LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasining 2021-yil 28-iyuldagi O‘RQ-703-sonli “Sudlar to‘g‘risida”gi Qonuniga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
“Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi qaror qiladi:
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-sentabrdagi “Sudyalarning malaka hay’atlari to‘g‘risidagi, Sudyalarning malaka darajalari to‘g‘risidagi, Sud xodimlarining mansab darajalari to‘g‘risidagi, Harbiy sudlar faoliyatini tashkil etish to‘g‘risidagi Nizomlarni tasdiqlash haqida”gi (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1993-yil, № 10, 370-modda) qarori bilan tasdiqlangan Sudyalarning malaka hay’atlari to‘g‘risidagi, Sudyalarning malaka darajalari to‘g‘risidagi, Sud xodimlarining mansab darajalari to‘g‘risidagi, Harbiy sudlar faoliyatini tashkil etish to‘g‘risidagi nizomlarga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar kiritilib, ularning yangi tahriri tasdiqlansin (ilova qilinmoqda).
O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining 2000-yil 14-dekabrdagi
164-II-sonli qarori bilan tasdiqlangan
1. “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq sudyalarning malaka hay’atlari sudya kadrlar bilan ishlashda demokratik asoslarni kuchaytirish, munosib nomzodlar ko‘rsatish hamda sudyalar mustaqilligi kafolatlarini kuchaytirish maqsadida tuziladi.
2. Umumiy yurisdiksiya sudlari sudyalarining oliy malaka hay’ati (bundan buyon matnda Sudyalar oliy malaka hay’ati deb yuritiladi) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumi tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalari orasidan besh yil muddatga saylanadi.
Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi Plenumi tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisining taqdimnomasiga binoan xo‘jalik sudlari sudyalari orasidan besh yil muddatga saylanadi.
Fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari sudyalarining malaka hay’atlari tegishli sudlar sudyalarining konferensiyalarida, harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’atlari esa, harbiy sudlar sudyalarining konferensiyalarida tegishli sudlar raislarining taqdimnomasiga binoan besh yil muddatga saylanadi.
3. Sudyalar malaka hay’atlari a’zolarining soni ularning ish hajmiga qarab belgilanadi, ammo sudyalar malaka hay’ati raisi va uning o‘rinbosarlari bilan birgalikda to‘qqiz kishidan oshib ketmasligi kerak.
4. Sudyalarning malaka hay’atlari o‘z faoliyati to‘g‘risida o‘zlarini saylab qo‘ygan organlarga bir yilda kamida bir marta axborot beradilar.
1) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyaligiga, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raisligi va rais o‘rinbosarligiga, xo‘jalik sudi sudyaligiga nomzodlarning bu lavozimlarda ishlashga tayyorligini baholaydi;
2) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarining, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raislari va rais o‘rinbosarlarining, shuningdek xo‘jalik sudlari sudyalarining vaqti-vaqti bilan malaka attestatsiyasini o‘tkazib turadi;
4) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarining, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raislari va rais o‘rinbosarlarini, shuningdek xo‘jalik sudlari sudyalarini ma’muriy javobgarlikka tortishga rozilik berish masalasini ko‘radi;
5) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarining, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raislari va rais o‘rinbosarlarining, shuningdek xo‘jalik sudi sudyalarining intizomiy javobgarligi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘radi;
6) O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarining, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raislari va rais o‘rinbosarlarining, shuningdek xo‘jalik sudi sudyalarining vakolatlarini to‘xtatish to‘g‘risida qaror qabul qiladi;
Sudyalar oliy malaka hay’ati fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar, shuningdek harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’atlari qarorlari ustidan berilgan taqdimnoma va shikoyatlarni ham ko‘radi.
6. Fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’atlari:
1) Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyaligiga nomzodlarning shu lavozimlarda ishlashga tayyorligini baholaydi;
2) Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyalarining vaqti-vaqti bilan malaka attestatsiyasini o‘tkazib turadi;
3) Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyalarini ma’muriy javobgarlikka tortishga rozilik berish masalasini ko‘radi;
4) Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyalarining intizomiy javobgarligi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘radi;
5) Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, shuningdek harbiy sudlar sudyalarining vakolatlarini to‘xtatish to‘g‘risida qaror qabul qiladi;
Sudyalar malaka hay’ati o‘z zimmasiga yuklatilgan vakolatlarni hay’at a’zolarining yarmidan kam bo‘lmagan tarkibida amalga oshiradi.
Sudyalar malaka hay’atining majlisini tayyorlash sudyalar malaka hay’atining raisi yoki uning topshirig‘iga binoan rais o‘rinbosari yoxud sudyalar malaka hay’atining a’zolaridan biri tomonidan ta’minlanadi.
Sudyalar malaka hay’atining majlisi tegishli taqdimnoma yoki intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ish sudyalarning malaka hay’atiga kelib tushgan kundan boshlab bir oy muddat ichida o‘tkazilishi lozim.
Sudyalar malaka hay’atining raisi majlis o‘tkaziladigan vaqt va joyni belgilaydi, ko‘rilayotgan masalaga aloqador bo‘lgan shaxslar bu haqda oldindan xabardor qilinadi.
Sudyalar malaka hay’atlari o‘z vakolatlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlarni sudlar, O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organ, boshqa davlat organlari va jamoat birlashmalari rahbarlaridan, shuningdek mansabdor shaxslar va fuqarolardan talab qilib olish huquqiga ega.
8. Sudyalar malaka hay’atining majlisiga raislik qiluvchi majlisni belgilangan vaqtda ochadi, qanday masala ko‘rilajagini hamda sudyalar malaka hay’atining tarkibini e’lon qiladi.
Sudyalar malaka hay’atining majlisda ishtirok etayotgan a’zosi o‘zini o‘zi rad etishi mumkin, sudyalar malaka hay’atining majlisida masalasi ko‘rilishi kerak bo‘lgan sudya yoki sudyalikka nomzod esa sudyalar malaka hay’atining a’zolarini rad etishga haqli.
