi bortida nazorat tartib-taomillari nihoyasiga yetkazilgani to‘g‘risida axborot oladi va TTX agentlari bilan birgalikda yo‘lovchilar avtobuslarga chiqarilishi, ularning samolyotga kuzatib borilishi va bagajning AXTX, chegara nazorati va bojxona organi xodimlari nazoratida yuklanishini tashkil etadi.
75. Havo kemasi ko‘zdan kechirilib, barcha yer usti xizmatlari ishlari nihoyasiga yetkazilgandan so‘ng chegara naryadi bu haqida aeroport dispetcherga xabar qiladi va AXTX, bojxona organi bo‘linmasi bilan kelishgan holda havo kemasiga ekipaj a’zolari, yo‘lovchilar chiqarilishi hamda bagajni yuklashga ruxsat beradi.
Bagaj va paketlashtirish vositalari AXTX, chegara nazorati bo‘linmasi va bojxona organi xodimi ishtirokida yuklanadi va parvozdan 25 daqiqa oldin yakunlanadi.
TTX agentlari katta bort kuzatuvchisi, chegara nazorati bo‘linmasi va bojxona organi xodimlari bilan kelishgan holda, yo‘lovchilarni samolyotga chiqishga taklif etadi va chegara nazorati hamda aviatsiya xavfsizligi tekshiruvidan o‘tganligi to‘g‘risida muhr bosilgan chiqish talonini ko‘rsatishni so‘raydi. Chiqish talonining bir qismi yirtib olinadi va havo kemasiga chiqish oldidan olib qo‘yiladi. Yo‘lovchilarni havo kemasiga chiqarish uchib ketishga 20 daqiqa qolganda tugashi kerak.
76. Havo kemasiga chiqarish nihoyasiga yetgandan so‘ng chegara naryadi bortdagi yo‘lovchilarni chegara nazoratidan o‘tgan yo‘lovchilar soni bilan solishtiradi.
77. TTX agenti dispetcherga samolyotga chiqish yakunlangani va undagi yo‘lovchilar soni haqida ma’lum qiladi. Chegara nazorati bo‘linmasi xodimining ruxsat bilan trapni olishga ko‘rsatma beradi va uni olish vaqti haqida ma’lum qiladi. Samolyotdan trap olingach, yo‘lovchilarni unga har qanday chiqarish va tovarlarni ortish chegara nazorati bo‘linmasi, AXTX va bojxona organining ruxsatisiz qat’iyan man etiladi.
78. Chegara naryadi chegara nazoratidan o‘tgan barcha shaxslar havo kemasi bortida ekanligiga ishonch hosil qilgach, Boshqarish xizmati dispetcheriga dvigatellarni ishga tushirish va samolyotning uchishiga ruxsat beradi.
79. Qo‘shma naryad aviatsiya xavfsizligini tekshirish, chegara nazorati va bojxona rasmiylashtiruvi tugagandan so‘ng yo‘lovchilar o‘tish yo‘nalishi bo‘yicha zallar va binolarni begona shaxslar, buyumlar va predmetlar bor-yo‘qligini aniqlash uchun ko‘zdan kechiradi.
80. Havo kemasi qo‘nishidan bir soat avval chegara nazorati bo‘linmasi rahbari aeroport dispetcheridan transfer yo‘lovchilar sonini aniqlaydi va davlat nazorati organlari o‘rtasida hamkorlikni tashkil qiladi.
Havo kemasi kelib qo‘ngach, transfer yo‘lovchilar odatda aviatsiya xavfsizligi tekshiruvidan o‘tgandan so‘ng TTX agentligi hamrohligida transfer zalga o‘tadi.
81. O‘zbekiston Respublikasining xalqaro havo qatnovlari uchun ochiq aeroportlarida (aerodromlarida) texnik qo‘nishlarni amalga oshiradigan havo kemalari, ularning ekipaj a’zolari va yo‘lovchilari ushbu havo kemalari aeroportda (aerodromda) bo‘lgan vaqt davomida chegara va bojxona nazoratidan o‘tkaziladi.
82. O‘zbekiston Respublikasi aeroportlarida (aerodromlarida) qisqa (3 soatgacha) texnik qo‘nishlar bilan O‘zbekiston Respublikasi hududi orqali tranzit parvozlarni amalga oshiradigan havo kemalari, ularning ekipaj a’zolari va yo‘lovchilari odatda, chegara va bojxona nazoratidan o‘tkazilmaydi. Chegara nazorati bo‘linmalari bunday havo kemalari va ularning yo‘lovchilari aeroportda (aerodromda) bo‘lgan vaqt davomida ularni kuzatib turadi.
