21.10.2016 йилдаги ПФ-4850-сон

Т/р

Тадбирлар номи

Амалга ошириш механизми

Ижро муддати

Масъул ижрочилар

I. Суд ҳокимиятининг чинакам мустақиллигини таъминлаш

1.

Судья лавозимида бўлишнинг биринчи маротаба беш йиллик, кейин ўн йиллик муддатини ва шундан сўнг муддатсиз даврини белгилаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий малака комиссияси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Конституциявий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги

2.

Судларни янада ихтисослаштириш, шу жумладан илғор хорижий тажрибани ўрганиш асосида фуқаролик, жиноят ишлари бўйича судлар ва хўжалик судларининг ваколатларини қайта кўриб чиқиш йўли билан маъмурий судларни ташкил этиш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Фармони лойиҳаси

2017 йил

III чорак

Олий суд, Олий хўжалик суди, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги

3.

Судлар тизимида судья ёрдамчиси лавозимини таъсис этиш бўйича таклифлар тайёрлаш (асосан умумий штат бирлиги доирасида).

Ўзбекистон Республикаси Президенти Фармони лойиҳаси

2017 йил

III чорак

Олий суд, Олий малака комиссияси, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги

4.

Ўзбекистон Республикаси Олий судига адлия органларининг умумий юрисдикция судлари фаолиятини моддий-техника жиҳатидан ва молиявий таъминлаш соҳасидаги вазифа ва ваколатларини, шунингдек тегишли штат бирлигини ўтказиш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти қарори лойиҳаси

2017 йил

I чорак

Олий суд, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги

5.

Хўжалик судлари тизимида минтақавий апелляция судларини ташкил этиш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Фармони лойиҳаси

2017 йил

I чорак

Олий хўжалик суди, Молия вазирлиги

6.

Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги Судьяларни танлаш ва лавозимларга тавсия этиш бўйича олий малака комиссиясига судьяларнинг ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш бўйича чоралар кўриш, судьяларнинг интизомий жавобгарлиги тўғрисидаги ишларни кўриш ҳамда судьяларни рағбатлантириш бўйича ташаббус кўрсатиш ҳуқуқларини бериш, шунингдек Комиссия ижро аппарати ходимларига судья мақомини бериш орқали унинг мақоми ва ролини ошириш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Олий малака комиссияси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Молия вазирлиги, Меҳнат вазирлиги

7.

Судьяларни интизомий жавобгарликка тортиш механизмини, унинг асосларини аниқлаштириш орқали такомиллаштириш ва суд раисларининг судьяларга нисбатан интизомий иш қўзғатишга оид ваколатини тугатиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Олий хўжалик суди, Олий малака комиссияси, Адлия вазирлиги

II. Фуқароларнинг ҳуқуқ ва эркинликларини ишончли ҳимоя қилиш кафолатларини янада кенгайтириш

8.

Озодликдан маҳрум қилиш билан боғлиқ бўлмаган муқобил жазо турларини қўллашни кенгайтириш орқали қамоқ тариқасидаги жиноий жазони тугатиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Олий суд, Адлия вазирлиги

9.

Жиноят содир этишда гумон қилинган шахсларни ушлаб туриш муддатини 72 соатдан 48 соатга қисқартириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Олий суд, Адлия вазирлиги

10.

Қамоққа олиш ва уй қамоғи тарзидаги эҳтиёт чораларини қўллашнинг, шунингдек дастлабки терговнинг энг кўп муддатини 1 йилдан 7 ойга қисқартириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Олий суд, Адлия вазирлиги

11.

Назорат тартибида иш юритишни қуйидагилар орқали ислоҳ қилиш:

фуқаролик иши бўйича суд қарорини назорат тартибида қайта кўриб чиқиш муддатини 3 йилдан 1 йилга қисқартириш;

вилоят миқёсидаги судлар томонидан жиноят ва фуқаролик ишларини назорат тартибида кўриб чиқиш институтини тугатиб, тегишли суд раислари ва прокурорларнинг назорат тартибида протест келтириш бўйича ваколатларини бекор қилиш;

Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленумининг ишларни назорат тартибида кўриб чиқиш бўйича бир-бирини такрорловчи ваколатларини бекор қилиш;

ишни назорат тартибида кўриб чиқадиган суднинг ишни биринчи инстанция судига ёхуд апелляция ёки кассация инстанцияси судига янгидан кўриб чиқиш учун юборишга оид ваколатларини аниқлаштириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги

12.

Бир-бирини такрорловчи ваколат ва инстанцияларни қисқартириш, шунингдек барча суд инстанцияларида тарафларнинг тортишуви принципини таъминлаш орқали жиноят ва фуқаролик ишларини кўриб чиқиш тартибини такомиллаштириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги

13.

Фуқаролик ишлари бўйича суд томонидан тарафлар келмаганда ишни кўриб чиқиш ва сиртдан ҳал қилув қарори чиқариш тартибини такомиллаштириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги

III. Фуқароларнинг одил судловга эришиш даражасини янада ошириш

14.

Ҳуқуқни қўллаш амалиётини танқидий таҳлил қилиш, норматив-ҳуқуқий ва идоравий ҳужжатларни хатловдан ўтказиш асосида фуқароларнинг ҳуқуқлари, эркинликлари ва қонуний манфаатларига тажовуз қилиш ҳолатлари юзасидан зудлик билан зарур чоралар кўришни таъминлашга қаратилган таклифлар тайёрлаш.

Норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар ва идоравий ҳужжатлар лойиҳалари

2016-2017 йиллар

Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Давлат солиқ қўмитаси, Давлат божхона қўмитаси, Миллий хавфсизлик хизмати

15.

Жисмоний ва юридик шахсларнинг мурожаатларини ўз вақтида ҳал этиш, мурожаатларни қўриб чиқишда сансалорлик ва бефарқ муносабатда бўлиш ҳолатларига йўл қўйганлик учун жиноий жавобгарликкача бўлган жавобгарликнинг муқаррарлигини таъминлаш, шунингдек бузилган ҳуқуқларни тиклаш бўйича, жумладан қуйидагиларни назарда тутувчи барча зарурий чораларни кўриш:

идоралар раҳбарлари томонидан мунтазам равишда сайёр фуқаролар қабулларини ўтказиш;

видеоконференцалоқадан фойдаланган ҳолда фуқароларни масофадан туриб қабул қилишни ташкил этиш;

мазкур соҳада идоравий назоратни кучайтириш.

Чора-тадбирлар режаси

2017 йил

I чорак

Бош прокуратура, Олий суд, Олий хўжалик суди, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги, вазирлик ва идоралар

16.

Фаолиятнинг очиқлиги ва шаффофлигини таъминлаш, фуқаролик жамияти институтлари, оммавий ахборот воситалари ва аҳоли билан ҳамкорлик қилишнинг самарали механизмларини кенг қўллаш, ахборот хизматларининг фаолият тўғрисидаги ахборотни жамоатчиликка етказиш бўйича фаолиятини такомиллаштириш.

Идоравий ҳужжатлар

2017 йил

I чорак

Вазирлик ва идоралар

17.

Фаолиятни иш якунларининг комплекс таҳлили асосида режалаштириш ва ташкил этиш, бунда эътиборни аввало ҳуқуқни қўллаш амалиёти ва амалдаги қонун ҳужжатларини такомиллаштириш орқали тизимли ҳуқуқбузарликларнинг сабаб ва шарт-шароитларини аниқлаш ҳамда бартараф этишга қаратиш.

Идоравий ҳужжатлар

2017 йил

I чорак

Вазирлик ва идоралар

18.

Фуқароларнинг ҳуқуқ ва қонуний манфаатларига сўзсиз риоя этилишини таъминлаш, фаолият самарадорлигини оширишга қаратилган илғор илмий-техника воситалари, ахборот-коммуникация технологияларини, шунингдек ишни ташкил этишнинг замонавий шакл ва усулларини жорий этиш.

Чора-тадбирлар комплекси

2017 йил

IV чорак

Бош прокуратура, Олий суд, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Давлат божхона қўмитаси, Давлат солиқ қўмитаси

19.

Жиноятларни ўз вақтида аниқлаш ва уларга чек қўйиш самарадорлигини таъминлаш мақсадида мамлакат минтақаларида Тошкент шаҳар ИИББдаги каби жиноятлар ҳақида хабарларни қабул қилишнинг автоматлаштирилган тизимини ишлаб чиқиш ва жорий этиш.

Чора-тадбирлар комплекси, идоравий ҳужжат

2017 йил мобайнида

Ички ишлар вазирлиги, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги, Молия вазирлиги

IV. Кадрларни танлаш, малакасини ошириш ва қайта тайёрлаш тизимини янада такомиллаштириш

20.