O‘zini o‘zi rad etish yoki sudyalar malaka hay’atining a’zosini rad etish masalasi yopiq maslahatlashuvda hal etiladi.
Masalani ko‘rish raislik qiluvchining yoki sudyalar malaka hay’atning taqdim etilgan hujjatlar va materiallarni oldindan o‘rganib chiqqan a’zolaridan birining ma’ruzasi bilan boshlanadi. Sudyalar malaka hay’ati vakolatlariga taalluqli va hal etilishi lozim bo‘lgan masalalarning mohiyatiga qarab, hay’at majlisiga taklif qilingan shaxslarning fikri eshitiladi, zarur hujjat va materiallar tahlil qilinadi, so‘ngra sudyalar malaka hay’ati o‘z xulosasini beradi yoki tegishli qaror qabul qiladi. Sudyalar malaka hay’atining majlisida bayonnoma yuritiladi va u raislik qiluvchi hamda sudyalar malaka hay’atining kotibi tomonidan imzolanadi.
9. Qaror yoki xulosa shu majlisda ishtirok etgan sudyalar malaka hay’ati a’zolarining ko‘pchilik ovozi bilan yopiq maslahatlashuvda qabul qilinib, chiqarilgan xulosa bayon etilgan holda ular tomonidan imzolanadi va o‘qib eshittiriladi.
Sudyalar malaka hay’atining ish bo‘yicha qabul qilingan qarorga rozi bo‘lmagan a’zosi sudyalar malaka hay’atining qaroriga imzo qo‘yadi va o‘zining alohida fikrini yozma ravishda bildiradi, bu fikr majlis bayonnomasiga qo‘shib qo‘yiladi.
10. Sudyalarning malaka hay’ati sudyalarning ma’muriy va intizomiy javobgarligi to‘g‘risidagi hamda ularning vakolatlarini to‘xtatib turish haqidagi masalalar ko‘rilganda qaror chiqaradi, boshqa masalalar ko‘rilganda esa xulosa beradi.
11. Sudyalar malaka hay’atining qarori yoki xulosasida quyidagilar ko‘rsatilishi kerak: sudyalar malaka hay’atining nomi, uning tarkibi, ish ko‘rilgan joy va vaqt; ishi ko‘rilayotgan sudyaning familiyasi, ismi, otasining ismi va mansabi; taqdimnoma kiritgan yoki intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atgan shaxsning mansabi va familiyasi; ish holatlari; sudyaning tushuntirishlari va uning shaxsini tavsiflovchi ma’lumotlar; qabul qilingan qaror yoki xulosaning daliliy asoslari; belgilangan intizomiy jazo chorasi yoki intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ishni tugatish asoslari; qaror (xulosa) ustidan shikoyat qilish tartibi va muddatlari.
12. Sudyalar oliy malaka hay’atining, shuningdek Xo‘jalik sudlari sudyalari malaka hay’atining qaror va xulosalari ustidan shikoyat qilinmaydi.
Sudyalarning boshqa malaka hay’atlari qarorlari va xulosalari ustidan qaror yoki xulosa qaysi sudya xususida chiqarilgan bo‘lsa, shu sudya, shuningdek taqdimnoma kiritgan yoki intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atgan shaxs Sudyalar oliy malaka hay’atiga shikoyat qilishi mumkin.
Masalani qayta ko‘rish to‘g‘risidagi shikoyat yoki taqdimnoma qaror qabul qilingan yoki xulosa chiqarilgan kundan boshlab bir oy muddat ichida qaror yoki xulosa chiqargan sudyalar malaka hay’ati orqali beriladi.
Shikoyat yoki taqdimnoma tushishi bilanoq material zudlik bilan Sudyalar oliy malaka hay’atiga yuborilishi lozim.
13. Sudyalar oliy malaka hay’ati shikoyat yoki taqdimnoma bilan kelgan materialni bir oy muddat ichida ko‘rib chiqadi Sudyalar oliy malaka hay’ati:
Sudyalar oliy malaka hay’atining va Xo‘jalik sudlari sudyalari malaka hay’atining qarori yoki xulosasi tegishli ravishda O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisiga va O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisiga, umumiy yurisdiksiya quyi sudlarining sudyalariga taalluqli masalalar bo‘yicha esa, O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organga, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, harbiy sudlar sudyalari malaka hay’atlarining qarorlari yoki xulosalari O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organga, tegishli sudlarning rahbarlariga, shuningdek qaror yoki xulosa qaysi sudya xususida chiqarilgan bo‘lsa, shu sudyaga besh kunlik muddat ichida yuboriladi. Mazkur malaka hay’atlarining qarorlari yoki xulosalari ana shu muddat mobaynida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash va lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasiga yuboriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyaligiga nomzodlarning malaka imtihoni hamda ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash — O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi taqdim etgan materiallar asosida Sudyalar oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raisligi va rais o‘rinbosarligiga nomzodlarning malaka imtihoni hamda ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash — O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organ taqdim etgan materiallar asosida Sudyalar oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi sudyaligiga nomzodlarning malaka imtihoni hamda ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash — mazkur sudlarning raislari taqdim etgan materiallar asosida sudyalarning tegishli malaka hay’atlari tomonidan;
fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari sudyaligiga nomzodlarning malaka imtihoni hamda ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash — O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organ taqdim etgan materiallar asosida sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan;
okrug va hududiy harbiy sudlar sudyaligiga nomzodlarning malaka imtihoni va ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash— O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organ taqdim etgan materiallar asosida harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati tomonidan;
xo‘jalik sudlari sudyaligiga nomzodlarning malaka imtihoni va ularning shu lavozimda ishlashga tayyorligini baholash — O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisining taqdimnomasiga binoan xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati tomonidan o‘tkaziladi.
15. Sudyalikka nomzodning malaka imtihoni u bilan suhbat o‘tkazish, og‘zaki savol-javoblar, ro‘yxati sudyalarning tegishli malaka hay’ati majlisida tasdiqlanadigan amaliy masalalarni hal etishdan iborat bo‘ladi.
16. Sudyalarning malaka hay’ati sudyalikka nomzodning malaka imtihonidan o‘tgan yoki o‘tmaganligi to‘g‘risida xulosa beradi. Malaka imtihonini topshira olmagan sudyalikka nomzod kamida bir yildan keyin qaytadan imtihonga qo‘yilishi mumkin.
17. Sudyalar malaka hay’atining nomzodni yuqori sudyalik lavozimiga tavsiya etish mumkinligi haqidagi xulosasi tegishli sud raisi taqdim etgan materiallar asosida beriladi.
18. Sudyalar malaka hay’atining raisi nomzodning yoki sudyaning tayyorligi haqidagi masalaga oid xulosani materialni taqdim etgan sud rahbariga yoki O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organga yuboradi.
19. Fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlarining, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlarining, shuningdek Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlarining, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining, harbiy sudlarning vakolatlari muddati tugayotgan sudyalariga nisbatan ularning nomzodini yangi muddatga ko‘rsatish to‘g‘risidagi masala sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan ko‘riladi. Sudyalar malaka hay’atlarining mazkur shaxslarning o‘z lavozimiga munosibligi yoki munosib emasligi xususidagi hamda ularni yangi muddatga tayinlash mumkinligi haqidagi xulosasi O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organga yuboriladi, bu organ taqdim etilgan materiallarni o‘rganib chiqqanidan keyin ularni o‘zi tayyorlagan xulosa bilan birga O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash va lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasiga yuboradi.
20. Sudyalarning malaka attestatsiyasi “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq hamda sudyalar sifat tarkibini yaxshilash, ularning kasb malakasi oshishiga baho berish va rag‘batlantirish, odil sudlovni amalga oshirish borasidagi mas’uliyatini oshirish maqsadida o‘tkaziladi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalari, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlarining, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudining raislari va rais o‘rinbosarlariga nisbatan — O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining taqdimnomasiga binoan Sudyalar oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlarining, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlarining, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlarining sudyalariga nisbatan — Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari raislarining taqdimnomasiga binoan sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan;
O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudining, okrug va hududiy harbiy sudlarning sudyalariga nisbatan — O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raisining taqdimnomasiga binoan harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati tomonidan;
xo‘jalik sudlari sudyalariga nisbatan — O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisining taqdimnomasiga binoan Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati tomonidan o‘tkaziladi.
22. Birinchi marta sudyalik lavozimiga saylangan (tayinlangan) shaxslarning malaka attestatsiyasi ular ish faoliyatining dastlabki uch oyi ichida o‘tkazilishi kerak.
Sudyalarning navbatdagi malaka attestatsiyasi ularga berilgan malaka darajasida bo‘lish muddati tamom bo‘lgan kundan e’tiboran bir oydan kechiktirmay o‘tkaziladi.
Sudyaga muddatidan oldin yuqoriroq malaka darajasi berish uchun unga avval berilgan malaka darajasida bo‘lish muddatining yarmi o‘tganidan keyingina navbatdagi malaka attestatsiyasi o‘tkazilishi mumkin.
23. Malaka attestatsiyasidan o‘tkazilishi lozim bo‘lgan sudyaga attestatsiya o‘tkazishdan kamida bir oy oldin uning kasb faoliyatiga, ishchanlik va axloqiy jihatlariga baho berilgan tavsifnoma hamda ishi haqidagi ma’lumotnoma tayyorlanadi.
Tegishli sudning rahbari sudyani u haqda tayyorlangan tavsifnoma va ma’lumotnoma bilan malaka attestatsiyasi o‘tkazish to‘g‘risidagi materiallarni sudyalarning tegishli malaka hay’atiga yuborishdan oldin tanishtirishi lozim.
Malaka attestatsiyasi o‘tkaziladigan vaqt haqida sudyaga kamida ikki hafta oldin xabar qilinishi kerak.
24. Malaka attestatsiyasi taqdimnoma tushgan kundan boshlab bir oy ichida, qoida tariqasida, attestatsiyadan o‘tuvchi sudyaning ishtirokida o‘tkaziladi.
25. Sudyani malaka attestatsiyasidan o‘tkazish raislik qiluvchining yoki sudyalar malaka hay’atining taqdim qilingan hujjat va materiallarni oldindan o‘rganib chiqqan a’zolaridan birining ma’ruzasi bilan boshlanadi. Shundan so‘ng attestatsiyadan o‘tuvchining, zarur hollarda esa, sudyani attestatsiyadan o‘tkazish to‘g‘risida taqdimnoma yuborgan mansabdor shaxsning fikri eshitiladi.
26. Sudyalarning malaka hay’ati sudyaning kasbiy bilim darajasi, ishchanlik jihatlari, ish staji va tajribasi, egallab turgan lavozimiga qarab quyidagi xulosalardan birini beradi:
Sudyalar malaka hay’atining xulosasi malaka attestatsiyasi materiallari bilan birgalikda Sudyalar oliy malaka hay’atiga yuboriladi.
27. Sudyalar oliy malaka hay’ati sudyaga malaka darajasi berish to‘g‘risidagi masalani sudyalarning malaka hay’ati chiqargan xulosa bilan bog‘liq bo‘lmagan holda hal etadi.
28. Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati xo‘jalik sudlarining sudyalariga malaka darajalarini umumiy yurisdiksiya sudlarining sudyalariga beriladigan tartibda beradi.
29. Sudyaga malaka darajasi berilganligi to‘g‘risida guvohnoma beriladi. Sudyalar tegishli malaka hay’atining malaka darajasi berish to‘g‘risidagi qarori O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi yoki O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi matbuot organlarida e’lon qilinadi, shuningdek sudyaning shaxsiy ishiga qo‘shib qo‘yiladi.
sud ishini tashkil etishdagi beparvoligi yoki intizomsizligi oqibatida yo‘l qo‘ygan kamchiliklari uchun, shuningdek xizmat borasidagi yoki obro‘siga putur yetkazadigan boshqa xatti-harakati uchun faqat sudyalar malaka hay’atining qaroriga asosan intizomiy javobgarlikka tortilishi mumkin.
Harbiy sudning sudyasi harbiy intizomni buzganligi uchun ham intizomiy javobgarlikka tortilishi mumkin.
Sud qarorining bekor qilinishi yoki o‘zgartirilishining o‘zi sud qarorini chiqarishda qatnashgan sudyaning, agar u ataylab qonun buzilishiga yoki jiddiy oqibatlarga olib kelgan vijdonsizlikka yo‘l qo‘ymagan bo‘lsa, javobgar bo‘lishiga sabab bo‘lmaydi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari raislari va rais o‘rinbosarlarining;
O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raisi va rais o‘rinbosarlarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni ko‘radi.
Fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari sudyalarining malaka hay’atlari sudyalarning intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni o‘z vakolatlari doirasida ko‘radilar.
Harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati harbiy sudlar sudyalarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni o‘z vakolatlari doirasida ko‘radi.
Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati xo‘jalik sudlari sudyalarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni ko‘radi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari raislari — shu sudlar sudyalari, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari sudyalariga nisbatan;
O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raisi — shu sud sudyalariga hamda okrug va hududiy harbiy sudlar sudyalariga nisbatan;
33. Intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atish haqida tegishli sudlarning rahbarlari qaror chiqaradilar, unda intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atishga sabab bo‘lgan asoslar ko‘rsatilishi shart.
Intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atgan shaxs sudyani javobgarlikka tortish asoslariga taalluqli ma’lumotlarni oldindan tekshiradi va undan yozma tushuntirish talab qiladi.
Ustidan ish qo‘zg‘atilgan sudya intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ish materiallari bilan bu materiallarni sudyalar malaka hay’atiga yuborishdan oldin tanishtirilishi shart. Bunda sudya qo‘shimcha tushuntirishlar taqdim etishga yoki qo‘shimcha tekshiruv o‘tkazishni talab qilishga haqli.
Intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atish haqidagi qaror zarur materiallar bilan birga sudyalarning tegishli malaka hay’atiga ko‘rib chiqish uchun yuboriladi.
34. Intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atish haqidagi qaror uni qo‘zg‘atgan shaxs tomonidan ishni sudyalar malaka hay’atida ko‘rib chiqish boshlangunga qadar chaqirib olinishi mumkin.
O‘ziga nisbatan intizomiy javobgarlik to‘g‘risida ish qo‘zg‘atish haqidagi qaror chaqirib olinayotgan sudya ishni mazmunan ko‘rib chiqishni sudyalarning malaka hay’atidan talab qilishga haqli.
35. Sudya, nojo‘ya xatti-harakat qilganligi aniqlangan kundan boshlab xizmat tekshiruvlariga ketgan vaqt, sudyaning uzrli sabablarga ko‘ra ishda bo‘lmagan vaqti hamda sudyalarning malaka hay’atida intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ishni ko‘rib chiqishga ketgan vaqtni hisoblamaganda, kechi bilan bir oy ichida, ammo nojo‘ya xatti-harakat sodir etilgan kundan e’tiboran esa, kechi bilan olti oy ichida intizomiy jazoga tortilishi mumkin.
36. Zarur hollarda, ishni ko‘rib chiqish boshlangunga qadar sudyani intizomiy javobgarlikka tortish asoslari qo‘shimcha ravishda tekshiriladi, bunday tekshirishni o‘tkazishni sudyalar malaka hay’atining raisi sudyalar malaka hay’ati a’zolaridan biriga topshiradi. Bunda qo‘shimcha hujjat va materiallar, shuningdek ko‘rib chiqish chog‘ida sudya qonun buzilishiga yo‘l qo‘ygan sudlar ishlari ham talab qilib olinishiga yo‘l qo‘yiladi.
intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ish materiallarini sudyaning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish masalasini qo‘zg‘atish huquqiga ega bo‘lgan organlarga yuborish haqida.
Agar sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan sudyaning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish masalasi oldiga qo‘yilgan organ yoki mansabdor shaxs bunga asos yo‘q deb topsa, intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ish sudyalarning malaka hay’atiga qaytariladi va ish yuritish qaytadan boshlanadi. Dastlabki qaror chiqqan kundan ishni qaytargunga qadar o‘tgan vaqt intizomiy javobgarlikka tortish muddatlariga kirmaydi.
38. Sudyalarning tegishli malaka hay’ati quyidagi intizomiy jazo choralaridan birini qo‘llashi mumkin:
Jazo qo‘llanayotganida qoidabuzarlikning xususiyati va uning oqibatlari, nojo‘ya xatti-harakatning og‘ir-yengilligi, sudyaning shaxsi, uning aybdorlik darajasi hisobga olinadi.
ushbu Nizomning 35-bandida nazarda tutilgan intizomiy javobgarlikka tortish muddatlari o‘tkazib yuborilgan bo‘lsa;
intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ishni majlisda muhokama etish bilangina chegaralanib, intizomiy jazoni qo‘llashni maqsadga muvofiq emas deb topsa, intizomiy javobgarlik to‘g‘risidagi ishni tugatadi.
40. “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 71-moddasiga muvofiq, sudyaning vakolatlari quyidagi hollarda sudyalarning malaka hay’ati qarori bilan to‘xtatiladi, agar:
sudya tibbiy yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan yoki sud qarori bilan uning muomala layoqati cheklangan bo‘lsa;
Sudyalarning tegishli malaka hay’ati sudyaning vakolatlarini to‘xtatishga sabab bo‘lgan asoslar bekor bo‘lgunga qadar uning vakolatlarini to‘xtatib turadi, ushbu asoslar bekor bo‘lganidan keyin esa sudyaning vakolatlari to‘xtatilishini olib tashlaydi.
