O‘zbekiston Respublikasining “Xavfli ishlab chiqarish obyektlarining sanoat xavfsizligi to‘g‘risida”gi Qonuniga (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2006-y., 39-son, 386-modda) hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011-yil 11-maydagi 131-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Yer qa’rini geologik o‘rganish, sanoatda, konchilikda va kommunal-maishiy sektorda ishlarning bexatar olib borilishini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tuzilmasini yanada takomillashtirishga doir chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qaroriga (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2011-y., 19-son, 191-modda) muvofiq buyuraman:
Keyingi tahrirga qarang.
1. Xavfli ishlab chiqarish obyektlaridagi avariyalarni texnik jihatdan tekshirish tartibi to‘g‘risidagi nizom ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Yer qa’rini geologik o‘rganish, sanoatda, konchilikda va kommunal-maishiy sektorda ishlarning bexatar olib borilishini nazorat qilish davlat inspeksiyasi boshlig‘ining 2014-yil 9-yanvardagi 5-son buyrug‘iga
ILOVA
ILOVA
Xavfli ishlab chiqarish obyektlaridagi avariyalarni texnik jihatdan tekshirish tartibi to‘g‘risidagi
Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasining “Xavfli ishlab chiqarish obyektlarining sanoat xavfsizligi to‘g‘risida”gi Qonuni (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2006-y., 39-son, 386-modda) hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011-yil 11-maydagi 131-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Yer qa’rini geologik o‘rganish, sanoatda, konchilikda va kommunal-maishiy sektorda ishlarning bexatar olib borilishini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tuzilmasini yanada takomillashtirishga doir chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qaroriga (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2011-y., 19-son, 191-modda) muvofiq, xavfli ishlab chiqarish obyektlarida avariyalarni texnik jihatdan tekshirish tartibini belgilaydi.
Keyingi tahrirga qarang.
1. Xavfli ishlab chiqarish obyektlaridagi inshootlar va (yoki) xavfli ishlab chiqarish obyektlarida qo‘llaniladigan texnika qurilmalarining buzilishi, nazorat qilib bo‘lmaydigan portlash va (yoki) xavfli moddalar ajralib chiqishi bilan bog‘liq avariyalar texnik jihatdan tekshirilishi shart.
2. Avariyani texnik jihatdan tekshirish uning yuzaga kelish sabablarini aniqlash, yetkazilgan zarar miqdorini hisoblash, avariya oqibatlarini bartaraf etish hamda boshqa tashkilotlarda shunga o‘xshash avariyalar yuz berishining oldini olish maqsadida o‘tkaziladi.
texnik jihatdan tekshirish boshlangunga qadar avariya yuz bergan joydagi dastlabki holatni saqlab turishi;
avariya sabablarini texnik jihatdan tekshirishda ishtirok etishi, avariyaga olib kelgan sabablarni bartaraf etish va ularning oldini olish choralarini ko‘rishi;
Oldingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasi va uning hududiy boshqarmalarini, sanoat xavfsizligi sohasida ayrim vakolatlarga ega bo‘lgan boshqa davlat organlarini (Favqulodda vaziyatlar vazirligining hududiy boshqarmalari, qutqaruv xizmatlari va boshqalar), mahalliy davlat hokimiyati organlarini, shuningdek fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va aholini xavfli ishlab chiqarish obyektidagi avariya to‘g‘risida o‘z vaqtida belgilangan tartibda xabardor qilishi;
(3-bandning beshinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasining 2019-yil 30-sentabrdagi 04/YuB-39-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2558-1, 14.10.2019-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 14.10.2019-y., 10/19/2558-1/3903-son)
Keyingi tahrirga qarang.