Юксак ахлоқий-иродавий ва касбий фазилатларга эга, юклатилган вазифаларни ва амалга оширилаётган ислоҳотларни самарали бажарилишини таъминлашга қодир бўлган кадрларни шаффоф танлов асосида ишга қабул қилиш тизимини такомиллаштириш.

Норматив-ҳуқуқий ҳужжат лойиҳаси

2017 йил

II чорак

Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Давлат божхона қўмитаси, Давлат солиқ қўмитаси

21.

Ҳуқуқни муҳофаза қилувчи ва назорат идоралари ходимлари ўртасида суиистеъмолчилик ва бошқа ҳуқуқбузарликларнинг олдини олиш, профилактика қилиш ва уларга чек қўйиш бўйича идоравий назоратни кучайтириш, одоб-ахлоқ қоидаларига оғишмай риоя этилишини таъминлаш.

Идоравий ҳужжатлар ва профилактик чора-тадбирлар

2016-2017 йиллар

Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Давлат божхона қўмитаси, Давлат солиқ қўмитаси

22.

Қуйидагилар орқали судьялик лавозимларига номзодларни қайта тайёрлаш, судьялар малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш:

хорижий амалиёт ва халқаро стандартлардан келиб чиққан ҳолда ўқиш ва амалиёт ўташ даврини узайтириш орқали судьяликка номзодларни тайёрлашга янги талабларни қўйиш;

суд амалиётининг долзарб масалаларини муҳокама қилиш бўйича мунтазам равишда тадбирлар ўтказиш шаклида судьяларнинг малакасини ошириш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Фармони лойиҳаси

2017 йил

II чорак

Адлия вазирлиги, Олий малака комиссияси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Молия вазирлиги

23.

Адлия вазирлиги ҳузуридаги Юристлар малакасини ошириш маркази фаолиятини такомиллаштириш, шу жумладан масофавий таълимни амалга ошириш имконини берувчи замонавий видеоконференцалоқа тизими билан жиҳозланган унинг ҳудудий филиалларини ташкил этиш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Фармони лойиҳаси

2017 йил

II чорак

Адлия вазирлиги, Олий малака комиссияси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги, Молия вазирлиги

24.

Қуйидагиларни:

Юридик кадрларни қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш бўйича давлат талаблари;

Юридик кадрларни қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тартиби тўғрисидаги низом;

Адлия вазирлиги ҳузуридаги Юристлар малакасини ошириш марказининг моддий-техника базасини мустаҳкамлаш бўйича чора-тадбирлар дастурини ишлаб чиқиш ва тасдиқлаш.

Вазирлар Маҳкамаси қарори лойиҳаси

2017 йил

II чорак

Адлия вазирлиги, Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Олий малака комиссияси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Молия вазирлиги

25.

Бош прокуратура Олий ўқув курслари фаолиятини такомиллаштириш мақсадида:

прокурор-тергов ходимлари малакасини узлуксиз ошириш ва уларни қайта тайёрлашнинг самарали тизимини жорий қилиш;

Олий ўқув курсларининг моддий-техника базасини мустаҳкамлаш бўйича чора-тадбирлар дастурини ишлаб чиқиш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти қарори лойиҳаси

2017 йил

III чорак

Бош прокуратура, Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги, Меҳнат вазирлиги

26.

Қуйидагиларни назарда тутган ҳолда суд ва ҳуқуқни муҳофаза қилиш тизими ходимларини идоралараро ротация қилиш тартибини янада такомиллаштириш бўйича таклифлар тайёрлаш:

суд ва ҳуқуқни муҳофаза қилиш тизими ходимларининг мазкур тизимдаги бир идорадан бошқасига ўтишда махсус (ҳарбий) унвонлар нисбатини белгилаш;

ротация қилинган ходимларнинг кўп йиллик хизмати, пул таъминоти ва пенсиясини ҳисоблашнинг оптимал тартибини белгилаш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти қарори лойиҳаси, қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

II чорак

Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги, Меҳнат вазирлиги

V. Одил судловнинг самарадорлиги ва сифатини ошириш

27.

Терговнинг тўлиқ эмаслигини суд муҳокамаси жараёнида тўлдириш механизмларини жорий этиш орқали суд томонидан жиноят ишини қўшимча тергов юритишга қайтариш институтини бекор қилиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Ички ишлар вазирлиги

28.

Жиноят процессига ижтимоий хавфи катта бўлмаган жиноятлар тўғрисидаги ишлар бўйича судгача ва судда иш юритишнинг соддалаштирилган тартибини жорий этиш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Ички ишлар вазирлиги

29.

Қуйидагиларни назарда тутган ҳолда низоларни судгача ҳал қилиш механизмларини кенгроқ жорий этиш бўйича таклифлар тайёрлаш:

хўжалик юритувчи субъектлар ўртасидаги низолар бўйича судга мурожаат қилишдан аввал эътирозни мажбурий тақдим этиш тартибини ўрнатиш;

фуқаролик ва хўжалик, шу жумладан шартномавий-ҳуқуқий муносабатлардан келиб чиқадиган низоларни судгача ҳал қилиш механизмларини қўллашни кенгайтириш;

Фуқаролик процессуал кодексига даъвогар томонидан жавобгар билан низони судгача ҳал қилиш тартибига риоя қилинмаган бўлса, агар қонун ёки шартномада мазкур тоифадаги низолар учун бундай тартиб назарда тутилган бўлса, даъвони қабул қилишни рад этиш тартибини киритиш;

ҳакамлик судлари фаолиятини ташкил қилишнинг қонуний асосларини ва улар томонидан қонунчиликка риоя этилиши устидан назоратни такомиллаштириш, ҳакамлик судларига қўйиладиган талабларни аниқлаштириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Олий хўжалик суди, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Савдо-саноат палатаси

30.

Суддан ташқари фуқаролик ва хўжалик низоларини тартибга солишнинг асосий тушунчалари, мақсадлари, вазифалари, механизмларини белгиловчи «Медиация тўғрисида»ги қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш.

Қонун лойиҳаси

2017 йил

III чорак

Адлия вазирлиги, Олий суд, Олий хўжалик суди, Бош прокуратура, Савдо-саноат палатаси

31.

Почта-телеграф жўнатмаларини хатлаб қўйиш ва эксгумация қилиш учун санкция бериш ҳуқуқини судларга ўтказиш орқали «Хабеас корпус» институтини қўллаш доирасини кенгайтириш ва тергов иши юритилиши устидан суд назоратини кучайтириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати

32.

Электрон тартибда суд ва ижро ишини юритишнинг замонавий шакл ва усулларини, шу жумладан процесс иштирокчилари билан ўзаро электрон ҳамкорликни амалга ошириш, видеоконференцалоқадан фойдаланишни, шунингдек процессуал ҳаракатларни видео, аудио қайд этишни, суд-тергов жараёнларини стенограмма қилишнинг янги турларини кенгроқ жорий этиш бўйича комплекс чора-тадбирларни амалга ошириш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Бош прокуратура, Олий суд, Олий хўжалик суди, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги, Молия вазирлиги

33.

Оммавий-ҳуқуқий муносабатлардан келиб чиқадиган маъмурий ишлар ва низоларни кўриб чиқиш бўйича суд иш юритуви амалга оширилишини тартибга солувчи «Маъмурий суд иши юритуви тўғрисида»ги қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш.

Қонун лойиҳаси

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Олий хўжалик суди, Адлия вазирлиги, Бош прокуратура

34.

Жабрланувчи, гувоҳ ва жиноят процессининг бошқа иштирокчиларини жисмоний ва ижтимоий ҳимоя қилиш бўйича давлат кафолатларини таъминлашни назарда тутувчи «Жабрланувчи, гувоҳ ва жиноят процессининг бошқа иштирокчиларини ҳимоя қилиш тўғрисида»ги қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш.

Қонун лойиҳаси

2017 йил

IV чорак

Олий суд, Олий хўжалик суди, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Бош прокуратура

35.

Одил судловга эришиш даражасини оширишга қаратилган фуқаролик даъволари бўйича давлат божи ставкаларини ундириш тартиби ва уларнинг миқдорларини қайта кўриб чиқиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

II чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги

36.

Судларга қамоққа олиш ёки уй қамоғи тарзидаги эҳтиёт чорасини қўллаш рад этилганда муқобил эҳтиёт чораларини қўллаш ҳуқуқини бериш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

I чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги

VI. Жиноят ва жиноят-процессуал қонунчилигини янада такомиллаштириш

37.