41. “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 72-moddasida nazarda tutilgan asoslarga ko‘ra:
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi sudyasining vakolatlari — O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan;
viloyatlar, Toshkent shahar sudlari, tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, harbiy sudlar sudyasining vakolatlari — O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash va lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan;
xo‘jalik sudlari sudyasining vakolatlari — O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan;
fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi sudlari sudyasining vakolatlari — Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi Raisining taqdimnomasiga binoan Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi tomonidan muddatidan ilgari tugatiladi.
Sudyaning vakolatlari: u sudyaning qasamyodini buzgan taqdirda; sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan ogohlantirish qilinganidan yoki vakolatlari to‘xtatilganidan keyin u sudya lavozimiga zid faoliyat bilan shug‘ullanishni davom ettiravergan taqdirda; sog‘lig‘i holatiga yoki boshqa uzrli sabablarga ko‘ra uzoq vaqt mobaynida sudyalik vazifasini bajarishga qodir bo‘lmay qolgan taqdirda tegishli sudyalar malaka hay’atining qarori asosida muddatidan ilgari tugatilishiga yo‘l qo‘yiladi.
42. Sudyalarning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish to‘g‘risidagi taqdimnomani sudyalarning malaka hay’atiga kiritish huquqiga quyidagilar ega:
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash va lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasi — umumiy yurisdiksiya sudlarining sudyalariga nisbatan;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalariga, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi raislari va rais o‘rinbosarlariga nisbatan — Sudyalar oliy malaka hay’atiga;
44. Sudyalarning malaka hay’ati sudyaning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish haqidagi masalani ko‘rib chiqib, uning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatishga rozilik berish yoki bermaslik to‘g‘risida xulosa chiqaradi.
Sudyalar malaka hay’atining xulosasi kechi bilan besh kun ichida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash va lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasiga yuboriladi.
45. Umumiy yurisdiksiya sudlarining sudyaligiga nomzodlar zaxirasi sudlarning ixtisoslashuvini hisobga olgan holda respublika mintaqalari bo‘yicha sudyalarning tegishli malaka hay’atlari tomonidan shakllantiriladi. Sudyalarning malaka hay’atlari O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organning hududiy bo‘limlari bilan o‘zaro hamkorlikda eng yaxshi tayyorgarlik ko‘rgan, yuqori malakali yuristlar orasidan nomzodlar tanlovini amalga oshiradi.
46. Sudyalar malaka hay’ati shaxsan suhbat o‘tkazish hamda taqdim etilgan materiallarni o‘rganib chiqish yo‘li bilan sudyalikka nomzodning kasbiy layoqat darajasini, bilim saviyasini, dunyoqarashini aniqlaydi. Sudyalar malaka hay’ati sudyalikka nomzodni malaka imtihoni natijalariga binoan sudyalikka nomzodlar zaxirasiga kiritish to‘g‘risida yoki kiritishni rad etish to‘g‘risida qaror chiqaradi.
47. Sudyalikka nomzodlar zaxirasiga kiritilishi rad etilgan shaxs shu zaxiraga kirish uchun tegishli ariza bilan bir yil muddat o‘tganidan so‘ng takror murojaat etishi mumkin.
48. Sudyalar malaka hay’ati taqdim etilgan barcha materiallarni o‘z qarori bilan birga O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organga yuboradi, bu organ sudyalikka nomzodlar zaxirasiga kiritilgan shaxslarni tayyorlash va o‘qitish ishlarini tashkil etadi.
49. Sudyalik lavozimi bo‘shab qolgan taqdirda O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organning hududiy bo‘limi sudyalik lavozimi zaxirasida turgan shaxslarga taalluqli materiallarni sudyalarning tegishli malaka hay’atiga taqdim etadi.
50. Sudyalarning tegishli malaka hay’ati sudyalik lavozimi zaxirasida turgan shaxslarning sudyalik lavozimiga layoqat darajasini sudlarning ixtisoslashuvini hisobga olgan holda imtihon qabul qilish yo‘li bilan baholaydi, bunda ularning mehnat faoliyati, shaxsi va dunyoqarashini e’tiborga oladi.
Sudyalar malaka hay’ati bo‘shab qolgan sudyalik lavozimiga taqdim etilgan shaxslar orasidan bitta lavozimga kamida ikki-uch nafar nomzodni tanlab oladi hamda ularga doir materiallarni o‘zi tayyorlagan xulosalar bilan birga O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organning hududiy bo‘limiga yuboradi.
Xo‘jalik sudlarining sudyalari zaxirasini shakllantirish “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni hamda ushbu Nizom talablariga rioya etilgan holda Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati tomonidan amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining 2000-yil 14-dekabrdagi
164-II-sonli qarori bilan tasdiqlangan
1. “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq ushbu Nizom O‘zbekiston Respublikasi sudyalari uchun malaka darajalari joriy etish va berish tartibini belgilaydi.
Oliy malaka darajasi Birinchi malaka darajasi Ikkinchi malaka darajasi | O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalariga; | |
Birinchi malaka darajasi Ikkinchi malaka darajasi Uchinchi malaka darajasi | Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi sudyalariga; | |
Uchinchi malaka darajasi To‘rtinchi malaka darajasi Beshinchi malaka darajasi | Fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, okrug va hududiy harbiy sudlar sudyalariga; |
Keyingi tahrirga qarang.
Oliy malaka darajasi Birinchi malaka darajasi Ikkinchi malaka darajasi Birinchi malaka darajasi Ikkinchi malaka darajasi Uchinchi malaka darajasi To‘rtinchi malaka darajasi Beshinchi malaka darajasi | O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi sudyalariga; Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar xo‘jalik sudlarining sudyalariga. |
Keyingi tahrirga qarang.