83. Havo kemasi bir samolyotdan ikkinchisiga o‘tiladigan, majburan qo‘nish amalga oshirilgan aeroportlarda (aerodromlarda) uchib ketish uchun uzoq vaqt ushlanib qolgan hollarda (3 soatdan ortiq), tranzit yo‘lovchilar chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining ruxsati bilan qo‘l yuklari chegara hamda bojxona nazoratidan o‘tkazilgandan so‘ng, O‘zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmatining hududiy bo‘linmalari bilan kelishilgan holda aeroport mehmonxonasiga yoki boshqa mehmonxonalarga joylashtirilishi mumkin. Bunda bunday yo‘lovchilar bagaji odatda, havo kemasida qoladi. Yo‘lovchilar mehmonxonaga va qaytarib aeroportga aeroport ma’muriyati tomonidan chegara nazorati bo‘linmasi bilan kelishilgan holda olib boriladi. Ushbu yo‘lovchilar havo kemasiga chiqarilishdan avval soddalashtirilgan chegara-bojxona nazorati (vizual tekshiruv)dan o‘tkaziladi.
(83-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 29-maydagi 396-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 01.06.2018-y., 09/18/396/1287-son)
84. Qo‘shma naryad aeroportning yo‘lovchilar o‘tish yo‘nalishi bo‘yicha zallari va binolarini begona shaxslar, buyumlar va predmetlar bor-yo‘qligini aniqlash uchun ko‘zdan kechiradi.
85. Tranzit yo‘lovchilar parvozni davom ettirishdan bosh tortganda, ushbu toifadagi shaxslar O‘zbekiston Respublikasiga kirish uchun nazarda tutilgan tartib-taomillardan belgilangan tartibda o‘tkaziladi.
86. O‘zbekiston Respublikasiga kirish uchun nazorat tartib-taomillaridan o‘tgan transfer yo‘lovchilar parvozni davom ettirmoqchi bo‘lsa, O‘zbekiston Respublikasidan chiqish uchun nazarda tutilgan tartib-taomillardan belgilangan tartibda o‘tkaziladi.
87. O‘zbekiston Respublikasi bandargohlariga chet eldan kelgan yoki ushbu bandargohlardan chet elga ketadigan kemalar va suzadigan vositalar chegara, bojxona, sanitariya-karantin, fitosanitariya va veterinariya nazoratidan o‘tkaziladi.
O‘zbekiston Respublikasining chet el bandargohlariga kirmasdan suzadigan kemalarini ko‘rikdan o‘tkazish to‘g‘risidagi qaror ular o‘tkazish punktiga kelgandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasi va bojxona organi rahbari tomonidan qabul qilinadi.
Ekipaj a’zolari kema bortida, yo‘lovchilar esa odatda, bandargohning maxsus ajratilgan binosida chegara va bojxona nazoratidan o‘tkaziladi hamda rasmiylashtiriladi.
88. Chet elga ketadigan kema va suzadigan vositani chegara va bojxona nazoratidan o‘tkazishdan avval ulardan begona shaxslar tushirib yuborilishi, ekipaj a’zolari esa kema bortida qolishlari lozim.
Ko‘rikdan o‘tkazishni boshlashdan avval qo‘shma naryad kema kapitanidan yopiq inshootlarda zaharli moddalar bor yoki yo‘qligini so‘rab aniqlab oladi. Ko‘rikdan o‘tkaziladigan barcha inshootlarga ko‘zdan kechirish guruhiga hamrohlik qiladigan kema ekipaji a’zolari birinchi bo‘lib kirishi va ulardan oxirgi bo‘lib chiqishi kerak.
89. Chet elga suzadigan kemalarda tashiladigan lixtyerlar, vagonlar, avtomashinalar, konteynyerlar va tovarlar kemaga, suzadigan vositaga yuklashdan oldin yoki tushirilgandan so‘ng ko‘rikdan o‘tkaziladi.
90. Chegara nazorati bo‘linmasi chet elga suzadigan kemalar turadigan joydagi o‘tkazish punktidagi rejimni, shuningdek, ularda vaxta xizmati olib borilishini nazorat qiladi.
Qo‘shma naryad a’zolari ko‘rikdan o‘tkazish ishlarini nihoyasiga yetkazgach, chegara naryadi boshlig‘ining ruxsati bilan kemani tark etishi mumkin.
91. Shatakka olinadigan bir qancha kemalarida nazorat tartib-taomillari ketma-ketlikda amalga oshiriladi, ya’ni oxirgi barjadan boshlanib, buksir teploxodida nihoyasiga yetkaziladi.
92. Kemalar kapitanlari chegara va bojxona nazorati bo‘linmalarini bandargoh ma’muriyati orqali kemaning chet elga chiqishga tayyor ekanligi haqida xabardor qiladi.
93. Kema o‘tkazish punkti prichalidan chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining ruxsati bilan jo‘naydi.
94. Davlat nazoratining navbatchi organlari chet elga suzadigan kemaning O‘zbekiston Respublikasi hududiga kelishi haqidagi axborotni bandargoh daryo flotining dispetcher xizmatidan kunlik buyurtmanoma bo‘yicha oladi.
Daryo kemasi kelishidan 30 daqiqa oldin qo‘shma naryad prichalga borib, uni va tutash hududlarni ko‘zdan kechiradi, begona shaxslarni chiqarib yuboradi va kelgan kemani kuzatishni tashkil qiladi.