Қуйидагиларни назарда тутган ҳолда жиноят ва жиноят-процессуал қонунчилигини янада такомиллаштириш бўйича таклифлар тайёрлаш:

ярашув муносабати билан жиноий жавобгарликдан озод қилиш институтини кенгайтириш;

алоҳида жиноят таркибларини Маъмурий жавобгарлик тўғрисидаги кодекс юрисдикциясига ўтказиш нуқтаи назаридан қайта кўриб чиқиш;

жиноят ишини қўзғатиш фақат жабрланувчининг аризасига кўра амалга ошириладиган жиноят таркиблари рўйхатини кенгайтириш;

судланганлик ҳолатини тугатиш ва судланганликни олиб ташлаш муддатлари ва асосларини уларни қисқартириш нуқтаи назаридан қайта кўриб чиқиш;

вояга етмаганлар учун назарда тутилган жиноий жазоларни либераллаштириш, процессуал ҳаракатларни ўтказишда уларнинг ҳуқуқий ҳимоясини кучайтириш;

қилмишнинг жиноийлигини истисно этадиган, жазони енгиллаштирадиган ёки шахснинг аҳволини бошқача тарзда яхшилайдиган қонунни қўллаш тартибини белгилаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

II чорак

Олий суд, Бош прокуратура, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати

38.

Ижтимоий фойдали меҳнатга жалб этиш орқали ахлоқ-тарбиявий таъсир кўрсатиш чораларини кучайтиришга қаратилган «мажбурий жамоат ишлари» тариқасидаги жиноий жазони киритиш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Бош прокуратура, Олий суд, Адлия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати

VII. Суд ҳужжатлари ва бошқа органлар ҳужжатларини ижро этиш самарадорлигини ошириш

39.

Ўзбекистон Республикасининг Фуқаролик процессуал ва Хўжалик процессуал кодексларига:

давлат фойдасига мулкий ундирувлар билан боғлиқ ишларни кўриб чиқишда судьяларнинг даъвони таъминлаш чораларини кўриш мажбуриятини;

суд ҳал қилув қарорининг ижро этиш тартиби ва усулини белгилаш қисмида суд ҳал қилув қарорига қўйиладиган, унинг тўғридан-тўғри амал қилишини таъминлайдиган талабларни;

судлар томонидан ижро ҳужжатларини юбориш муддатларини;

давлат бюджетига ундирувлар бўйича ижро варақаларини фақат суд ижрочиларига беришни назарда тутадиган ягона тартибни;

суд ҳал қилув қарорини ижро этиш усули ва тартибини тушунтириш, ўзгартириш тўғрисидаги мурожаатларни кўриб чиқиш, иш юритишни тўхтатиб туриш, ундирувни қарздорнинг бошқа шахсларда турган мол-мулкига қаратиш тартибини белгилаш йўли билан ижро ишини юритиш устидан суд назорати механизмларини (кўриб чиқиш муддатлари, суд таркиби, суд муҳокамаси тартиби, чиқариладиган ҳал қилув қарорининг шакли);

суд ҳужжатлари ижросини кечиктириш ва бўлиб-бўлиб ижро этиш асослари ва уларнинг энг кўп муддатларини;

коммунал қарздорлик бўйича суд буйруғини чиқариш тўғрисидаги аризага илова қилинадиган ҳужжатларнинг кенгайтирилган рўйхатини (қарзни узиш тўғрисидаги талаб, коммунал тармоқдан узиб қўйиш далолатномаси, истеъмолчи билан тузилган шартнома, қарздор томонидан эътироф этилган қарздорлик ҳисоб-китоби, кўчмас мулк эгаси тўғрисидаги маълумотнома ва бошқалар);

хорижий судлар ва арбитражларнинг қарорларини эътироф этиш ва ижро этишнинг аниқ процессуал тартибини (судловга тегишлилик, тақдим этиладиган ҳужжатлар рўйхати, суд муҳокамаси тартиби, қарорни эътироф этиш ва унинг ижросини рад этиш асослари) назарда тутувчи ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Адлия вазирлиги, Олий суд, Олий хўжалик суди, Бош прокуратура, Адвокатлар палатаси

40.

Суд ижрочиларининг штат бирлигини кўпайтириш ва эришган натижаларини ҳисобга олган ҳолда шахсий мукофотлаш тартибини жорий қилиш орқали уларнинг меҳнатини моддий рағбатлантириш даражасини ошириш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти қарори лойиҳаси

2017 йил

I чорак

Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги

41.

Суд ижрочилари учун хизмат кийими ва транспорт намуналарини тасдиқлаш.

Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирининг буйруғи

2017 йил

I чорак

Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги, Ички ишлар вазирлиги

VIII. Юридик ёрдам ва хизмат кўрсатиш тизимини янада такомиллаштириш

42.

Қуйидагиларни назарда тутган ҳолда адвокатура институтини янада такомиллаштириш, фуқароларнинг ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларини самарали ҳимоя қилишни таъминлашда адвокатнинг ролини кучайтириш бўйича таклифлар тайёрлаш:

суд ишини юритишда иштирок этиш учун адвокат ордерини расмийлаштириш ва тақдим этиш тартибини қайта кўриб чиқиш;

адвокат сўровини кўриб чиқиш тартиби ва муддатларини аниқлаштириш;

фуқаролик ва хўжалик низоларини судгача ҳал қилиш жараёнида адвокат иштирокининг тартиби ва асослари;

адвокатлик фаолияти учун ўрнатилган солиқ ставкаларини қайта кўриб чиқиш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Адлия вазирлиги, Адвокатлар палатаси, Олий суд, Олий хўжалик суди, Бош прокуратура, Ички ишлар вазирлиги, Миллий хавфсизлик хизмати, Молия вазирлиги, Давлат солиқ қўмитаси

43.

Нотариал идоралар ва ФҲДЁ органлари томонидан юридик хизмат кўрсатишни янада такомиллаштириш, шу жумладан:

нотариал идораларга электрон мурожаат қилиш;

кўрсатилаётган хизматлар учун давлат божини тўлаш бўйича электрон тўловлар жорий этиш юзасидан таклифлар тайёрлаш.

Қонун ҳужжатларига ва идоравий ҳужжатларга ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

IV чорак

Адлия вазирлиги, Марказий банк, Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазирлиги, Молия вазирлиги

44.

Кадрларнинг барқарор захирасини шакллантириш ва нотариал ҳаракатлар тезкорлигини ошириш бўйича, шу жумладан:

лавозимида уч йиллик стажга эга бўлган нотариус ёрдамчисига тегишли стажировкани ўтамасдан туриб нотариус лавозимини эгаллаш учун танловда иштирок этиш имконини бериш;

нотариус ёрдамчисига ҳужжат нусхалари тўғрилигини тасдиқлаш ваколатини бериш;

нотариусларни аттестациядан ўтказиш ва уларни даврий ротация қилиш тартибини жорий этишни назарда тутадиган таклифлар тайёрлаш.

Қонун ҳужжатларига ўзгартиш ва қўшимчалар киритиш

2017 йил

III чорак

Адлия вазирлиги

45.

Давлат органларида юридик хизматнинг фаолиятини янада такомиллаштириш ва самарадорлигини ошириш, шунингдек адлия органлари тизимида юридик хизматлар фаолиятини мувофиқлаштириш ва уларга услубий ёрдам кўрсатиш бўйича тузилмалар ташкил қилиш бўйича таклифлар тайёрлаш.

Ўзбекистон Республикаси Президенти қарори лойиҳаси

2017 йил

I чорак

Адлия вазирлиги, Молия вазирлиги, манфаатдор вазирлик ва идоралар

1.

Абдуллаев И.Б.

Ўзбекистон Республикаси Бош прокурори, Комиссия раиси

2.

Муродов О.Б.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг Давлат маслаҳатчиси вазифасини бажарувчи

3.

Коканбаев Б.А.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Давлат маслаҳатчисининг биринчи ўринбосари

4.

Мирбабаев Б.Ш.

Ўзбекистон Республикаси Конституциявий судининг раиси

5.

Газиев Ш.А.

Ўзбекистон Республикаси Олий судининг раиси

6.

Камилов К.Ф.

Ўзбекистон Республикаси Олий хўжалик судининг раиси

7.

Гулямов Ш.Т.

Ўзбекистон Республикаси Миллий хавфсизлик хизмати раисининг биринчи ўринбосари

8.

Икрамов М.М.

Ўзбекистон Республикаси Адлия вазири

9.

Ахмедбаев А.А.

Ўзбекистон Республикаси Ички ишлар вазири

10.

Абдухакимов А.А.

Ўзбекистон Республикаси Меҳнат вазири

11.

Касимов Р.С.

Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазири

12.

Мирзахидов Х.М.

Ўзбекистон Республикаси Ахборот технологиялари ва коммуникацияларини ривожлантириш вазири

13.

Парпиев Б.Р.

Ўзбекистон Республикаси Давлат солиқ қўмитасининг раиси

14.

Дусанов З.А.

Ўзбекистон Республикаси Давлат божхона қўмитасининг раиси

15.

Қучқоров Ж.А.

Ўзбекистон Республикаси Молия вазирининг ўринбосари

16.

Рустамбеков Н.М.

Ўзбекистон Республикаси Президенти девонининг бош инспектори

17.

Мавлонов Б.М.

Ўзбекистон Республикаси Президенти девонининг етакчи инспектори

18.

Ханаев У.У.

Ўзбекистон Республикаси Президенти девонининг етакчи консультанти

19.

Камилов А.А.

Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги Судьяларни танлаш ва лавозимларга тавсия этиш бўйича олий малака комиссияси Суд инспекциясининг раҳбари

20.

Ахмедов Р.Т.

Ўзбекистон Республикаси Адвокатлар палатаси раиси

21.

Шайхов А.Э.

Ўзбекистон Республикаси Савдо-саноат палатаси раиси.

Мустақиллик йилларида амалга оширилган ислоҳотлар суд-ҳуқуқ соҳасини демократлаштириш ва эркинлаштиришга, суд ҳокимиятининг фуқароларнинг ҳуқуқ ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш борасидаги роли ва аҳамиятини оширишга замин яратди.

Шу билан бирга, мамлакатни ривожлантиришнинг замонавий талаблари ва стратегик устувор вазифалари суд-ҳуқуқ тизимини янада такомиллаштиришни талаб этади.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг «Суд-ҳуқуқ тизимини янада ислоҳ қилиш, фуқароларнинг ҳуқуқ ва эркинликларини ишончли ҳимоя қилиш кафолатларини кучайтириш чора-тадбирлари тўғрисида»ги Фармони мазкур соҳадаги давлат сиёсатини сифат жиҳатидан янги босқичга кўтариб, қуйидаги учта асосий устувор йўналишларни белгилаб берди:

суд ҳокимиятининг чинакам мустақиллигини таъминлаш;

фуқароларнинг ҳуқуқ ва эркинликларини ишончли ҳимоя қилиш кафолатларини кучайтириш;

одил судловга эришиш даражасини ошириш.

Мазкур устувор йўналишларни амалга ошириш мақсадида суд, ҳуқуқни муҳофаза қилувчи ва назорат органларининг муҳим вазифалари этиб:

Ўзбекистон Республикаси Конституциясининг 112-моддасида белгиланган судьялар мустақиллиги, уларнинг фақат қонунга бўйсуниши ва одил судловни амалга ошириш борасидаги фаолиятига аралашганлик учун жавобгарликнинг муқаррарлиги принципига оғишмай амал қилинишини таъминлаш;

фуқароларнинг ҳуқуқ ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш, уларга тажовуз қилиш ҳолатлари юзасидан барча зарур чораларни кўриш, жисмоний ва юридик шахсларнинг мурожаатларини кўриб чиқиш тартибини бузиш ва сансалорликка йўл қўймаслик;

тегишли ахборотни ўз вақтида жамоатчиликка етказиш орқали фаолиятнинг очиқлиги ва шаффофлигини таъминлаш, фуқаролик жамияти институтлари, оммавий ахборот воситалари ҳамда аҳоли билан ҳамкорлик самарадорлигини ошириш;

ҳуқуқни қўллаш амалиёти ва амалдаги қонунчиликни такомиллаштириш орқали тизимли камчилик ва қонун бузилишларни аниқлаш ва бартараф этиш, иш фаолиятига илғор илмий-техника воситалари ҳамда ахборот-коммуникация технологияларини жорий қилиш;

идоравий назоратни кучайтириш, ходимлар ўртасида суиистеъмолчилик ва бошқа ҳуқуқбузарликларнинг олдини олиш ва уларга чек қўйиш, кадрлар таркибини сифат жиҳатидан яхшилаш, кадрларни танлашнинг энг муносиб номзодларни ишга қабул қилишни таъминлайдиган замонавий механизмларини жорий этиш белгиланди.

Фармонга мувофиқ суд ҳокимиятининг чинакам мустақиллигини таъминлаш, касбий нуфузини ошириш, юқори малакали ва самарали фаолият юритувчи суд корпусини шакллантириш мақсадида илк бор судьяларнинг ваколат муддатлари қайта кўриб чиқилди.

Хусусан, судьялик лавозимига биринчи маротаба беш йил муддатга ва кейин ўн йил муддатга, шундан сўнг муддатсиз тайинлаш (сайлаш)ни назарда тутувчи тартиб жорий этилди.

Киритилаётган бу ўзгартишлар халқаро стандартлар ва ривожланган демократик давлатларнинг илғор тажрибасига тўлиқ мос келади.

Шу билан бирга, Фармон билан 2017 йилнинг 1 апрелидан жиноят, жиноят-процессуал, фуқаролик процессуал ва бошқа қонун ҳужжатларига инсон ҳуқуқ ва эркинликлари устуворлигини таъминлаш, суд муҳокамасини адолатли ва ўз вақтида ўтказиш, жазонинг адолатли ва инсонийлиги кафолатларини кучайтиришни инобатга олган ҳолда одил судлов самарадорлигини оширишга қаратилган бир қатор ўзгартишлар киритилмоқда.

Жумладан, қамоқ тарзидаги жиноий жазо тури тугатилиб, унинг ўрнига озодликдан маҳрум қилиш билан боғлиқ бўлмаган жазонинг муқобил турларини қўллаш имконияти кенгайтирилмоқда.

Яъни жиноий жазолар тизимидан нисбатан қаттиқ таъсир чораларидан бири чиқарилаётганлиги жиноий жазоларни либераллаштиришга, ҳуқуқбузарларга нисбатан тарбиявий-тузатиш таъсир чораларининг илғор шакл ва услубларини кенг қўллаш бўйича олиб борилаётган сиёсатнинг мантиқий давоми ҳисобланади.

Жиноят процессида фуқароларнинг ҳуқуқ ва эркинликларини ҳимоя қилишнинг ҳуқуқий кафолатларини кучайтириш, жиноят ишларини тергов қилишнинг тезкорлигини ошириш доирасида:

жиноят содир этишда гумон қилинган шахсларни ушлаб туриш муддати 72 соатдан 48 соатга;

қамоққа олиш ва уй қамоғи тарзидаги эҳтиёт чораларини қўллашнинг, шунингдек жиноят ишлари бўйича дастлабки терговнинг энг кўп муддатлари 1 йилдан 7 ойга қисқартирилмоқда.

Ушбу чораларнинг жорий этилиши, бир томондан, фуқароларнинг эркинлигини асоссиз чеклаш ҳолатларидан ҳимоя қилинишини, иккинчи томондан, суриштирув ва тергов органларининг масъулияти ва фаолияти самарадорлиги ошишини таъминлайди.

«Хабеас корпус» институти қўлланишини янада кенгайтириш доирасида прокурорларнинг почта-телеграф жўнатмаларини хатлаб қўйиш ва эксгумация қилиш каби тергов ҳаракатларини ўтказишга санкция бериш бўйича ваколатлари судларга ўтказилмоқда.

Бу ўзгартишлар инсоннинг шахсий ҳуқуқ ва эркинликлари дахлсизлиги, улардан суд қарорисиз маҳрум этишга ёки уларни чеклаб қўйишга ҳеч ким ҳақли эмаслиги ҳақидаги Ўзбекистон Республикаси Конституцияси ҳамда халқаро ҳуқуқнинг умумэътироф этилган принцип ва нормаларига тўла мос келади.

Бундан ташқари, судга қамоққа олиш ёки уй қамоғи тарзидаги эҳтиёт чорасини қўллаш рад этилган тақдирда муқобил эҳтиёт чорасини қўллаш имконияти берилмоқда.

Судда иш юритиш тезкорлиги ва сифатини ошириш, иш бўйича якуний қарорлар қабул қилиш муддатларини асоссиз кечиктиришни бартараф этиш, судларнинг жиноят процессидаги ролини оширишга қаратилган янгилик сифатида суд томонидан жиноят ишини қўшимча терговга қайтариш институтининг бекор қилинаётганлигини алоҳида таъкидлаш жоиз.

Фуқаролик иши бўйича суд қарорини назорат тартибида қайта кўриб чиқиш имкониятини берувчи муддатнинг 3 йилдан 1 йилга қисқартирилиши эса, фуқаролик ҳуқуқий муносабатларнинг барқарорлиги, фуқаролик процесси иштирокчиларининг ҳуқуқ ва қонуний манфаатлари ҳимоя қилинишини таъминлашга хизмат қилади.