4. Oliy malaka darajasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi yoki O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisi taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan beriladi.
Boshqa malaka darajalari tegishli sudlar raislarining taqdimnomasiga binoan Umumiy yurisdiksiya sudlari sudyalarining oliy malaka hay’ati va Xo‘jalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati tomonidan beriladi.
Birinchi marotaba saylangan (tayinlangan) sudyalarga malaka darajasi ish faoliyatining birinchi uch oyi mobaynida beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
5. Har bir malaka darajasida bo‘lish muddatlari ijobiy malaka attestatsiyasi mavjud bo‘lgan taqdirda quyidagicha belgilanadi:
beshinchi malaka darajasida | — | ikki yil | |
to‘rtinchi malaka darajasida | — | uch yil | |
uchinchi malaka darajasida | — | to‘rt yil | |
ikkinchi malaka darajasida | — | besh yil. |
Yuqori malakali sudyalarga ish tajribalarini hisobga olib, egallab turgan lavozimi uchun nazarda tutilgan darajadan qat’i nazar, ketma-ketlikka rioya etmagan holda, lekin unga berilgan malaka darajasidan ikki darajadan yuqori bo‘lmagan malaka darajasi berilishiga yo‘l qo‘yiladi.
6. Sudyalar odil sudlovni amalga oshirish vaqtida qonuniylikni qo‘pol buzgan taqdirda malaka darajasidan mahrum etilishi mumkin.
Malaka darajasidan mahrum etish shu malaka darajasini bergan mansabdor shaxs yoki organ tomonidan amalga oshiriladi.
7. Malaka darajasiga ega bo‘lgan sudyalarning mansab maoshlariga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan miqdorda qo‘shimcha haq tayinlanadi.
LexUZ sharhi
Malaka darajalari uchun sudyalarning lavozim maoshlariga qo‘shiladigan qo‘shimcha haq miqdorlari O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1993-yil 9-iyuldagi 343-son qarorining 1-ilovasida belgilangan.
8. Sudyalarni malaka attestatsiyasidan o‘tkazish tartibi Sudyalarning malaka hay’atlari to‘g‘risidagi Nizom bilan belgilanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining 2000-yil 14-dekabrdagi
164-II-sonli qarori bilan tasdiqlangan
Oldingi tahrirga qarang.
(nizom nomi O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda— O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
1. Ushbu Nizom sud va O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi huzuridagi Sud qonunchiligini demokratlashtirish va liberallashtirish hamda sud tizimi mustaqilligini ta’minlash bo‘yicha tadqiqot markazi (bundan buyon matnda Markaz deb yuritiladi) xodimlariga maxsus unvonlar — mansab darajalari berish tartibini belgilaydi.
(1-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda— O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(2-moddaning birinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
3. Mansab darajalari ijobiy attestatsiyasi, oliy yuridik ma’lumoti mavjud bo‘lgan taqdirda, malakasi, egallab turgan lavozimi va ish stajiga qarab, shuningdek ilgarigi ish yoki xizmat joyida berilgan maxsus unvonini e’tiborga olgan holda navbati bilan beriladi.
(3-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
1-darajali adliya maslahatchisi | O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, Oliy xo‘jalik sudi boshqarmalari boshliqlariga, Markaz direktoriga; | |
2-darajali adliya maslahatchisi | O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, Oliy xo‘jalik sudi boshqarmalari boshliqlarining o‘rinbosarlariga, bo‘lim boshliqlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining, Oliy xo‘jalik sudi raisining yordamchilariga, Markaz direktorining o‘rinbosariga, Markazning bo‘lim boshliqlariga; | |
3-darajali adliya maslahatchisi | O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi Rayosati kotibiyatining boshlig‘iga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining, Oliy xo‘jalik sudining bosh (katta) konsultantlariga, Markazning bosh va yetakchi konsultantlariga; | |
1-darajali yurist | O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining konsultantlariga, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlarining, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar xo‘jalik sudlarining, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudining katta konsultantlariga, qabulxona boshliqlariga, bosh mutaxassislariga, Markazning katta konsultantlariga, kadrlar bo‘yicha katta inspektoriga va devonxona mudiriga; | |
2-darajali yurist | Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar xo‘jalik sudlari konsultantlariga, raislarining yordamchilariga, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha oliy sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyatlar va Toshkent shahar sudlari, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi konsultantlariga, raislarining yordamchilariga, katta mutaxassislariga, devonxona mudirlariga, malaka hay’atlari kotiblariga; | |
3-darajali yurist | Fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari, okrug va hududiy harbiy sudlar konsultantlariga, raislarining yordamchilariga, devonxona mudirlariga beriladi. |
(4-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
5. 1, 2 va 3-darajali adliya maslahatchisi, shuningdek 1, 2 va 3-darajali yurist mansab darajalarini:
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
umumiy yurisdiksiya sudlari apparati va Markaz xodimlariga — O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi;
(5-moddaning ikkinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
(5-modda O‘zbekiston Respublikasining 2003-yil 12-dekabrdagi 568-II-son Qonuni tahririda — Oliy Majlis Axborotnomasi, 2004-y., 1-2-son, 18-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
6. Har bir mansab darajasida bo‘lish muddati ijobiy attestatsiya mavjud bo‘lgan taqdirda 3, 2, 1-darajali yuristlar uchun ikki yarim yilni, 3 va 2-darajali adliya maslahatchilari uchun to‘rt yilni tashkil qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
7. Sudlarga va Markazga huquqni muhofaza qilish organlaridan va boshqa tashkilotlardan ishga o‘tgan xodimlarga ular qaysi lavozimga tayinlanganliklarini, bilim va tajribalarini hisobga olgan holda mansab darajalari beriladi.