Chegara naryadi kema ekipaji a’zolari va yo‘lovchilarining sonini aniqlaydi, kema kitobida kema ekipaj tomonidan ko‘rikdan o‘tkazilganligi to‘g‘risidagi yozuvni tekshiradi, kema kapitanidan unda Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beradigan hujjatlari bo‘lmagan shaxslar, kema roliga kiritilmagan ekipaj a’zolari, shuningdek, yopiq inshootlarda zaharli moddalar bor yoki yo‘qligini so‘rab aniqlaydi, so‘ngra kema jamoasi va ekipaj a’zolarining hujjatlarini tekshiradi.
96. Qo‘shma naryad kema jamoasi a’zolari ishtirokida kemaning tumshuq va quyruq qismi, shkiper ustki qavati, tovarlarni ko‘rikdan o‘tkazadi.
Ko‘rikdan o‘tkaziladigan barcha inshootlarga ko‘rikdan o‘tkazish guruhiga hamrohlik qiladigan kema ekipaji a’zolari birinchi bo‘lib kirishi va ulardan oxirgi bo‘lib chiqishi kerak.
97. Kema umumiy ko‘rikdan o‘tkazilgandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining ruxsati bilan lixtyerlar, vagonlar, avtomobillar, konteynyerlar, katta hajmli va boshqa tovarlarni tushirishga ruxsat etiladi.
98. O‘zbekiston Respublikasi hududiga barjalar bilan kelgan va chet elga tez ketadigan teploxodlar ko‘rikdan o‘tkazilmaydi. Teploxodlarning prichalda turish vaqtida ular kuzatuvda bo‘ladi.
99. Davlat nazorati organlari kemaning chet elga ketish vaqti to‘g‘risidagi axborotni daryo floti bo‘yicha navbatchi dispetcherdan qo‘shma naryad to‘planishidan 30 daqiqa avval oladi.
100. Qo‘shma naryad kema turadigan joyga kelib, prichal va unga tutash joylarni ko‘zdan kechiradi, barcha begona shaxslarni chiqarib yuboradi va kema hamda atrof kuzatilishini tashkil qiladi.
Chegara naryadi kema ekipaji a’zolari va yo‘lovchilarining sonini aniqlaydi, kema kitobida kema ekipaj tomonidan ko‘rikdan o‘tkazilganligi to‘g‘risidagi yozuvni tekshiradi, kema kapitanidan unda Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beradigan hujjatlari bo‘lmagan shaxslar, kema roliga kiritilmagan ekipaj a’zolari, shuningdek, yopiq inshootlarda zaharli moddalar bor yoki yo‘qligini so‘rab aniqlaydi, so‘ngra kema jamoasi va ekipaj a’zolarining hujjatlarini tekshiradi.
102. Qo‘shma naryad kema jamoasi a’zolari ishtirokida kemaning tumshuq va quyruq qismi, shkiper ustki qavati, tovarlarni ko‘rikdan o‘tkazadi.
Ko‘rikdan o‘tkaziladigan barcha inshootlarga ko‘rikdan o‘tkazish guruhiga hamrohlik qiladigan kema ekipaji a’zolari birinchi bo‘lib kirishi va ulardan oxirgi bo‘lib chiqishi kerak.
103. Kemadagi katta hajmli tovarlarni ko‘rikdan o‘tkazish imkoniyati bo‘lmaganda, ular kemaga yuklanayotganda buning uchun maxsus tayinlangan chegara va bojxona naryadi tomonidan ko‘rikdan o‘tkaziladi.
104. Kema umumiy ko‘rikdan o‘tkazilgandan so‘ng chegara nazorati bo‘linmasi rahbarining ruxsati bilan lixtyerlar, vagonlar, avtomobillar, konteynyerlar, katta hajmli va boshqa tovarlarni tushirishga ruxsat etiladi.
105. Kemani ko‘rikdan o‘tkazish va qo‘shma naryad ishlari nihoyasiga yetkazilgach, chegara naryadi boshlig‘i kemaning chet elga jo‘nab ketishiga ruxsat beradi.
106. Chegara naryadi kemaning qirg‘oqdan chiqib, prichaldan kamida 100 metr masofagacha uzoqlashishini kuzatib turadi.
107. Chegara nazorati bo‘linmasi o‘tkazish punktida tezkor xizmat faoliyatini amalga oshirishda quyidagi huquqlarga ega:
Davlat chegarasidan o‘tayotgan shaxslarning ular shaxsini tasdiqlovchi hujjatlarini tekshirish, ularga tegishli belgilar qo‘yish va zarur bo‘lganda, ushbu hujjatlarni vaqtincha olib qo‘yish, tegishli hujjatlari bo‘lmagan shaxslarni ular Davlat chegarasini kesib o‘tish huquqini beruvchi hujjatlarni rasmiylashtirmagunicha yoki O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining chet elda bo‘lgan davrda hujjatlari yo‘qotgan holatlari va ularning shaxsi aniqlanguniga qadar Davlat chegarasidan o‘tkazilmaslik;
zimmasiga yuklangan vazifalarni bajarish maqsadida savollar berish, Davlat chegarasini buzish to‘g‘risidagi ishlar yuzasidan tergovga qadar tekshiruv o‘tkazish — O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat-protsessual kodeksiga muvofiq hibsga olish, ko‘rikdan o‘tkazish (ko‘zdan kechirish) va boshqa shoshilinch protsessual harakatlarni amalga oshirish;
Davlat chegarasi, o‘tkazish punktlaridagi rejim va O‘zbekiston Respublikasida bo‘lish qoidalarini buzgan shaxslarni dalolatnomalar tuzish uchun uch soatgacha, zarur bo‘lganda shaxsni aniqlash va huquqbuzarlik holatlarini aniqlash uchun hibsga olingan paytdan boshlab, 24 soat ichida prokuratura organlarini xabardor qilgan holda uch kungacha yoki huquqbuzarning shaxsini tasdiqlovchi hujjati bo‘lmasa, prokurorning sanksiyasi bilan o‘n kungacha ma’muriy hibsga olish;
chet el fuqarosi va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarga nisbatan ularni prokurorning sanksiyasi bilan chegaradosh davlat chegara hokimiyatiga topshirish yoki respublika tashqarisiga chiqarib yuborish to‘g‘risida qaror belgilangan tartibda qabul qilinmasa, ushbu shaxslarni topshirish yoxud chiqarib yuborish uchun zarur vaqtga hibsga olish;
Davlat chegarasini noqonuniy kesib o‘tish, Davlat chegarasi rejimi, chegara rejimi, bo‘lish rejimi yoki o‘tkazish punktlaridagi rejimni buzish holatlarini, shuningdek, shaxsini tasdiqlovchi hujjatlardagi xatoliklarni aniqlash uchun ushbu shaxslarni o‘tkazish punktiga taklif qilish;
bojxona organlari bo‘lmagan o‘tkazish punktlarida Davlat chegarasidan o‘tayotgan shaxslar olib o‘tadigan bosma nashr asarlari, klishelar, qo‘lyozmalar, hujjatlar, video va audioyozuvli materiallar, foto-kinomateriallar, elektron axborot manbalari, boshqa bosma va tasviriy mahsulotlarni tekshirish, zarur hollarda esa yuqorida qayd etilgan materiallarni tekshirish uchun ushlab turish hamda ulardan O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq O‘zbekiston Respublikasiga olib kirish yoki undan olib chiqish mumkin bo‘lmaganlarini olib qo‘yish;
Davlat chegarasidan o‘tayotgan transport vositalari va tovarlarni belgilangan tartibda mustaqil yoki bojxona organlari bilan birgalikda tekshirish, transport vositalarini chegara naryadlari tomonidan kuzatib borish, zarur hollarda, chunonchi, huquqbuzarliklar gumon qilinganda bojxona organlari orqali transport tashkilotlari mansabdor shaxslaridan ko‘rikdan o‘tkazish ishlarini amalga oshirish uchun plombalangan vagonlar, avtomobillar, konteynyerlar, tryumlar va transport vositalarining boshqa joylarini ochish;
Davlat chegarasi orqali olib o‘tilayotgan va O‘zbekiston Respublikasiga olib kirish yoki undan olib chiqish taqiqlangan predmetlarni belgilangan tartibda olib qo‘yish;
o‘tkazish punktlarida chegara va bojxona nazoratini amalga oshirish uchun binolar va boshqa joylarni belgilash, shuningdek, bu joylardan begona shaxslar foydalanishi va Davlat chegarasini noqonuniy kesib o‘tishning oldini olish maqsadida ularda qo‘shimcha rejim qoidalarini o‘rnatish;
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda va holatlarda qurol-yarog‘, jangovar texnika, maxsus texnika vositalari, xizmat itlari va jismoniy ta’sir ko‘rsatish choralarini qo‘llash;
manfaatdor korxonalar, muassasalar va tashkilotlar bilan birgalikda chet elga ketayotgan transport vositalarining o‘tkazish punktlarida to‘xtash joylari va vaqtini aniqlash;
O‘zbekiston Respublikasi ichki suvlarida suzish va bo‘lishda, shuningdek, respublika bandargohlarida turishda huquqbuzarliklarga yo‘l qo‘ygan xorijiy noharbiy kemalar ekipaj a’zolari va ulardagi boshqa shaxslarning qirg‘oqqa tushishi va bo‘lishini man etish;
daryo kemalaridan jinoyat sodir etgan va qonunchilikka binoan jinoiy javobgarlikka tortiladigan shaxslarni, agarda O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida boshqacha nazarda tutilmagan bo‘lsa, tushirib qolish va hibsga olish, dastlabki tergov organlariga topshirish;
chegaradosh mamlakatlar va boshqa davlatlarning chegara nazorati bo‘linmalari bilan belgilangan tartibda aloqa o‘rnatish va o‘zaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish.