Суд қарорларининг қонунийлиги ва асослилигини қайта кўриб чиқишнинг амалдаги тизимини такомиллаштириш, шунингдек суд процесси муддатлари ва сифатига салбий таъсир кўрсатувчи ортиқча оралиқ инстанцияларни бартараф этиш мақсадида Фармонда вилоят даражасидаги судлар томонидан фуқаролик ва жиноят ишларини назорат тартибида қайта кўриш бўйича бир-бирини такрорловчи инстанциялари тугатилиб, ўз навбатида, тегишли суд раислари ва прокурорларнинг назорат тартибида протест келтириш ваколати бекор қилиниши назарда тутилди.

Шу билан бирга, Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленумининг ишларни назорат тартибида кўришга оид бир-бирини такрорловчи ваколатлари бекор қилинмоқда.

Ортиқча ва бир-бирини такрорловчи инстанцияларнинг бекор қилиниши айнан бир назорат инстанцияси томонидан ишларнинг бир неча бор кўриб чиқилишини олдини олади, суд қарорларининг узил-кесиллиги ва барқарорлигини таъминлаб, фуқароларнинг судларга бўлган ишончини янада оширади.

Шунингдек Фармонда вилоят хўжалик судларининг қарорларини ўзлари томонидан қайта кўриш ваколатини чеклаш мақсадида ушбу судлар тизимида минтақавий апелляция судларини ташкил этиш назарда тутилди.

Фармоннинг суд ҳокимияти мустақиллиги асосларини мустаҳкамловчи алоҳида аҳамиятли томони адлия органларининг умумий юрисдикция судлари фаолиятини моддий-техника жиҳатидан ва молиявий таъминлаш бўйича вазифа ва ваколатлари Ўзбекистон Республикаси Олий судига ўтказилаётганидир.

Ушбу чора судларнинг мустақиллиги ва уларнинг фаолиятига аралашмасликнинг қўшимча кафолатларини яратади.

Шу билан бирга, Фармонга мувофиқ Ўзбекистон Республикаси Олий суди, Олий хўжалик суди, Бош прокуратураси ва бошқа манфаатдор идораларга 2017 йил 1 июлга қадар илғор хорижий тажрибани ўрганган ҳолда қуйидаги масалалар бўйича асослантирилган таклифлар тайёрлаш топширилди:

суд-прокурор ходимларининг малакасини ошириш ва раҳбар кадрлар тайёрлаш тизимини такомиллаштириш;

процессуал ҳаракатларни амалга оширишда вояга етмаганларнинг ҳуқуқий ҳимоясини кучайтириш, жиноий жазоларни либераллаштириш, шунингдек судланганлик ҳолатини тугатиш ва судланганликни олиб ташлаш муддатлари ва асосларини қайта кўриб чиқиш;

ўзбек халқининг эзгулик ва раҳмдиллик каби кўп асрлик анъаналарига мос бўлган ярашув институтини жиноят процессида қўллаш доирасини кенгайтириш. Бу норма қонунни четлаб ўтган, содир этган қилмишидан пушаймон бўлган ва етказилган зиённи қоплаган фуқароларни жавобгарликдан озод қилиш имконини беради;

ижтимоий хавфи катта бўлмаган айрим турдаги жиноят таркибларини жиноят тоифасидан чиқариш;

жабрланувчининг аризаси асосида жиноят иши қўзғатилиши мумкин бўлган жиноят таркиблари рўйхатини кенгайтириш;

электрон тартибда суд ва ижро иши юритишнинг замонавий шакл ва усулларини, одил судловга эришишнинг илғор механизмларини жорий этиш орқали одил судлов сифатини ошириш. Бу ташаббуснинг амалга оширилиши суд фаолиятининг самарадорлигига, шунингдек «Электрон ҳукумат тўғрисида»ги Қонунни амалга ошириш доирасида республикани ривожлантиришнинг замонавий босқичи талабларига тўлиқ асосланган одил судловнинг жамоатчилик учун очиқлиги, шаффофлиги ва эркинлиги принципларини ҳаётга изчил татбиқ этишга хизмат қилади.

Бундан ташқари, қонунийликни таъминлашда ҳамда мамлакатимизда ислоҳотларни самарали рўёбга чиқаришда юридик хизматлар ролини ошириш мақсадида давлат органларининг юридик хизматлари фаолиятини янада такомиллаштиришга доир аниқ чора-тадбирлар назарда тутилмоқда.

Қайд этилган асосий вазифалар ва янги нормаларни ҳаётга татбиқ этиш учун Фармон билан суд-ҳуқуқ тизимини ривожлантириш борасида 8 та энг устувор соҳалар бўйича 45 та аниқ тадбирларни амалга оширишни назарда тутувчи Комплекс чора-тадбирлар дастури тасдиқланди.

Фармонни ижро этиш доирасида Ўзбекистон Республикаси Конституцияси, Жиноят, Жиноят-процессуал, Фуқаролик процессуал, Хўжалик процессуал кодекслари ва бир қатор бошқа қонун ҳужжатларига зарур ўзгартиш ва қўшимчалар киритилади.

Инсон ҳуқуқ ва эркинликларини ҳимоя қилиш тизимини изчил такомиллаштириш ва мустаҳкамлаш мақсадида умумэътироф этилган халқаро стандартлар асосида бир қатор алоҳида қонунлар, шу жумладан «Жабрланувчилар, гувоҳлар ва жиноят процессининг бошқа иштирокчиларини ҳимоя қилиш тўғрисида»ги, «Медиация тўғрисида»ги, «Маъмурий судлов ишларини юритиш тўғрисида»ги қонунларни қабул қилиш режалаштирилмоқда.

Ушбу дастурий ҳужжатнинг амалга оширилиши мамлакатнинг суд-ҳуқуқ тизими фаолиятини сифат жиҳатидан янги босқичга олиб чиқиш, фуқароларнинг ҳуқуқлари, эркинликлари ҳамда қонуний манфаатлари ишончли ҳимоя қилинишини таъминлаш, шунингдек аҳолининг одил судловга бўлган ишончини янада мустаҳкамлаш имконини беради.


ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
к
Указу Президента Республики Узбекистан от 21 октября 2016 года № УП-4850

Наименование мероприятий

Механизм реализации

Сроки исполнения

Ответственные исполнители

I. Обеспечение подлинной независимости судебной власти

1.

Установление первоначального пятилетнего, очередного десятилетнего срока и последующего бессрочного периода пребывания в должности судьи.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Высшая квалификационная комиссия, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Конституционный суд, Генпрокуратура, Минюст

2.

Подготовка предложений по дальнейшей специализации судов, в том числе созданию административных судов путем пересмотра компетенции судов по гражданским, уголовным делам и хозяйственных судов на основе изучения передового зарубежного опыта.

Проект Указа Президента Республики Узбекистан

III квартал

2017 года

Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Генпрокуратура, Минюст, Минфин

3.

Подготовка предложений по учреждению должности помощника судьи в системе судов (приоритетно в пределах общей штатной численности).

Проект Указа Президента Республики Узбекистан

III квартал

2017 года

Верховный суд, Высшая квалификационная комиссия, Минюст, Минфин

4.

Передача Верховному суду Республики Узбекистан функций и полномочий органов юстиции в сфере материально-технического и финансового обеспечения деятельности судов общей юрисдикции, а также соответствующей штатной численности.

Проект постановления Президента Республики Узбекистан

I квартал

2017 года

Верховный суд, Минюст, Минфин

5.

Создание в системе хозяйственных судов региональных апелляционных судов.

Проект Указа Президента Республики Узбекистан

I квартал

2017 года

Высший хозяйственный суд, Минфин

6.

Подготовка предложений по повышению статуса и роли Высшей квалификационной комиссии по отбору и рекомендации на должности судей при Президенте Республики Узбекистан, с наделением ее правом принимать меры по защите прав и законных интересов судей, рассмотрения дел о дисциплинарной ответственности судей и инициирования поощрения судей, а также наделением ответственных работников исполнительного аппарата Комиссии статусом судьи.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Высшая квалификационная комиссия, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минфин, Минтруд

7.

Совершенствование механизма привлечения судей к дисциплинарной ответственности, с конкретизацией ее оснований и исключение полномочия председателей судов по возбуждению дисциплинарного производства в отношении судей.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Высшая квалификационная комиссия, Минюст

II. Дальнейшее расширение гарантий надежной защиты прав и свобод граждан

8.

Упразднение уголовного наказания в виде ареста с расширением применения альтернативных видов наказания, не связанных с лишением свободы.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Генпрокуратура, МВД, СНБ, Верховный суд, Минюст

9.

Сокращение срока задержания лиц, подозреваемых в совершении преступления, с 72 до 48 часов.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Генпрокуратура, МВД, СНБ, Верховный суд, Минюст

10.

Сокращение предельного срока применения мер пресечения в виде содержания под стражей и домашнего ареста, а также предварительного следствия с 1 года до 7 месяцев.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Генпрокуратура, МВД, СНБ, Верховный суд, Минюст

11.

Реформирование надзорного производства путем:

сокращения срока пересмотра судебного решения по гражданским делам в порядке надзора с 3 лет до 1 года;

упразднения института рассмотрения судами областного уровня уголовных и гражданских дел в порядке надзора с исключением полномочий соответствующих председателей судов и прокуроров по принесению протеста в порядке надзора;

исключения дублирующих полномочий Пленума Верховного суда Республики Узбекистан по рассмотрению дел в порядке надзора;

конкретизации полномочий суда, рассматривающего дело в порядке надзора, в части направления дела на новое рассмотрение в суд первой инстанции либо суд апелляционной или кассационной инстанции.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст

12.

Совершенствование порядка рассмотрения уголовных и гражданских дел путем сокращения дублирующих полномочий и инстанций, а также обеспечения принципа состязательности сторон во всех судебных инстанциях.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст

13.

Совершенствование порядка рассмотрения дел и вынесения заочного решения судом по гражданским делам при отсутствии сторон.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура,

Минюст

III. Дальнейшее повышение уровня доступа граждан к правосудию

14.

Подготовка предложений, направленных на обеспечение незамедлительного принятия необходимых мер по фактам посягательств, нарушающих права, свободы и законные интересы граждан на основе критического анализа правоприменительной практики и инвентаризации нормативно-правовых и ведомственных актов.

Проекты нормативно-правовых и ведомственных актов

2016-2017 годы

Генпрокуратура, МВД, ГНК, ГТК, СНБ

15.

Своевременное разрешение обращений физических и юридических лиц, обеспечение неотвратимости ответственности, вплоть до уголовной, за допущение фактов волокиты и безразличного отношения к рассмотрению обращений, а также принятие всех необходимых мер по восстановлению нарушенных прав, предусмотрев, в частности:

систематическое проведение руководителями ведомств выездных приемов граждан;

организацию дистанционного приема граждан с использованием видеоконференцсвязи;

усиление ведомственного контроля в данной сфере.

План мер

I квартал

2017 года

Генпрокуратура, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минюст, МВД, Мининфоком, министерства и ведомства

16.

Обеспечение открытости и прозрачности деятельности, широкое применение эффективных механизмов взаимодействия с институтами гражданского общества, средствами массовой информации и населением, совершенствование деятельности пресс-служб по доведению до общественности информации о деятельности.

Ведомственные акты

I квартал

2017 года

Министерства и ведомства

17.

Планирование и организация деятельности на основе комплексного анализа итогов работы, направленного, прежде всего, на выявление и устранение причин и условий системных нарушений путем совершенствования правоприменительной практики и действующего законодательства.

Ведомственные акты

I квартал

2017 года

Министерства и ведомства

18.

Внедрение передовых научно-технических средств, информационно-коммуникационных технологий, а также современных форм и методов организации работы, направленных на обеспечение безусловного соблюдения прав и законных интересов граждан, повышение эффективности деятельности.

Комплекс мер

IV квартал

2017 года

Генпрокуратура, Верховный суд, Минюст, МВД, СНБ, ГТК, ГНК

19.

Разработка и внедрение автоматизированной системы приема сообщений о преступлениях в регионах страны по аналогии с ГУВД города Ташкента в целях обеспечени� эффективности своевременного выявления и пресечения преступлений.

Комплекс мер, ведомственный акт

В течение

2017 года

МВД, Мининфоком, Минфин

IV. Дальнейшее совершенствование системы подбора, повышения квалификации и переподготовки кадров

20.

Совершенствование системы приема на работу на основе прозрачного конкурсного отбора кадров, обладающих высокими морально-волевыми и профессиональными качествами, способных обеспечить выполнение возложенных задач и эффективную реализацию осуществляемых реформ.

Проект нормативно-правового акта

II квартал

2017 года

Генпрокуратура, Минюст, МВД, ГТК, ГНК

21.

Усиление ведомственного контроля по предупреждению, профилактике и пресечению злоупотреблений и других правонарушений среди работников правоохранительных и контролирующих структур, обеспечение неукоснительного соблюдения правил этического поведения.

Ведомственные акты и профилактические мероприятия

2016-2017 годы

Генпрокуратура, МВД, СНБ, ГТК, ГНК

22.

Дальнейшее совершенствование системы переподготовки кандидатов в судьи, повышения квалификации судей, путем:

установления новых требований к подготовке кандидатов в судьи с увеличением срока обучения и стажировки, исходя из зарубежной практики и международных стандартов;

повышения квалификации судей в форме регулярного проведения мероприятий по обсуждению актуальных вопросов судебной практики.

Проект Указа Президента Республики Узбекистан

II квартал

2017 года

Минюст, Высшая квалификационная комиссия, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минвуз, Минфин

23.

Совершенствование деятельности Центра повышения квалификации юристов при Министерстве юстиции, в том числе путем создания его территориальных филиалов, оснащенных современной системой видеоконференцсвязи, позволяющей осуществлять дистанционное обучение.

Проект Указа Президента Республики Узбекистан

II квартал

2017 года

Минюст, Высшая квалификационная комиссия, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минвуз, Мининфоком, Минфин

24.

Разработка и утверждение:

Государственных требований по переподготовке и повышению квалификации юридических кадров;

Положения о порядке переподготовки и повышения квалификации юридических кадров;

Программы мер по укреплению материально-технической базы Центра повышения квалификации юристов при Министерстве юстиции.

Проект постановления Кабинета Министров

II квартал

2017 года

Минюст, Минвуз, Высшая квалификационная комиссия, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минфин

25.

Совершенствование деятельности Высших учебных курсов Генеральной прокуратуры путем:

создания эффективной системы непрерывного повышения квалификации и переподготовки прокурорско-следственных кадров;

разработки Программы мер по укреплению материально-технической базы Высших учебных курсов.

Проект постановления Президента Республики Узбекистан

III квартал

2017 года

Генпрокуратура, Минвуз, Минюст, Минфин, Минтруд

26.

Подготовка предложений по дальнейшему совершенствованию порядка межведомственной ротации работников судебной и правоохранительной системы, предусматривающих:

установление соотношения специальных (воинских) званий работников судебной и правоохранительной системы при переходе из одного органа данной системы в другой;

определение оптимального порядка исчисления выслуги лет, денежного довольствия и пенсии ротированных работников.

Проект постановления Президента Республики Узбекистан, внесение изменений и дополнений в законодательство

II квартал

2017 года

Генпрокуратура, Минюст, Минфин, Минтруд

V. Повышение эффективности и качества отправления правосудия

27.

Отмена института возвращения судом уголовного дела для производства дополнительного расследования с внедрением механизмов восполнения неполноты следствия в ходе судебного разбирательства.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст, СНБ, МВД

28.

Подготовка предложений по введению в уголовный процесс упрощенного порядка досудебного и судебного производства по делам о преступлениях, не представляющих большой общественной опасности.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст, СНБ, МВД

29.

Подготовка предложений по дальнейшему внедрению механизмов досудебного урегулирования споров, предусматривающих:

установление обязательного порядка предъявления претензии по спорам между хозяйствующими субъектами до обращения в суд;

расширение применения механизмов досудебного урегулирования гражданских и хозяйственных споров, в том числе вытекающих из договорно-правовых отношений;

введение в Гражданский процессуальный кодекс порядка отказа в принятии иска, если истцом не соблюден досудебный порядок урегулирования спора с ответчиком, когда это предусмотрено законом или договором для данной категории споров;

совершенствование законодательных основ организации деятельности третейских судов и контроля за соблюдением ими законодательства, уточнения требований, предъявляемых к третейским судьям.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Генпрокуратура, Минюст, ТПП

30.

Разработка проекта закона «О медиации», определяющего основные понятия, цели, задачи, механизмы внесудебного урегулирования гражданских и хозяйственных споров.

Проект закона

III квартал

2017 года

Минюст, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Генпрокуратура, ТПП

31.

Расширение сферы применения института «Хабеас корпус» и усиление судебного контроля над производством следствия посредством передачи судам права выдачи санкции на арест почтово-телеграфных отправлений и на производство эксгумации.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст, МВД, СНБ

32.

Осуществление комплекса мер по дальнейшему внедрению современных форм и методов электронного судопроизводства и исполнительного производства, включая электронное взаимодействие с участниками процесса, использование видеоконференцсвязи, а также видео-, аудиофиксацию процессуальных действий, новые виды стенографии судебно-следственных процессов.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Генпрокуратура, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минюст, МВД, СНБ, Мининфоком, Минфин

33.