(7-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(8-moddaning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasining 2003-yil 12-dekabrdagi 568-II-son Qonuni tahririda — Oliy Majlis Axborotnomasi, 2004-y., 1-2-son, 18-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
1) oldingi mansab darajasida bo‘lish uchun belgilangan muddat tugamasdan, ishda alohida o‘rnak ko‘rsatganligi yoki xizmat burchini namunali bajarganligi uchun;
2) xodim yuqori lavozimga tayinlanayotganda navbat tartibiga rioya qilmagan holda, lekin uning o‘z darajasidan ikki mansab darajasidan yuqori bo‘lmagan;
3) attestatsiyadan birinchi marta o‘tayotgan xodimlarga ularning lavozimlari bo‘yicha belgilangandan bir pog‘ona past mansab darajasi berish huquqiga ega.
9. Yuridik mutaxassislik bo‘yicha ish tajribasi bo‘lmagan shaxslarga ular lavozimga tayinlanganidan keyin kamida olti oy vaqt o‘tgach mansab darajasi beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
10. Bir mansab darajasida belgilangan muddat xizmat qilgan, lekin xizmat faoliyatida yoki xulqida jiddiy kamchiliklari bo‘lgan sud va Markaz xodimlarining mansab darajasi ko‘tarilmaydi.
(10-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
11. Mansab darajasi berilgan xodimlar shu mansab darajasida umrbod bo‘ladilar va faqat sudlarda hamda Markazda ishlashga noloyiq xatti-harakatlari uchun mehnat shartnomasi bekor qilinganda undan mahrum qilinishlari mumkin.
(11-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
12. Xizmat burchini qo‘pol buzgani yoki xizmat vazifasini muttasil lozim darajada bajarmagani uchun xodimning mansab darajasi unga berilganidan ikkidan ortiq bo‘lmagan mansab darajasiga pasaytirilishi mumkin. Mansab darajasidan mahrum qilish yoki uni pasaytirish O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisi tomonidan amalga oshiriladi.
(12-modda O‘zbekiston Respublikasining 2003-yil 12-dekabrdagi 568-II-son Qonuni tahririda — Oliy Majlis Axborotnomasi, 2004-y., 1-2-son, 18-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
13. Sud va Markaz xodimlariga mansab darajalari berish uchun attestatsiya o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi raisi tomonidan ularning vakolati doirasida belgilanadi.
(13-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
14. Mansab darajasi bo‘lgan sud va Markaz xodimlarining farqlash belgilari va mansab maoshlariga ustama haq miqdorini O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydi.
(14-modda O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 7-apreldagi O‘RQ-207-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 15-son, 177-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining 2000-yil 14-dekabrdagi
164-II-sonli qarori bilan tasdiqlangan
1. Harbiy sudlar O‘zbekiston Respublikasi sud tizimiga kiradi hamda O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Harbiy hay’ati, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi, okrug va hududiy harbiy sudlardan iborat bo‘ladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Harbiy sudlar chiqaradigan hal qiluv qarorlari va hukmlar O‘zbekiston Respublikasi nomidan e’lon qilinadi.
Oldingi tahrirga qarang.
2. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Harbiy hay’ati lavozim bo‘yicha Harbiy hay’at raisi hisoblanadigan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining o‘rinbosaridan, Harbiy hay’at raisining o‘rinbosari va sudyalardan iborat bo‘ladi.
(2-moddaning birinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasining 2007-yil 20-iyuldagi O‘RQ-103-sonli Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2007-y., 29-30-son, 296-modda)
O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi viloyat sudi huquqlari doirasida ish olib boradi hamda rais, rais o‘rinbosari, sudyalar va xalq maslahatchilaridan iborat bo‘ladi.
Okrug va hududiy harbiy sudlar tuman sudi huquqlari doirasida ish olib boradi hamda rais, sudyalar va xalq maslahatchilaridan, zarurat bo‘lganda esa sud raisining o‘rinbosaridan ham iborat bo‘ladi.
Keyingi tahrirga qarang.
3. Harbiy sudlarning sudyalari “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunida belgilangan tartibda saylanadilar va tayinlanadilar.
Oldingi tahrirga qarang.
a) O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligining, Milliy xavfsizlik xizmatining, favqulodda vaziyatlar vazirligining, Ichki ishlar vazirligi qo‘shinlarining va qonun hujjatlariga muvofiq tashkil etiladigan boshqa harbiy tuzilmalarning harbiy xizmatchilari, shuningdek o‘quv yig‘inlarida bo‘lgan vaqtda harbiy xizmatga majburlar tomonidan sodir etilgan jinoyatlar to‘g‘risidagi ishlarni;
(4-bandning “a” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 22-dekabrdagi O‘RQ-238-son Qonuni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 52-son, 553-modda)
b) harbiy qismlar, qo‘shilmalar va birlashmalar, harbiy boshqaruv organlarining qo‘mondonligiga nisbatan harbiy xizmatchilarning da’volari bo‘yicha fuqarolik ishlarini va harbiy boshqaruv organlari hamda harbiy mansabdor shaxslarning harbiy xizmatchilarning huquq va erkinliklarini buzuvchi xatti-harakatlari (qarorlari) ustidan shikoyatlarni;
v) alohida holatlarga ko‘ra umumiy yurisdiksiya sudlari faoliyat ko‘rsatmayotgan joylarda barcha fuqarolik va jinoyat ishlarini;
Keyingi tahrirga qarang.
Ushbu bandning “a” kichik bandida ko‘rsatib o‘tilgan shaxslar harbiy yoki unga tenglashtirilgan xizmatni o‘tash davrida sodir etgan jinoyatlar to‘g‘risidagi ishlar, agar ular ish sudda ko‘rilish paytiga kelib xizmatdan bo‘shab ketgan bo‘lsalar ham harbiy sudlar tomonidan ko‘riladi.
