Kichik va o‘rta biznes, dehqon va fermer xo‘jaliklari tashkil etishni rag‘batlantirishni kuchaytirish hamda bundan buyon jadal rivojlantirish, ularning moliyaviy, moddiy-texnika va xomashyo resurslari olishini kengaytirish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Keyingi tahrirga qarang.
1. O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulki qo‘mitasi, Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi, Dehqon va fermer xo‘jaliklari uyushmasi, Xususiy tadbirkorlik va kichik biznesni qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi, tijorat banklari yangidan tashkil etilayotgan kichik biznes korxonalari, fermer va dehqon xo‘jaliklarini ularning dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyasini shakllantirishda har tomonlama qo‘llab-quvvatlasinlar.
“Biznes-fond”ning davlat mulkini xususiylashtirishdan tushgan mablag‘lar hisobiga shakllantiriladigan kredit resurslarining kamida 50 foizi, shuningdek Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi kredit resurslarining kamida 50 foizi har yili mikrofirmalar va kichik korxonalar, dehqon (yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lgan) va fermer xo‘jaliklarining dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyasini shakllantirish uchun tijorat banklarida maqsadli kredit liniyalari ochishga yo‘naltiriladi;
mikrofirmalar, kichik korxonalar, dehqon (yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lgan) va fermer xo‘jaliklariga dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyani shakllantirish uchun kreditlar ular davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgandan keyin 6 oydan ko‘p bo‘lmagan davrda kredit olish uchun tegishli buyurtmanomalar bergan faqat yangidan ochilgan korxonalarga beriladi;
ko‘rsatib o‘tilgan maqsadli kredit liniyalari hisobiga olingan dastlabki (boshlang‘ich) sarmoya kichik biznes subyektlari, dehqon va fermer xo‘jaliklarining faoliyatini boshlash uchun aylanma mablag‘larni shakllantirishga, investitsiya loyihasining texnik-iqtisodiy asoslanishi ishlab chiqilishiga, asbob-uskunalar olinishiga yo‘naltirilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Markaziy bank qayta moliyalash stavkasining oltidan bir qismi miqdorida imtiyozli foiz stavkasi bo‘yicha 3 yilgacha bo‘lgan muddatga uzaytirish huquqisiz mikrofirmalar va dehqon (yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lgan) xo‘jaliklari uchun eng kam oylik ish haqining 150 baravari miqdorigacha hamda kichik korxonalar va fermer xo‘jaliklari uchun — eng kam oylik ish haqining 300 baravari miqdorigacha;
Keyingi tahrirga qarang.
foizlar to‘lashni 12 oyga kechiktirish va asosiy qarzni kredit olingandan keyin 18—24 oy o‘tgach qaytarishni boshlash shartlarida beriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki, Moliya vazirligi, Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi, Dehqon va fermer xo‘jaliklari uyushmasi, “Biznes-fond” o‘n kun muddatda belgilangan tartibda Budjetdan tashqari jamg‘armalarning kredit liniyalari hisobiga yakka tartibdagi tadbirkorlar, kichik va o‘rta biznes subyektlariga tijorat banklari tomonidan kredit berish tartibiga mazkur qarordan kelib chiquvchi o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritsinlar.
3. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Davlat mulki qo‘mitasining davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishdan tushgan, 2001-yil 1-iyuldagi holatiga ko‘ra belgilangan tartibga muvofiq “Biznes-fond”ga yo‘naltirilgan mablag‘larni qaytarish muddatini, mikrofirmalar va kichik korxonalarning dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyasini shakllantirish uchun tijorat banklarida kredit liniyalari ochishda maqsadli foydalangan holda, kechiktirish to‘g‘risidagi taklifi qabul qilinsin.
Ko‘rsatib o‘tilgan resurslar 2006-yildan boshlab 5 yil muddat davomida qaytarilishi belgilab qo‘yilsin.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Xo‘jalik sudlariga davlat bojini to‘lashni keyinchalik aybdor tomondan undirib olgan holda uni kechiktirib, kichik va o‘rta tadbirkorlik subyektlaridan qarzlarni undirish bo‘yicha budjetdan tashqari jamg‘armalarining da’volarini qabul qilish tavsiya etilsin.
Keyingi tahrirga qarang.
5. “Biznes-fond” va Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasining kredit resurslarini kengaytirish maqsadida 2002-yil 1-yanvardan boshlab 2005-yil 31-dekabrigacha bo‘lgan davrga Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasining daromadlariga soliq stavkasi amaldagi stavkaning 50 foizi miqdorida belgilansin, bo‘shab qolgan mablag‘lar kichik va o‘rta biznesni moliyaviy qo‘llab-quvvatlashga maqsadli yo‘naltirilsin.
Keyingi tahrirga qarang.
6. 2001-yil 1-oktabrdan boshlab moddiy ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish sohasining mikrofirmalari va kichik korxonalari, fermer xo‘jaliklari, shuningdek yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lgan dehqon xo‘jaliklarining o‘z ehtiyojlari uchun asbob-uskunalar, xomashyo va moddiy resurslar importiga bojxona to‘lovlarini to‘lashi foiz undirilmagan holda 90 kun muddatga kechiktirilsin (bojxonada rasmiylashtirish uchun undiriladigan yig‘imlar bundan mustasno).
Oldingi tahrirga qarang.
(7-bandning birinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2003-yil 28-fevraldagi 112-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2003-y., 4-son, 42-modda)
mahsulotlarning ayrim turlarini ishlab chiqarish va xomashyoning ishlab chiqiladigan balanslarida har yili ularning kichik va o‘rta biznes subyektlarini ta’minlash uchun ajratilishini nazarda tutsin;
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulki qo‘mitasi, “O‘zulgurjisavdo” aksiyadorlik kompaniyasi, Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi, Dehqon va fermer xo‘jaliklari uyushmasi bilan birgalikda ikki oy muddatda birja va kimoshdi savdolarida ko‘rsatib o‘tilgan moddiy-texnika va xomashyo resurslarini kichik va o‘rta biznes subyektlariga sotishning bozor mexanizmini ishlab chiqsin va joriy etsin.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Kichik va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni rag‘batlantirish bo‘yicha respublika muvofiqlashtiruvchi Kengashi (R.S. Azimov) mazkur qarorning bajarilishini o‘rganib chiqsin va 2002-yilning I yarim yilligi yakunlari bo‘yicha mikrofirmalar va kichik korxonalarning dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyasini shakllantirish uchun yo‘naltiriladigan resurslarni ko‘paytirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar haqida takliflar kiritsin.
9. O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulki qo‘mitasi, Adliya vazirligi Davlat matbuot qo‘mitasi, Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi, Dehqon va fermer xo‘jaliklari uyushmasi, boshqa manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda 2001-yil oxirigacha kichik va o‘rta biznes, xususiy tadbirkorlik, dehqon va fermer xo‘jaliklari sohasida qonun hujjatlari va normativ hujjatlar to‘plamlari qayta nashr etilishini ta’minlasinlar. Bunda kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish ishida barcha masalalar mutlaqo muhim ahamiyatga ega ekanligidan va ikkinchi darajali vazifalar bo‘lmasligidan kelib chiqib yangi to‘plamlarga yangidan qabul qilingan barcha qarorlar kiritilishi kerakligi nazarda tutilsin.
Ko‘rsatib o‘tilgan to‘plamlarni tayyorlash va nashr etish uchun 1-ilovaga* muvofiq tarkibda maxsus komissiya tashkil etilsin.
Qonun hujjatlari va normativ hujjatlarning qayta nashr etilgan to‘plamlari birinchi navbatda kichik va o‘rta biznes subyektlarga, dehqon va fermer xo‘jaliklariga hamda davlat huquqiy tizimi organlariga, xo‘jalik sudlariga va barcha nazorat organlariga yetkazib berilsin.
10. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi kichik va o‘rta biznes sohasida tasdiqlanadigan, qabul qilinadigan va joriy etiladigan qonun hujjatlari hamda normativ-huquqiy hujjatlar ustidan doimiy monitoringni amaliyotga kiritsin.
Keyingi tahrirga qarang.
11. Vazirlar Mahkamasining “Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi to‘g‘risidagi Nizomni hamda uning mablag‘larini jamg‘arish va ulardan foydalanish Tartibini tasdiqlash haqida” 1997-yil 25-oktabrdagi 486-son qaroriga 2-ilovaga muvofiq o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi bir oy muddatda Vazirlar Mahkamasiga amaldagi qonun hujjatlariga mazkur qarordan kelib chiquvchi o‘zgartirishlar to‘g‘risida taklif kiritsin.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosarlari R.S. Azimov va O‘.Q. Ismoilov zimmasiga yuklansin.
1. Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi to‘g‘risidagi Nizomda (qarorga 1-ilova):
“dehqon xo‘jaliklaridan undiriladigan yer solig‘i summasining 5 foizi va fermer xo‘jaliklaridan undiriladigan yagona yer solig‘i summasining 2,5 foizi”;
“yangidan tashkil etilgan dehqon va fermer xo‘jaliklarining dastlabki (boshlang‘ich) sarmoyasini shakllantirish uchun ularga 3 yilgacha muddatga kreditlar ajratish”;
IV bo‘limning o‘n uchinchi xatboshiga “mazkur Nizomning III bo‘limida nazarda tutilgan hollarda dehqon va fermer xo‘jaliklarining ustav fondlarini shakllantirishda ulushli qatnashish bundan mustasno” so‘zlari qo‘shilsin.