Разработка проекта Закона «Об административном судопроизводстве», регулирующего порядок осуществления судопроизводства по рассмотрению административных дел и споров, вытекающих из публично-правовых отношений.

Проект закона

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минюст, Генпрокуратура

34.

Разработка проекта Закона «О защите потерпевших, свидетелей и иных участников уголовного процесса», предусматривающего обеспечение государственных гарантий по физической и социальной защите потерпевших, свидетелей и иных участников уголовного процесса.

Проект Закона

IV квартал

2017 года

Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Минюст, МВД, Генпрокуратура

35.

Пересмотр порядка взыскания и размеров ставок государственной пошлины по гражданским искам, направленный на повышение доступа к правосудию.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

II квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст, Минфин

36.

Предоставление судам права применения альтернативных мер пресечения при отказе в применении меры пресечения в виде заключения под стражу или домашнего ареста.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

I квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст

VI. Дальнейшее совершенствование уголовного и уголовно-процессуального законодательства

37.

Подготовка предложений по дальнейшему совершенствованию и либерализации норм уголовного и уголовно-процессуального законодательства, предусматривающих:

расширение института освобождения от уголовной ответственности в связи с примирением сторон;

пересмотр отдельных составов преступлений на предмет их перевода в юрисдикцию Кодекса об административной ответственности;

расширение перечня составов преступлений, по которым возбуждение уголовного дела производится исключительно по заявлению потерпевшего;

пересмотр сроков и оснований погашения и снятия судимости на предмет их сокращения;

либерализацию уголовных наказаний, предусмотренных для несовершеннолетних, усиление их правовой защиты при проведении процессуальных действий;

регламентацию порядка применения закона, устраняющего преступность деяния, смягчающего наказание или иным образом улучшающего положение лица.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

II квартал

2017 года

Верховный суд, Генпрокуратура, Минюст, МВД, СНБ

38.

Подготовка предложений по введению уголовного наказания в виде «обязательных общественных работ», направленного на усиление мер исправительно-воспитательного воздействия посредством привлечения к общественно полезному труду.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Генпрокуратура, Верховный суд, Минюст, МВД, СНБ

VII. Повышение эффективности исполнения судебных актов и актов иных органов

39.

Внесение в Гражданский процессуальный кодекс и Хозяйственный процессуальный кодекс Республики Узбекистан изменений и дополнений, предусматривающих:

обязанность судей принимать меры по обеспечению иска при рассмотрении дел, связанных с имущественными взысканиями в пользу государства;

требования к судебному решению в части определения порядка и способа его исполнения, обеспечивающих прямое действие судебных решений;

сроки направления судами исполнительных документов;

единый порядок направления исполнительных листов по взысканиям в госбюджет, предусмотрев их выдачу исключительно судебным исполнителям;

механизмы судебного контроля над исполнительным производством путем определения порядка рассмотрения обращений о разъяснении, изменении способа и порядка исполнения судебного решения, приостановления производства, обращения взыскания на имущество должника, находящегося у других лиц (сроки рассмотрения, состав суда, порядок судебного разбирательства, форма выносимого решения);

основания и предельные сроки предоставления отсрочки и рассрочки исполнения судебных актов;

исчерпывающий перечень документов, прилагаемых к заявлению о вынесении судебного приказа по коммунальной задолженности (претензия о погашении долга, акт отключения от коммунальной сети, договор с потребителем, расчет задолженности, признанный должником, справка о владельце недвижимого имущества и др.);

конкретный процессуальный порядок признания и приведения в исполнение решений иностранных судов и арбитражей (подсудность, перечень предоставляемых документов, порядок судебного разбирательства, основания отказа в признании и приведении в исполнение решения).

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Минюст, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Генпрокуратура, Палата адвокатов

40.

Подготовка предложений по увеличению штатной численности и повышению уровня материального стимулирования труда судебных исполнителей путем введения порядка их персонального премирования с учетом достигнутых ими результатов.

Проект Постановления Президента Республики Узбекистан

I квартал

2017 года

Минюст, Минфин

41.

Утверждение образцов форменной одежды и специального транспорта судоисполнителей.

Приказ министра юстиции Республики Узбекистан

I квартал

2017 года

Минюст, Минфин, МВД

VIII. Дальнейшее совершенствование системы оказания юридической помощи и услуг

42.

Подготовка предложений по дальнейшему совершенствованию института адвокатуры, усилению роли адвоката в обеспечении эффективной защиты прав и законных интересов граждан, предусматривающих:

пересмотр порядка оформления и предъявления ордера адвоката для участия в судопроизводстве;

конкретизацию порядка и сроков рассмотрения запроса адвоката;

порядок и основания участия адвоката в процессе досудебного урегулирования гражданских и хозяйственных споров;

пересмотр ставок налогов, установленных для адвокатской деятельности.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

IV квартал

2017 года

Минюст, Палата адвокатов, Верховный суд, Высший хозяйственный суд, Генпрокуратура, МВД, СНБ, Минфин, ГНК

43.

Подготовка предложений по дальнейшему совершенствованию оказания юридических услуг нотариальными конторами и органами ЗАГС, в том числе внедрению:

электронного обращения в нотариальные конторы;

электронных платежей по оплате государственной пошлины за оказываемые услуги.

Внесение изменений и дополнений в законодательство, ведомственные акты

IV квартал

2017 года

Минюст, Центробанк, Мининфоком, Минфин

44.

Подготовка предложений по формированию устойчивого резерва кадров и повышению оперативности нотариальных действий, в том числе предусматривающих:

предоставление помощнику нотариуса, имеющему трехлетний стаж по данной должности, возможности участвовать в конкурсе на замещение должности нотариуса без прохождения соответствующей стажировки;

наделение помощника нотариуса полномочием по свидетельствованию верности копий документов;

введение порядка аттестации нотариусов и их периодической ротации.

Внесение изменений и дополнений в законодательство

III квартал

2017 года

Минюст

45.

Подготовка предложений по дальнейшему совершенствованию и повышению эффективности деятельности юридической службы в государственных органах, а также созданию в системе органов юстиции подразделений по координации деятельности юридических служб и оказанию им методологического содействия.

Проект постановления Президента Республики Узбекистан

I квартал

2017 года

Минюст, Минфин, заинтересованные министерства и ведомства

ПРИЛОЖЕНИЕ № 2
к
Указу Президента Республики Узбекистан от 21 октября 2016 года № УП-4850

1.

Абдуллаев И.Б.

Генеральный прокурор Республики Узбекистан, председатель Комиссии

2.

Муродов О.Б.

Исполняющий обязанности Государственного советника Президента Республики Узбекистан

3.

Коканбаев Б.А.

Первый заместитель Государственного советника Президента Республики Узбекистан

4.

Мирбабаев Б.Ш.

Председатель Конституционного суда Республики Узбекистан

5.

Газиев Ш.А.

Председатель Верховного суда Республики Узбекистан

6.

Камилов К.Ф.

Председатель Высшего хозяйственного суда Республики Узбекистан

7.

Гулямов Ш.Т.

Первый заместитель председателя Службы национальной безопасности Республики Узбекистан

8.

Икрамов М.М.

Министр юстиции Республики Узбекистан

9.

Ахмедбаев А.А.

Министр внутренних дел Республики Узбекистан

10.

Абдухакимов А.А.

Министр труда Республики Узбекистан

11.

Касимов Р.С.

Министр высшего и среднего специального образования Республики Узбекистан

12.

Мирзахидов Х.М.

Министр по развитию информационных технологий и коммуникаций Республики Узбекистан

13.

Парпиев Б.Р.

Председатель Государственного налогового комитета Республики Узбекистан

14.

Дусанов З.А.

Председатель Государственного таможенного комитета Республики Узбекистан

15.

Кучкоров Ж.А.

Заместитель министра финансов Республики Узбекистан

16.

Рустамбеков Н.М.

Главный инспектор аппарата Президента Республики Узбекистан

17.

Мавлонов Б.М.

Ведущий инспектор аппарата Президента Республики Узбекистан

18.

Ханаев У.У.

Ведущий консультант аппарата Президента Республики Узбекистан

19.

Камилов А.А.

Руководитель Судебной инспекции Высшей квалификационной комиссии по отбору и рекомендации на должности судей при Президенте Республики Узбекистан

20.

Ахмедов Р.Т.

Председатель Палаты адвокатов Республики Узбекистан

21.

Шайхов А.Э.

Председатель Торгово-промышленной палаты Республики Узбекистан.