Chegara nazorati bo‘linmasi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
108. Chegara nazorati bo‘linmasi o‘tkazish punktida xizmat faoliyatini amalga oshirishda quyidagilarga majbur:
O‘zbekiston Respublikasi hududiga jangovar guruhlar va jangarilarning qurolli hujumini qaytarish, o‘tkazish punktlarida qurolli va boshqa fitnalarning oldini olish, qayd etilgan jinoiy tajovuzlardan aholini, davlat va fuqarolarning shaxsiy mulkini himoya qilish;
tegishli ravishda rasmiylashtirilgan hujjatlar mavjud bo‘lganda, shaxslar, transport vositalari va tovarlarni o‘tkazish;
o‘tkazish punktlarida shaxslar va transport vositalarining Davlat chegarasini noqonuniy usullar orqali kesib o‘tishining oldini olish va yo‘l qo‘ymaslik;
Davlat chegarasini, o‘tkazish punktlaridagi rejim va O‘zbekiston Respublikasida bo‘lish qoidalarini buzgan shaxslarni aniqlash va hibsga olish;
O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi organlari bilan birgalikda Davlat chegarasi orqali kontrabanda predmetlari, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasiga olib kirish yoki undan olib chiqish taqiqlangan predmetlar olib o‘tilishining oldini olish;
mustaqil yoki aeroportlar (aerodromlar), temir yo‘l stansiyalari, daryo bandargohlari ma’muriyatlari bilan birgalikda o‘tkazish punktlarida belgilangan rejimga rioya etilishini nazorat qilish;
qonunchilikka binoan O‘zbekiston Respublikasiga kirish yoki undan chiqish huquqlari cheklangan shaxslarni nazorat qilish;
o‘tkazish punktlarida maxsus vakolatli davlat organlariga tabiiy muhitni ifloslanishdan himoya qilish borasida ko‘maklashish.
Chegara nazorati bo‘linmalari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa majburiyatlarni ham amalga oshiradi.
yuridik va jismoniy shaxslardan tovarlar va transport vositalarini, shuningdek, zarur hujjatlarni ko‘zdan kechirish uchun taqdim etish;
tovarlar va transport vositalarini, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda jismoniy shaxslarni shaxsan tekshirish;
bojxona nazoratidan o‘tkaziladigan tovarlar turadigan hududlar va inshootlardan belgilangan tartibda foydalanish;
bojxona qonunchiligi buzilishlari haqidagi materiallarni belgilangan tartibda ko‘rib chiqish, jismoniy va yuridik shaxslarni qonun hujjatlariga binoan javobgarlikka tortish;
qonun hujjatlari bilan belgilangan holatlarda va tartibda bevosita bojxona huquqbuzarligi predmetlari bo‘lgan tovarlar va transport vositalarini to‘xtatib turish va musodara qilish;
davlat xavfsizligi, jamoat tartibini, fuqarolar hayoti va salomatligini himoya qilish, atrof-muhitni muhofaza qilish chora-tadbirlarini amalga oshirishga ko‘maklashish;
yuridik va jismoniy shaxslarni tovarlar va transport vositalari o‘tkazish hamda bojxona chegarasini kesib o‘tishda o‘z huquqlari va majburiyatlari to‘g‘risida o‘z vaqtida xabardor qilish;
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda faoliyat turlari bilan shug‘ullanish huquqi uchun maxsus ruxsatnomalar (litsenziyalar) berish.
epimedemiyaga qarshi kompleks tadbirlar, shaxslarni epidemik ko‘rsatkichlar bo‘yicha tibbiy-sanitariya ko‘rigidan o‘tkazish, transport vositalari va tovarlarni tekshirish;
transport vositasida o‘ta xavfli va xalqaro xavf tug‘diradigan boshqa yuqumli kasalliklari bor deb gumon qilingan shaxslarni aniqlash, klinik va bakteriologik tashxis qo‘yilguniga qadar epidemiyaga qarshi birlamchi tadbirlar tashkil etish;
Davlat chegarasini kesib o‘tadigan har qanday transport vositasida epidemiologik xavf darajasini baholash;
havo kemalari komandirlari, poyezdlar brigadirlari, daryo kemalari kapitanlari, avtotransport vositalari egalaridan (haydovchilari) yo‘lovchilar orasida yuqumli kasalliklari va kemiruvchilar o‘lat kasalligi bor deb gumon qilingan bemorlarni aniqlash to‘g‘risida bandargohlar, aeroportlar, temir yo‘l stansiyalarining yuqori ma’muriyatlariga zudlik bilan xabar berish;
yuqumli kasalliklarga gumon paydo bo‘lganda, transport vositalari va o‘tkazish punktlari inshootlarida yuqumli va parazitar kasalliklar, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati hududiy markazlarining epidemiyaga qarshi rejalari va klinik belgilarga ega bemorlar aniqlanganda tezkor rejaga muvofiq epidemiyaga qarshi zarur tadbirlarni tashkil qilish;
davlat nazorati boshqa organlari xodimlaridan turli nazorat bosqichlarida aniqlangan yuqumli kasalliklar simptomlari bor bemorlar to‘g‘risida zudlik xabar berishni talab qilish;