2. Dehqon va fermer xo‘jaliklarini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi mablag‘larini jamg‘arish va ulardan foydalanish tartibida (qarorga 2-ilova):
“dehqon xo‘jaliklaridan undiriladigan yer solig‘i summasining 5 foizi va fermer xo‘jaliklaridan undiriladigan yagona yer solig‘i summasining 2,5 foizi”;
“jamg‘armaga mo‘ljallangan kimoshdi savdosida yer uchastkalarini fuqarolarning merosga qoldiriladigan umrbod egalik qilishlari uchun sotishdan olinadigan tushumning 5,5 foizi, dehqon xo‘jaliklaridan undiriladigan yer solig‘i summasi mablag‘larining 5 foizi va fermer xo‘jaliklaridan undiriladigan yagona yer solig‘ining 2,5 foizi miqdoridagi mablag‘lar o‘tkazilishi, ular ustidan nazorat qilish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulki qo‘mitasi kimoshdi savdosida yer uchastkalarini fuqarolarning merosga qoldiriladigan umrbod egalik qilishlari uchun sotishdan tushadigan mablag‘larning 5,5 foizi miqdoridagi mablag‘larini o‘tkazish tartibi va shartlari to‘g‘risida Jamg‘arma bilan shartnoma tuzadi. Ko‘rsatib o‘tilgan shartnoma asosida Davlat mulki qo‘mitasi va uning hududiy bo‘linmalari har oyda hisobot oyi tamom bo‘lgandan keyingi oyning 10-kunigacha 5,5 foiz miqdoridagi mablag‘larni Jamg‘armaning maxsus hisob raqamiga o‘tkazadilar. Davlat mulki qo‘mitasi va Jamg‘arma o‘zaro hisob-kitoblar ustidan nazoratni ta’minlash maqsadida har oyda Jamg‘armaga o‘tkazilishi kerak bo‘lgan va amalda o‘tkazilgan mablag‘larni solishtiradi.
Dehqon xo‘jaliklaridan undiriladigan yer solig‘i va fermer xo‘jaliklaridan undiriladigan yagona yer solig‘i miqdorini hisoblab chiqish va hisob-kitob qilish tartibi soliqlar to‘g‘risidagi amaldagi qonunlarga muvofiq amalga oshiriladi;
Soliq to‘lovchi fermer xo‘jaliklari Jamg‘armaga to‘lanishi kerak bo‘lgan mablag‘larni yagona yer solig‘i to‘lash uchun belgilangan tartibda va muddatlarda to‘laydilar. Ular soliq organlariga taqdim etadigan yagona yer solig‘i bo‘yicha hisob-kitoblarda Jamg‘armaga badal sifatida to‘lanishi kerak bo‘lgan 2,5 foiz miqdoridagi mablag‘ alohida satrda aks ettiriladi. Fermer xo‘jaliklari yagona yer solig‘ini ikkita to‘lov topshirig‘i: bittasi — budjetga to‘lanishi kerak bo‘lgan soliq summasining 97,5 foizi miqdoridagi mablag‘ga to‘lov topshirig‘i, ikkinchisi Jamg‘armaga to‘lanishi kerak bo‘lgan soliq summasining 2,5 foizi miqdoridagi mablag‘ga to‘lov topshirig‘i bo‘yicha o‘tkazadilar.
Soliq to‘lovchi yuridik shaxs hisoblangan dehqon xo‘jaliklari yer solig‘ini mablag‘larni ikkita to‘lov topshirig‘i: bittasi budjetga to‘lanishi kerak bo‘lgan soliq summasining 95 foizi miqdoridagi mablag‘ga to‘lov topshirig‘i, ikkinchisi Jamg‘armaga to‘lanishi kerak bo‘lgan soliq summasining 5 foizi miqdoridagi mablag‘ga to‘lov topshirig‘i bo‘yicha fermer xo‘jaliklariga o‘xshash tarzda o‘tkazadilar.
Soliq to‘lovchi yuridik shaxs bo‘lmagan dehqon xo‘jaliklari yer solig‘ini va o‘zlari egallab turgan yer uchastkalari uchun Jamg‘armaga ajratmalarni davlat soliq organlari tomonidan yozib beriladigan bildirishnomalar asosida to‘laydilar. Bunda soliq to‘lash uchun bir vaqtning o‘zida ikkita kvitansiya: bittasi budjetga to‘lanishi kerak bo‘lgan soliq summasiga (hisoblab chiqilgan yer solig‘i summasining 95 foizi), ikkinchisi Jamg‘armaga ajratmalar summasiga (hisoblab chiqilgan yer solig‘i summasining 5 foizi) yoziladi.
Yer solig‘i summasining 5 foizi miqdorida va yagona yer solig‘i summasining 2,5 foizi miqdorida Jamg‘armaga o‘tkaziladigan mablag‘lar ham budjetga majburiy to‘lovlarga tenglashtiriladi va soliqlar to‘g‘risidagi amaldagi qonunlarga muvofiq bajarilishi kerak.
Mablag‘lar to‘g‘ri tushishi ustidan nazoratni ta’minlash maqsadida Davlat soliq qo‘mitasi va Jamg‘arma bir yilda ikki marta 1-yanvardagi holatiga va 1-iyuldagi holatiga ko‘ra Jamg‘armaga o‘tkazilishi kerak bo‘lgan va amalda o‘tkazilgan mablag‘larni solishtiradi”.
Keyingi tahrirga qarang.