к Указу Президента Республики Узбекистан «О мерах по дальнейшему реформированию судебно-правовой системы, усилению гарантий надежной защиты прав и свобод граждан»

Проведенные за годы независимости реформы способствовали демократизации и либерализации судебно-правовой сферы, повышению роли и значения судебной власти в деле защиты прав и законных интересов граждан.

Вместе с тем, современные требования и стратегические приоритеты развития страны требуют дальнейшего совершенствования судебно-правовой системы.

Указ Президента Республики Узбекистан «О мерах по дальнейшему реформированию судебно-правовой системы, усилению гарантий надежной защиты прав и свобод граждан» ознаменовал переход государственной политики в данной сфере на качественно новый уровень, определив следующие три основных приоритета:

обеспечение подлинной независимости судебной власти;

усиление гарантий надежной защиты прав и свобод граждан;

повышение уровня доступа к правосудию.

В целях реализации данных приоритетов важнейшими задачами судебных, правоохранительных и контролирующих органов определены:

обеспечение неукоснительного соблюдения норм статьи 112 Конституции Республики Узбекистан о независимости судей, подчинении их только закону и принципа неотвратимости ответственности за вмешательство в деятельность судей по отправлению правосудия;

защита прав и законных интересов граждан, принятие всех необходимых мер по фактам посягательств, недопущение волокиты и нарушений порядка рассмотрения обращений физических и юридических лиц;

обеспечение открытости и прозрачности деятельности путем своевременного доведения соответствующей информации до общественности, повышение эффективности взаимодействия с институтами гражданского общества, средствами массовой информации и населением;

выявление и устранение причин системных недостатков и нарушений путем совершенствования правоприменительной практики и действующего законодательства, внедрение в работу передовых научно-технических средств и информационно-коммуникационных технологий;

усиление ведомственного контроля, профилактика, пресечение злоупотреблений и других правонарушений среди работников, качественное улучшение кадрового состава, внедрение современных механизмов отбора кадров, обеспечивающих принятие на работу наиболее достойных кандидатов.

В соответствии с Указом в целях обеспечения подлинной независимости судебной власти, повышения престижа профессии, формирования высококвалифицированного и эффективно действующего судейского корпуса впервые пересмотрены сроки полномочия судей.

Так, введен порядок, предусматривающий назначение (избрание) судей на первоначальный пятилетний и очередной десятилетний сроки, а в последующем на бессрочный период пребывания в должности.

Вводимые изменения полностью соответствуют международным стандартам и передовому опыту развитых демократических государств.

Наряду с этим, Указом с 1 апреля 2017 года вводится ряд изменений в уголовное, уголовно-процессуальное, гражданское процессуальное и другое законодательство, направленных на повышение эффективности отправления правосудия с учетом обеспечения приоритета прав и свобод человека, усиления гарантий на справедливое и своевременное судебное разбирательство, справедливость и гуманность наказания.

В частности, упраздняется уголовное наказание в виде ареста с расширением применения альтернативных видов наказания, не связанных с лишением свободы.

Тем самым из системы уголовных наказаний исключается одна из наиболее строгих мер воздействия, что является логическим продолжением проводимой политики по либерализации уголовных наказаний, широкого применения прогрессивных форм и методов воспитательно-исправительного воздействия на правонарушителей.

В рамках усиления правовых гарантий по защите прав и свобод граждан в ходе уголовного процесса, повышения оперативности расследования уголовных дел сокращаются:

с 72 до 48 часов срок задержания лиц, подозреваемых в совершении преступления;

с 1 года до 7 месяцев предельные сроки применения мер пресечения в виде содержания под стражей и домашнего ареста, а также предварительного следствия по уголовным делам.

Введение данных мер обеспечит, с одной стороны, защиту граждан от случаев необоснованного ограничения их свободы, с другой стороны, повышение ответственности и эффективности деятельности органов дознания и следствия.

В рамках дальнейшего расширения применения института «Хабеас корпус» полномочия прокуроров по санкционированию таких следственных действий, как арест почтово-телеграфных отправлений и производство эксгумации передаются в компетенцию судебных органов.

Эти изменения в полной мере соответствуют Конституции Республики Узбекистан, общепризнанным принципам и нормам международного права, устанавливающим, что личные права и свободы человека являются незыблемыми, и никто не вправе без суда лишать или ограничивать их.

Кроме того, суду предоставляется возможность применять альтернативные меры пресечения в случае отказа в применении меры пресечения в виде заключения под стражу или домашнего ареста.

Особо следует отметить такое новшество, как отмена института возвращения судом уголовных дел для производства дополнительного расследования, направленное на повышение оперативности и качества судопроизводства, исключение необоснованного затягивания сроков принятия окончательных решений по делу и усиление роли судов в уголовном процессе.

Вводимая мера по сокращению с 3 лет до 1 года срока, в течение которого возможен пересмотр судебного решения по гражданскому делу в порядке надзора, призвана обеспечить устойчивость гражданско-правовых отношений, защиту прав и законных интересов участников гражданского процесса.

В целях совершенствования действующей системы пересмотра законности и обоснованности судебных решений, а также устранения излишних промежуточных инстанций, негативно сказывающихся на сроках и качестве судебного процесса, Указ предусматривает упразднение дублирующей инстанции по пересмотру судами областного уровня гражданских и уголовных дел в порядке надзора, с исключением полномочий соответствующих председателей судов и прокуроров по принесению протеста в порядке надзора.

Наряду с этим, исключаются дублирующие полномочия Пленума Верховного суда Республики Узбекистан по рассмотрению дел в порядке надзора.

Устранение излишних и дублирующих инстанций позволит предотвратить случаи неоднократного рассмотрения дел одной и той же надзорной инстанцией, обеспечить окончательность и стабильность судебных решений и как следствие повысить уровень доверия граждан к судам.

Указ также предусматривает создание в системе хозяйственных судов региональных апелляционных судов, что направлено на устранение полномочий областных хозяйственных судов по пересмотру своих же решений.

Особенно значимым положением Указа, определяющим укрепление основ независимости судебной власти, является передача Верховному суду Республики Узбекистан функций и полномочий органов юстиции по материально-техническому и финансовому обеспечению деятельности судов общей юрисдикции.

Данная мера создает дополнительные гарантии самостоятельности судов и невмешательства в их деятельность.

Наряду с этим, Указом Верховному суду, Высшему хозяйственному суду, Генеральной прокуратуре и другим заинтересованным ведомствам поручено до 1 июля 2017 года на основе изучения передового зарубежного опыта подготовить обоснованные предложения по:

совершенствованию системы повышения квалификации судебно-прокурорских работников и подготовки руководящих кадров;

усилению правовой защиты несовершеннолетних при осуществлении процессуальных действий, либерализации уголовных наказаний, а также пересмотру сроков и оснований погашения и снятия судимости;

расширению в уголовном процессе института примирения с учетом его соответствия таким вековым традициям узбекского народа, как доброта и милосердие. Эта норма позволит освободить от уголовной ответственности искренне раскаявшихся и загладивших причиненный вред граждан, преступивших закон;

декриминализации отдельных составов преступлений, не представляющих большой общественной опасности;

расширению перечня составов преступлений, по которым возбуждение уголовного дела производится исключительно по заявлению потерпевшего;

повышению качества отправления правосудия за счет внедрения современных форм и методов электронного судопроизводства и исполнительного производства, передовых механизмов обеспечения доступа к правосудию. Реализация инициативы будет служить повышению эффективности судебной деятельности, а также последовательному воплощению в жизнь принципов открытости, прозрачности и доступности правосудия для общества в полном соответствии с требованиями современного этапа развития республики в рамках реализации Закона «Об электронном правительстве».

Кроме того, в целях повышения роли юридических служб государственных органов в обеспечении законности и эффективной реализации осуществляемых в стране преобразований, предусматриваются конкретные меры по дальнейшему совершенствованию их деятельности.

Для претворения в жизнь обозначенных приоритетов и реализации на практике новых норм Указом утверждена Программа комплексных мер, предусматривающая реализацию 45 конкретных мероприятий по 8 наиболее приоритетным сферам развития судебно-правовой системы.

В рамках реализации Указа будут внесены изменения и дополнения в Конституцию Республики Узбекистан, Уголовный, Уголовно-процессуальный, Гражданский процессуальный, Хозяйственный процессуальный кодексы и ряд иных законодательных актов.

В целях последовательного совершенствования и укрепления системы защиты прав и свобод граждан, на основании общепризнанных международных стандартов планируется принятие специальных законов, включая законы «О защите потерпевших, свидетелей и иных участников уголовного процесса», «О медиации», «Об административном судопроизводстве» и др.

Реализация данного программного документа позволит поднять на качественно новый уровень деятельность судебно-правовой системы страны, обеспечить надежную защиту прав, свобод и законных интересов граждан, а также значительно укрепить доверие населения к правосудию.