Ushbu bandning “a” kichik bandida ko‘rsatib o‘tilgan shaxslar harbiy yoki unga tenglashtirilgan xizmatga chaqirilgunga yoki kirgunga qadar sodir etgan jinoyatlar to‘g‘risidagi ishlar umumiy yurisdiksiya sudlari tomonidan ko‘riladi.
Keyingi tahrirga qarang.
oliy ofitserlar tarkibidagi mansabdor shaxslar tomonidan sodir etilgan jinoyatlar to‘g‘risidagi ishlar, shuningdek ushbu shaxslarga taalluqli boshqa ishlar va shikoyatlar tegishlidir.
polkovnik, 1-darajadagi kapitan unvoniga ega bo‘lgan shaxslarning jinoyatlari to‘g‘risidagi ishlar yoxud brigada komandiri lavozimidagi shaxslar hamda xizmat mavqeyi bo‘yicha ularga teng shaxslarning jinoyatlari to‘g‘risidagi ishlar, shuningdek ushbu shaxslarga taalluqli boshqa ishlar va shikoyatlar tegishlidir.
podpolkovnik, 2-darajadagi kapitandan yuqori bo‘lmagan unvondagi shaxslarning jinoyatlari to‘g‘risidagi ishlar, shuningdek ushbu shaxslarga taalluqli boshqa ishlar va shikoyatlar tegishlidir.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Bir guruh shaxslarni ayblashga oid ish bo‘yicha, garchi ayblanuvchilardan loaqal biri xususidagi ish harbiy sud sudloviga taalluqli bo‘lsa va uni qonunga ko‘ra alohida ish yuritishga ajratish mumkin bo‘lmasa, fuqaro shaxslarga oid ishlarning harbiy sud tomonidan ko‘rilishiga yo‘l qo‘yiladi.
Yakka shaxs yoki bir guruh shaxslar bir necha jinoyatni sodir etishda ayblanib, garchi jinoyatlardan loaqal biri to‘g‘risidagi ish harbiy sud sudloviga taalluqli bo‘lsa, hamma jinoyatlar to‘g‘risidagi va barcha shaxslarga oid ish harbiy sud tomonidan ko‘riladi.
7. Harbiy sudlar jinoyat ishlari bilan birga harbiy qismlar, korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalarining va fuqarolarning sodir etilgan jinoyatlar natijasida ularga yetkazilgan moddiy zararni undirib berish to‘g‘risidagi fuqarolik da’volarini ham ko‘rib chiqadilar.
harbiy sudlar sud amaliyotini, shuningdek sud statistikasini yuritish ishi qanday tashkil etilganligini o‘rganadi va umumlashtiradi;
O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi maxsus vakolatli organ va O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi bilan hamkorlikda xalq maslahatchilari saylovini o‘tkazishga doir ishlarni uyushtiradi hamda harbiy sudlarni tashkil etish va ularni moddiy-texnik jihatdan ta’minlash masalalari bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining raisi harbiy sudlar ishini tashkil etish masalalariga doir buyruqlar va farmoyishlar chiqaradi.
9. Harbiy sudlar tarkibi, shtatlar soni, shtatdagi lavozimlar va shu lavozimlarga mos bo‘lgan harbiy unvonlar ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining O‘zbekiston Respublikasi mudofaa vaziri bilan kelishgan holda bergan taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
10. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Harbiy hay’atining, boshqa harbiy sudlarning shaxsiy tarkibi O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari shtatlar soniga kiradi va harbiy xizmatchilarning barcha ta’minot turlari bilan ta’minlanadi, sudyalar va harbiy xizmatchilar uchun belgilangan huquq, imtiyoz va ustunliklaridan foydalanadilar.
Keyingi tahrirga qarang.
11. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Harbiy hay’ati, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi, okrug va hududiy harbiy sudlarning sudyalariga egallab turgan lavozimlariga muvofiq harbiy unvonlar beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Harbiy sudlar sudyalariga polkovnikdan yuqori bo‘lmagan unvonlar O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi mudofaa vaziri tomonidan beriladi.
Oliy harbiy unvonlar O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi raisi va O‘zbekiston Respublikasi mudofaa vazirining birgalikdagi taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Harbiy sudlar sudyalari “Sudlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga va harbiy nizomlarga muvofiq intizomiy javobgarlikka tortiladilar.
Keyingi tahrirga qarang.
14. Harbiy sudlarning xodimlarini ishga qabul qilish va ular bilan tuzilgan mehnat shartnomalarini bekor qilish O‘zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksiga muvofiq tegishli harbiy sud raisi tomonidan amalga oshiriladi.
15. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Harbiy hay’atini va harbiy sudlarni moddiy-texnik jihatdan ta’minlash, moliyalashtirish, transport, aloqa vositalari bilan ta’minlash O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi zimmasiga yuklatiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
16. Harbiy sudlarning xizmat binolari ular faoliyat ko‘rsatayotgan erda joylashgan harbiy qismlar tomonidan yoxud shu maqsadlar uchun maxsus tuzilgan harbiy bo‘linmalar tomonidan qo‘riqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
17. Ushlangan, qamoqqa olingan, gauptvaxtalarda saqlanayotganlarni harbiy sudlarga qo‘riqlab olib borish va ularni sud majlisida qo‘riqlash harbiy qismlar yoki garnizonlarning harbiy komendaturalari tomonidan amalga oshiriladi.
Boshqa saqlash joylarida, jazoni ijro etish muassasalarida saqlanayotgan mahbuslarni ishni ko‘rish joyiga qo‘riqlab olib borish va qo‘riqlash belgilangan tartibda — O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligining soqchilik qo‘shinlari qismlari, organlari tomonidan amalga oshiriladi.
18. Harbiy sudlar O‘zbekiston Respublikasining Davlat gerbi tasviri tushirilgan va o‘z nomi yozilgan muhrga ega bo‘ladi.