xavfli ishlab chiqarish obyektlari xodimlarining hayoti va sog‘lig‘ini muhofaza qilish choralarini ko‘rishi;
xavfli ishlab chiqarish obyektidagi avariyaning kengayib ketishiga yo‘l qo‘ymaslik va uning oqibatlarini tugatish tadbirlarini rejalashtirishi hamda amalga oshirishi;
xavfli ishlab chiqarish obyektida avariya ehtimolini nazarda tutgan holda kuzatish, xabar qilish, aloqa va harakatlarga ko‘maklashish tizimlarini tashkil etishi, shuningdek mazkur tizimlarni yaroqli holatda saqlab turishi;
xavfli ishlab chiqarish obyektlarida avariya yuz bergan tashkilotning tashkiliy-huquqiy shakli ko‘rsatilgan to‘liq nomi va joylashgan eri (pochta manzili);
5. Xavfli ishlab chiqarish obyektidagi avariya sabablarini texnik jihatdan tekshirish xarajatlarini moliyalashtirish xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilot tomonidan amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
6. Xavfli ishlab chiqarish obyektidagi avariya sabablarini texnik jihatdan tekshirish Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasi raisining buyrug‘i bilan tashkil etiladigan va davlat qo‘mitasi vakili boshchilik qiladigan Xavfli ishlab chiqarish obyektidagi avariya sabablarini texnik jihatdan tekshiruvchi komissiya (bundan buyon matnda Komissiya deb yuritiladi) tomonidan amalga oshiriladi.
(6-band O‘zbekiston Respublikasi Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasining 2019-yil 30-sentabrdagi 04/YuB-39-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2558-1, 14.10.2019-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 14.10.2019-y., 10/19/2558-1/3903-son)
Keyingi tahrirga qarang.
xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilotning kasaba uyushmasi raisi (agar mavjud bo‘lsa);
avariya yuz bergan xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilotning yuqori turuvchi organi vakili (agar mavjud bo‘lsa).
8. Komissiya tekshiruvga sanoat xavfsizligi, qidiruv, loyihalash, ilmiy-tadqiqot ishlari, sug‘urta, uskunalarni tayyorlash sohasidagi va boshqa sohalardagi ekspert tashkilotlari, ekspertlar va mutaxassislarni jalb etishi mumkin.
9. Avariya natijasida sodir bo‘lgan baxtsiz hodisalar Vazirlar Mahkamasining 1997-yil 6-iyundagi 286-sonli qarori (O‘zbekiston Respublikasi Hukumati qarorlarining to‘plami, 1997-y., 6-son, 21-modda) bilan tasdiqlangan Ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalarni va xodimlar salomatligining boshqa xil zararlanishini tekshirish va hisobga olish to‘g‘risidagi nizomga asosan tekshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
10. Avariyani texnik jihatdan tekshirish muddati 15 kundan oshmasligi lozim. Yuz bergan avariyani qo‘shimcha ravishda o‘rganish talab etilgan hollarda, texnik jihatdan tekshirish muddati Komissiya raisining asoslantirilgan yozma murojaatiga asosan Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasi raisi tomonidan tekshirish muddati qo‘shimcha ravishda 15 kungacha uzaytirilishi mumkin.
(10-band O‘zbekiston Respublikasi Sanoat xavfsizligi davlat qo‘mitasining 2019-yil 30-sentabrdagi 04/YuB-39-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2558-1, 14.10.2019-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 14.10.2019-y., 10/19/2558-1/3903-son)
Keyingi tahrirga qarang.
avariya yuz bergan xavfli ishlab chiqarish obyekti ko‘zdan kechiriladi, bunda ko‘zdan kechirish natijalari yuzasidan bayonnoma tuziladi, obyektning chizmasi chiziladi, obyekt suratga olinadi, zarur hollarda, videotasvirga tushiriladi;
yuz bergan avariyadan jabrlanganlar, jarohat olganlar, guvohlar va xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilotning mansabdor shaxslari bilan so‘rov o‘tkaziladi va ulardan yozma ravishda tushuntirish olinadi;
jalb qilingan ekspert va mutaxassislarning avariyaning yuz berish sabablari bo‘yicha yozma xulosalari olinadi;
texnologik jarayonlarning buzilish sabablari hamda xavfli ishlab chiqarish obyektida qo‘llaniladigan texnika qurilmalarini ekspluatatsiya qilish sharoitlari aniqlanadi;
xavfli ishlab chiqarish obyektidagi texnologik jarayonlarning loyihaviy yechimlarga hamda ularga kiritilgan o‘zgartirishlarga muvofiqligi o‘rganiladi;
xavfli ishlab chiqarish obyektida qo‘llaniladigan texnika qurilmalarining to‘g‘ri qo‘llanilishi o‘rganiladi;
xavfli ishlab chiqarish obyektida avariya yuz bergan holda boshqa shaxslarning hayoti, sog‘lig‘i va (yoki) mol-mulkiga hamda atrof muhitga zarar yetkazganlik uchun javobgarlikning majburiy sug‘urta qilinganligi o‘rganiladi;
12. Avariyaning yuz berish sabablari va holatlarini o‘rganish natijalari bo‘yicha Komissiya tomonidan avariya rivojlanish ssenariysi aks ettirilgan ma’lumotnoma tuziladi. Bunda mazkur ma’lumotnomada yuz bergan avariyani bartaraf etish va bunday avariyalarning takroran yuz berishining oldini olish bo‘yicha tavsiyalar beriladi.
13. Xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilotning mansabdor shaxslari avariya yuzasidan zarur bo‘lgan barcha hujjatlar va ma’lumotlarni Komissiyaga taqdim etishi shart. Bunda so‘ralgan hujjatlar asl nusxada Komissiyaga taqdim etilishi lozim. Zarur hollarda, Komissiya tomonidan hujjatlardan nusxa olinishi mumkin. Taqdim qilingan hujjatlardagi yozuvlarni o‘chirish va unga tuzatishlar kiritish taqiqlanadi.
14. Yuz bergan avariya oqibatida yetkazilgan iqtisodiy zarar xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilot tomonidan hisoblab chiqiladi va tashkilot rahbari va bosh buxgalteri (buxgalteri) tomonidan tasdiqlanadi.
15. Xavfli ishlab chiqarish obyektida yuz bergan avariyani texnik jihatdan tekshirish natijalari dalolatnoma bilan rasmiylashtiriladi.
avariya yuz bergan xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilotning tashkiliy-huquqiy shakli ko‘rsatilgan to‘liq nomi, joylashgan eri (pochta manzili), telefon va faks raqamlari;
tashkilot rahbarining familiyasi, ismi, otasining ismi, pasporti seriyasi va raqami, doimiy yashash joyi manzili;
Keyingi tahrirga qarang.
yuz bergan avariyani bartaraf etish va bunday avariyalarning takroran yuz berishining oldini olish bo‘yicha tavsiyalar;
17. Avariyani texnik jihatdan tekshirish natijalari bo‘yicha tuzilgan dalolatnoma Komissiyaning barcha a’zolari tomonidan imzolanadi. Dalolatnomani imzolashdan bosh tortgan Komissiya a’zosi o‘z fikrini yozma ravishda taqdim qilishi lozim. Bunda Komissiya a’zosining yozma ravishda taqdim qilgan fikri dalolatnomaga ilova qilinadi.
18. Avariyani texnik jihatdan tekshirish bo‘yicha rasmiylashtirilgan hujjatlar alohida yig‘majildda ketma-ketlikda aks ettiriladi. Mazkur hujjatlar alohida yig‘majildda quyidagi tartibda joylashtiriladi:
avariyaning yuz berish sabablari va holatlarini o‘rganish yuzasidan tuzilgan bayonnomalar, chizmalar va ularga ilova qilingan materiallar;
yuz bergan avariyadan jabrlanganlar, jarohat olganlar, guvohlar va xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilot mansabdor shaxslari tomonidan berilgan yozma tushuntirishlar;
Komissiya raisining ekspert va mutaxassislarni jalb etish to‘g‘risidagi qarorlari (agar mavjud bo‘lsa);
jalb qilingan ekspert va mutaxassislarning yuz bergan avariya bo‘yicha yozma xulosalari (agar mavjud bo‘lsa);
texnologik jarayonlarning buzilish sabablari hamda xavfli ishlab chiqarish obyektida qo‘llaniladigan texnika qurilmalarini ekspluatatsiya qilish sharoitlarini o‘rganish natijalari bo‘yicha rasmiylashtirilgan hujjatlar;
avariyaning yuz berishiga yo‘l qo‘ygan xodimlar hamda ularning mutaxassisligi va malakasi to‘g‘risidagi ma’lumotlar;
xavfli ishlab chiqarish obyektidagi texnologik jarayonlarning loyihaviy yechimlarga hamda ularga kiritilgan o‘zgartirishlarga muvofiqligi o‘rganish natijalari bo‘yicha rasmiylashtirilgan hujjatlar;
xavfli ishlab chiqarish obyektida avariya yuz bergan holda boshqa shaxslarning hayoti, sog‘lig‘i va (yoki) mol-mulkiga hamda atrof muhitga zarar yetkazganlik uchun javobgarlikning majburiy sug‘urta qilinganligini tasdiqlovchi sug‘urta polisi nusxalari;
boshqa shaxslarning hayoti, sog‘lig‘i va (yoki) mol-mulkiga hamda atrof muhitga zarar yetkazganlik uchun fuqarolik javobgarligini majburiy sug‘urta qilish shartnomasi nusxasi;
sanoat xavfsizligi to‘g‘risidagi qonun hujjatlari talablari buzilgan bo‘lsa, ular haqidagi ma’lumotlar;
Keyingi tahrirga qarang.