aholining sanitariya-epidemiologiya osoyishtaligi sohasida kasalliklar kirib kelishi va favqulodda vaziyatlar paydo bo‘lishining real xavfi mavjud bo‘lganda, kelgan har qanday transport vositasi, tovarlar va yuklar, shuningdek, xalqaro reys bilan kelgan har qanday shaxsni sanitariya (tibbiy) nazoratdan o‘tkazish;
– o‘tkazish punkti ma’muriyati, daryo kemalari kapitanlari, havo kemalari komandirlari, poyezdlar brigadirlari, avtotransport vositalari egalaridan (haydovchilaridan) yuqumli kasalliklar (bezgak (tana harorati 38°S va undan yuqori), ish ketish, qayt qilish, toshma, limfa tugunlari kattalashishi, sariq kasallik, qon quyilishi va qon ketishi), simptomlari bo‘lgan bemorlar borligi to‘g‘risida axborot kelib tushganda. Ushbu axborot daryo kemalari kapitanlari va havo kemalari komandirlari tomonidan o‘tkazish punktiga kelishdan 30 daqiqa oldin, poyezdlar brigadirlari avtotransport vositalari egalari (haydovchilari) tomonidan o‘tkazish punktiga kelganda aloqa vositalari yordamida beriladi;
– o‘tkazish punktidagi davlat nazorati organlari xodimlaridan transport vositalarida yuqumli kasallik simptomlari bo‘lgan bemorlar borligi to‘g‘risida axborot kelib tushganda;
yuqumli kasalligi bor deb gumon qilingan shaxslarga nisbatan tibbiy sanitariya tadbirlari (zararlangan hududlarga borish tarixini, tibbiy ko‘rikdan va har qanday laboratoriya tahlillaridan o‘tganlikni tasdiqlovchi hujjatlarni o‘rganish) o‘tkazish;
emlash yoki boshqa profilaktika choralari o‘tkazilganini tasdiqlovchi hujjatlarni tekshirish, zarur bo‘lganda ularning o‘tkazilishini talab qilish;
zararlangan deb gumon qilinayotgan shaxslarga nisbatan karantin e’lon qilish, ularni tibbiy kuzatuv xonasiga joylashtirish yoki boshqa tibbiy sanitariya choralarini ko‘rish;
zararlangan deb gumon qilingan yoki zararlangan shaxslarning aloqalarini kuzatish choralarini ko‘rish;
O‘zbekiston Respublikasi hududiga zararlangan deb gumon qilingan yoki zararlangan shaxslarning kirishini rad etish choralarini ko‘rish;
zararlanmagan shaxslarning zararlangan hududlarga kirishini man etish, zararlangan hududlardagi shaxslarga nisbatan chiqishda skrining o‘tkazish va (yoki) ularga nisbatan cheklovlar belgilash;
yuqumli kasalliklar qo‘zg‘atuvchilari bilan zararlangan deb gumon qilingan bagaj, konteyner, taralar, tovarlar va pochtada quyidagi tibbiy-sanitariya choralarini o‘tkazish:
– ketishda yoki tranzitda kontaminatsiya yoki infeksiya manbalarini isloh qiladigan tasdiqlovchi hujjatlarni tekshirish;
– bagaj, yuklar, konteynyerlar, tashish vositalari, tovarlar, pochta jo‘natmalari, inson jasadi va uning qoldiqlariga infeksiya va kontaminatsiya manbaini, shu jumladan tashuvchilar va rezervuarlarni yo‘q qilish uchun ishlov berish choralarini ko‘rish;
inson jasadi va uning qoldiqlariga xavfsiz ishlov berish va transportirovka qilishni ta’minlash uchun aniq tibbiy-sanitariya choralarini ko‘rish;
nazorat sharoitida zararlangan yoki zararlanganlikda gumon qilingan bagaj, tovarlar, konteynyerlar, tashish vositalari, pochta jo‘natmalarini, agar ularga mavjud ishlov berish turlari va jarayonlari muvaffaqiyatsiz bo‘lsa va ularni O‘zbekiston Respublikasiga olib kirish hamda olib chiqish rad etilganda, belgilangan tartibda musodara qilish va yo‘q qilish;
chegara nazorati yoki bojxona organi bo‘linmalariga shaxslar, transport vositalari, shuningdek, bagaj, tovar va pochta jo‘natmalarini O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib kirilishini rad etish to‘g‘risida iltimos bilan murojaat qilish;
kelgan transport vositasida bemor borligi aniqlanganda (dastlabki ma’lumotlarsiz) bu haqida axborot yo‘qligi to‘g‘risidagi sabablarni aniqlash;
O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligining ko‘rsatmasiga binoan epidemiologik vaziyatni aniqlash maqsadida transport vositalarini saralab, tibbiy nazoratdan o‘tkazish.
Sanitariya-karantin bo‘linmasi qonun hujjatlariga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Transport vositalarida epidemiyaga qarshi tadbirlar o‘tkazilishidan bosh tortilganda, undagi shaxslar kelgan punktda erkin muomala qilish huquqidan mahrum etiladi, ammo undan tushmasdan, yo‘lovchilarni olmagan, yuklarni tushirmasdan va ortmasdan zudlik bilan jo‘nab ketishiga ruxsat etiladi. Bunday transport vositasi bortiga yoqilg‘i, suv va oziq-ovqat olishga ruxsat etiladi.
Tovarlar faqat o‘ta xavfli va boshqa yuqumli kasalliklar ro‘yxatga olingan joylardan kelgun bo‘lsa yoki O‘zbekiston Respublikasi sanitariya-epidemiologiya xizmati bu yuklar qayd etilgan infeksiyalar qo‘zg‘atuvchilari bilan zararlangani va ular tarqalishi mumkinligi haqida axborotga ega bo‘lsa, ular sanitariya-karantin nazoratidan o‘tkazilishi mumkin.
112. Sanitariya-karantin bo‘linmasi o‘tkazish punktida xizmat faoliyatini amalga oshirishda quyidagilarga majbur:
O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligining tasdiqlangan maxsus dasturiga muvofiq yiliga kamida bir marta o‘ta xavfli infeksiyalar profilaktikasi bo‘yicha tayyorgarlikdan o‘tish va Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazi va tuman (shahar) tibbiyot birlashmalari xodimlari bilan birgalikda kasalliklar belgilari bor bemorlarni aniqlash va epidemiyaga qarshi birlamchi tadbirlarni o‘tkazish bo‘yicha transport vositalari ekipajlari, chegara va bojxona nazorati xodimlarini tayyorlash;
karantin yoki o‘ta xavfli infeksiya yoxud kemiruvchilar o‘lat kasalligi bor deb gumon qilingan bemorlar to‘g‘risida axborot olinganda zarur choralarni amalga oshirish (bemorni ajratib qo‘yish va bu haqidagi axborotni O‘zbekiston Respublikasi Bosh davlat sanitariya vrachi tomonidan tasdiqlangan xabardor qilish sxemasi bo‘yicha yetkazish, epidemiologiya o‘chog‘ini bartaraf etishga doir tezkor tadbirlar rejasini amalga joriy etish, birlamchi dezinfeksiya, deratizatsiya va dezinseksiya tadbirlarini tashkil etish);
transport vositalarida yoki xonada o‘ta xavfli va boshqa yuqumli kasalliklar bor deb gumon qilingan bemorlar aniqlanganda, fuqarolar huquqlarini kamsitmagan holda zudlik bilan epidemiyaga qarshi zarur tadbirlarni o‘tkazish;
ma’lumotnomalar berish va ularda tibbiy-sanitariya tadbirlari sabablari va uslublarini, shuningdek, transport vositalari, bagajlar, konteynyerlar, shu jumladan, lixtyerlarda amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarni ko‘rsatish;
yo‘lovchilar (ekipaj a’zolari) talabiga muvofiq ularga va ularning bagajiga nisbatan davlat chegarasini kesib o‘tishda amalga oshirilgan chora-tadbirlar to‘g‘risida ma’lumotnoma berish;
bemorlar (shifoxonaga yotqizilgunicha), u bilan muloqotda bo‘lgan, shuningdek, vaqtinchalik izolyatorda bo‘lgan shaxslarni chegara bojxona nazoratidan o‘tkazishda epidemiyaga qarshi rejimni ta’minlash;
davlat sanitariya-epidemiologiya nazoratining tegishli (idoraviy yoki davlat) markazlarining sanitariya-karantin bo‘linmalari xodimlarining rahbarligida transport vositasi, yuk, bemorning shaxsiy buyumlarini, shuningdek, izolyator inshootlarini joriy dezinfeksiya, dezinseksiya va deratizatsiyadan o‘tkazish.
113. O‘simliklar karantini bo‘yicha bo‘linma o‘tkazish punktida faoliyat yuritishda quyidagi huquqlarga ega:
o‘z vakolatiga kiradigan masalalarni hal etish uchun zarur axborotni belgilangan tartibda so‘rash va olish;
davlat chegarasini kesib o‘tayotgan jismoniy va yuridik shaxslardan fitosanitariya talablari va respublika hududiga zararli karantin organizmlar kirib kelishi va tarqalishidan himoya qilish tadbirlarini amalga oshirishni talab qilish;
urug‘lar, ekish materiallari va boshqa o‘simliklardan olingan karantin mahsulotlarini xalqaro tashishda amaldagi qonun hujjatlari talablarining so‘zsiz bajarilishini ta’minlash;
urug‘lar, o‘simliklar va o‘simliklardan olingan boshqa mahsulotlar namunalarini tekshiruvdan va keyinchalik laboratoriya ekspertizasidan o‘tkazish uchun tanlab olish;
respublikaga xorijiy mamlakatlardan olib kelinadigan mahsulotlar, shuningdek, transport vositalarini sog‘lomlashtirish va zararsizlantirishni nazorat qilish;
karantin obyektlari aniqlanganda, karantin nazoratidagi mahsulotlarni ushlab turish, musodara qilish, zarur bo‘lganda, qaytarib yuborish;
O‘zbekiston Respublikasining o‘simliklar karantini sohasidagi qonun hujjatlari talablariga mos kelmaydigan yuklar, transport vositalarini Davlat chegarasidan o‘tkazishni rad etish.
O‘simliklar karantini bo‘yicha bo‘linma qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
114. O‘simliklar karantini bo‘yicha bo‘linma o‘tkazish punktida xizmat faoliyatini amalga oshirishda quyidagilarga majbur:
O‘zbekiston Respublikasi hududini xorijiy davlatlardan karantin va o‘ta xavfli zararkunandalar, o‘simliklar kasalliklari va yovvoyi o‘tlar kirib kelishidan himoya qilish;
fitosanitariya chegara nazoratidan o‘tkazilishi shart bo‘lgan barcha import yoki tranzit karant nazoratidagi yuklar nazorat qilinishini ta’minlash;
o‘simliklardan olingan import va tranzit yuklarda karantin va o‘ta xavfli zararkunandalar, o‘simliklar kasalliklari hamda yovvoyi o‘tlarni o‘z vaqtida aniqlash, ularning bartaraf etilishini tashkil etish;
o‘simliklar karantini bo‘yicha barcha tadbirlarning o‘tkazilishi, zarur ishlarning o‘z vaqtida va sifatli amalga oshirilishini, o‘simliklardan olingan mahsulotlarni transportirovka qilishda o‘simliklar karantini bo‘yicha belgilangan qoidalarga rioya etilishi va tadbirlar o‘tkazilishini nazorat qilish;
tegishli organlar va tashkilotlarga chegarabo‘yi hududlar, chegaradosh mamlakatlarda yuzaga kelgan karantin vaziyat to‘g‘risida xabar berish, tegishli karantin tadbirlarini amalga oshirish va zarur tavsiyalar berish;
davlat karantin xizmati nazoratidagi Davlat chegarasidan o‘tadigan o‘simliklardan olingan mahsulotlarning fitosanitariya nazoratidan o‘tkazilishini ta’minlash va ularga ilova qilingan karantin hujjatlarni rasmiylashtirish.
O‘simliklar karantini bo‘yicha bo‘linma qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa majburiyatlarni ham amalga oshiradi.
115. Davlat chegarasidan o‘tkaziladigan va davlat veterinariya xizmati nazoratidagi tovarlar davlat veterinariya nazoratidan o‘tkazilishi shart.
Epizootik jihatdan osoyishta bo‘lgan boshqa davlatlardan davlat veterinariya xizmati nazoratidagi tovarlarni veterinariya, veterinariya-sanitariya qoidalari hamda normalariga rioya etilgan holda, O‘zbekiston Respublikasiga olib kirish va O‘zbekiston Respublikasidan olib chiqish, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi hududi orqali tranzit tashishga ruxsat etiladi.
Davlat veterinariya xizmati nazoratidagi tovarlar davlat veterinariya xizmati nazorati punktlari orqali o‘tkaziladi.
o‘z vakolatiga kiradigan masalalarni hal etish uchun zarur axborotni belgilangan tartibda so‘rash va olish;
Davlat chegarasini kesib o‘tadigan jismoniy va yuridik shaxslardan veterinariya, veterinariya-sanitariya qoidalari va normalarini bajarishni talab qilish;
odamlar va hayvonlar hayoti hamda salomatligini, shuningdek, “Veterinariya to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunida belgilangan davlat veterinariya nazorati obyektlarini himoya qilish maqsadida hayvonlar hamda ulardan olinadigan mahsulotlar, hayvonlar kasalliklarining tashuvchilari bo‘lishi mumkin predmetlar va tovarlarni xalqaro tashishda amaldagi qonunchilik talablari so‘zsiz bajarilishini ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasining veterinariya to‘g‘risidagi qonun hujjatlari talablariga mos kelmaydigan yuklar, transport vositalarini Davlat chegarasidan o‘tkazishni rad etish.
Davlat veterinariya xizmati nazorati punkti qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
117. Davlat veterinariya xizmati nazorati punkti o‘tkazish punktida xizmat faoliyatini amalga oshirishda quyidagilarga majbur:
Davlat chegarasi orqali olib o‘tiladigan hayvonlarda yoki ular orasida o‘lat aniqlanganda yoki gumon qilinganda kasalliklar tarqalishining oldini olish bo‘yicha zarur choralar ko‘rish;
veterinariya preparatlari va dezinfeksiya vositalari, uskunalari va predmetlarining, shuningdek, boshqa moddiy-texnik resurslarning zarur zaxirasini belgilangan tartibda tashkil qilish;
o‘tkazish punktlari orqali olib o‘tiladigan va davlat veterinariya xizmati nazoratidagi tovarlarning veterinariya kuzatuv hujjatlarini rasmiylashtirish;
hayvonlardan olingan mahsulotlar va xomashyoni, veterinariya dori vositalari, mikroorganizmlar shtamplari, ozuqa va ozuqa qo‘shimchalari, veterinariya texnika vositalari va davlat veterinariya xizmati nazoratidagi boshqa tovarlarni mulkchilik shaklidan qat’iy nazar chegara punktlari orqali import, eksport, reeksport qilish va tranzit tashishda transport vositalariga ishlov berilishini ta’minlash.
Davlat veterinariya xizmati punkti qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa majburiyatlarni ham amalga oshiradi.
(2-ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 20-sentabrdagi 748-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 21.09.2018-y., 09/18/748/2024-son)