19. Avariyani texnik jihatdan tekshirish dalolatnomasi Komissiya a’zolarining har biriga taqdim etiladi.
20. Avariyani texnik jihatdan tekshirish yakunlangandan so‘ng, xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanuvchi tashkilot rahbari tomonidan uch ish kuni ichida Komissiya xulosasiga asosan yuz bergan avariya oqibatlarini bartaraf etish bo‘yicha chora-tadbirlar rejasi tasdiqlanadi hamda avariyaning yuzaga kelishida aybdor bo‘lgan xodimlarni intizomiy javobgarlikka tortish bo‘yicha buyruq chiqariladi. Bunda tasdiqlangan chora-tadbirlar rejasi va buyruqning nusxasi uch kun ichida Komissiya raisiga taqdim qilinadi.
21. Xavfli ishlab chiqarish obyektlaridan foydalanuvchi tashkilot tomonidan yuz bergan har bir avariya mazkur Nizomning ilovasiga muvofiq shakldagi jurnalda hisobga olinishi hamda yuz bergan avariyalar sabablari tahlil qilinishi shart.
22. Yuz bergan avariyalarni hisobga olish jurnali raqamlangan, ip o‘tkazib tikilgan va tashkilot rahbari tomonidan imzolanib, muhrlangan bo‘lishi lozim.
24. Mazkur Nizom O‘zbekiston Davlat arxitektura va qurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Ichki ishlar vazirligi, Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, Favqulodda vaziyatlar vazirligi, O‘zbekiston Kasaba uyushmalari Federatsiyasi Kengashi, O‘zbekiston Savdo-sanoat palatasi, “O‘zdavenergonazorat” davlat inspeksiyasi, “O‘zdavtemiryo‘lnazorat” davlat inspeksiyasi, “O‘zbekenergo” DAK, “O‘zkimyosanoat” DAK, “Navoiy kon-metallurgiya kombinati” DK, “Olmaliq kon-metallurgiya kombinati” OAJ, “O‘zbekneftegaz” MXK va “O‘zqurilishmateriallari” AK bilan kelishilgan.
Xavfli ishlab chiqarish obyektlaridagi avariyalarni texnik jihatdan tekshirish va hisobga olish tartibi to‘g‘risidagi nizomga
ILOVA
ILOVA
T/r | Tashkilot nomi, tashkiliy-huquqiy shakli | Xavfli ishlab chiqarish obyektining turi | Avariya yuz bergan vaqt va sana | Avariyaning qisqacha tavsifi | Avariyadan ko‘rilgan iqtisodiy zarar (so‘m) | Xavfli ishlab chiqarish obyektidan foydalanish to‘xtatib turilgan vaqt (soat, sutka) | Avariyaning yuz berishida aybdor bo‘lgan xodimlar va ularga nisbatan qo‘llanilgan intizomiy jazo | Komissiya xulosasiga asosan yuz bergan avariya oqibatlarini bartaraf etish bo‘yicha ko‘rilgan chora-tadbirlar | Chora-tadbirlar rejasining bajarilishi to‘g‘risida ma’lumotlar |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |