O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Vazirliklar, idoralar va boshqa respublika organlari xodimlarining chet el xizmat safarlariga borishini tartibga solish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 1999-yil 9-sentabrdagi 417-son qarorining 10-bandiga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasining vazirliklari, idoralari, boshqa davlat organlari, tashkilotlari va korxonalarining chet eldagi vakolatxonalari to‘g‘risidagi Namunaviy nizom 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Oldingi tahrirga qarang.
2. Belgilansinki, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi O‘zbekiston Respublikasining vazirliklari, idoralari, boshqa davlat organlari, tashkilotlari va korxonalarining hisobga qo‘yilgan chet ellardagi vakolatxonalari to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligiga har chorakda axborot berib turadi.
(2-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 8-sentabrdagi 206-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 34-36-son, 264-modda)
O‘zbekiston Respublikasining chet eldagi diplomatik vakolatxonalari va konsullik muassasalari rahbarlari o‘sha davlatda joylashgan O‘zbekiston Respublikasining boshqa vakolatxonalari, delegatsiyalari va mutaxassislari guruhlariga ko‘maklashadilar va ularning faoliyatini muvofiqlashtirib boradilar;
vakolatxonalar va mutaxassislar guruhlari rahbarlari diplomatik vakolatxonalarni yoki konsullik muassasalarini o‘z faoliyati to‘g‘risida xabardor qilib turadilar, ularga o‘z funksiyalarini amalga oshirishlarida ko‘maklashadilar.
4. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri O‘.T. Sultonov va O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vaziri A.H. Komilov zimmasiga yuklansin.
1. O‘zbekiston Respublikasi Elchixonasi (keyingi o‘rinlarda “Elchixona” deb ataladi) O‘zbekiston Respublikasining Elchixona joylashgan mamlakatda O‘zbekiston Respublikasi manfaatlarini ifodalovchi tashqi munosabatlar sohasidagi davlat organi hisoblanadi.
Elchixona tegishli xorijiy davlat bilan elchixonalar darajasida diplomatik munosabatlar o‘rnatilishi munosabati bilan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qaroriga ko‘ra ta’sis etiladi.
2. Elchixona Elchixona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy yo‘li amalga oshirilishini va uning manfaatlari himoya qilinishini ta’minlaydi.
3. Elchixona o‘z faoliyatini O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi to‘g‘risidagi nizomga, mazkur nizomga, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligining me’yoriy hujjatlari va ko‘rsatmalariga, shuningdek, diplomatik munosabatlar to‘g‘risidagi Vena konvensiyasiga hamda xalqaro huquqning boshqa umume’tirof etilgan hujjatlariga muvofiq amalga oshiradi.
4. Elchixona binosida yoki uning hududida O‘zbekiston Respublikasining Davlat bayrog‘i ko‘tariladi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat gerbi tasviri tushirilgan hamda o‘zbek tilida va Elchixona joylashgan davlatning davlat tilida “O‘zbekiston Respublikasining (Elchixona joylashgan xorijiy davlat nomi)dagi Elchixonasi” so‘zlari yozilgan lavha o‘rnatiladi. O‘zbekiston Respublikasining davlat ramzlaridan Elchixona joylashgan davlatning protokol amaliyoti hisobga olingan holda foydalaniladi.
5. Elchixona xodimlari va ularning oila a’zolari Elchixona joylashgan davlatning qonunlari va boshqa me’yoriy hujjatlarini, an’analari va urf-odatlarini hurmat qilishga, Elchixona joylashgan davlatning ichki ishlariga aralashish deb talqin qilinishi mumkin bo‘lgan har qanday xatti-harakatlardan o‘zlarini tiyishga majburdirlar.
Elchixona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy yo‘lini amalga oshirish va O‘zbekiston Respublikasining va uning fuqarolarining manfaatlarini xalqaro huquq yo‘l qo‘ygan doiralarda himoya qilish;
Elchixona joylashgan davlat bilan munosabatlarning ahvoli va istiqbollari, O‘zbekiston Respublikasining milliy manfaatlari va uning fuqarolarining manfaatlari himoya qilinishini ta’minlash masalalari bo‘yicha takliflar tayyorlash va kiritish;
O‘zbekiston Respublikasi bilan Elchixona joylashgan mamlakat o‘rtasida o‘zaro foydali savdo-iqtisodiy va moliyaviy hamkorlik rivojlanishiga har tomonlama ko‘maklashish;
Elchixona joylashgan mamlakatda O‘zbekiston Respublikasining iqtisodiy manfaatlarini himoya qilish, Elchixona joylashgan mamlakatdan O‘zbekiston Respublikasiga investitsiyalarni jalb qilish tadbirlarini amalga oshirish, tovarlarning O‘zbekiston Respublikasidan Elchixona joylashgan davlat bozorlariga eksport qilinishiga ko‘maklashish;
Elchixona joylashgan mamlakatning savdo rejimlari va tarif siyosatini, shuningdek, savdo-iqtisodiy hamkorlik istiqbollarining ahvolini tahlil qilish, shu asosda uning samaradorligini oshirish yuzasidan tavsiyalar va tegishli takliflar tayyorlash;
tashqi iqtisodiy faoliyatning o‘zbekistonlik qatnashchilariga hamkorlar izlashda va tanlashda ko‘maklashish, ko‘rgazmalar, yarmarkalar o‘tkazish, Elchixona joylashgan davlatning ishbilarmonlari doiralari bilan uchrashuvlar tashkil etish;
Elchixona joylashgan mamlakatning tashqi siyosiy idoralari bilan, shuningdek, ushbu davlatda akkreditatsiya qilingan xorijiy vakolatxonalar bilan doimiy aloqa o‘rnatish;
Elchixona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasining ichki va tashqi siyosati, uning ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy va ma’naviy hayoti to‘g‘risidagi rasmiy axborotlarni tarqatish;
Elchixona joylashgan davlat hukumati va boshqa muassasalari bilan muzokaralar olib borish, belgilangan tartibda ikki tomonlama hujjatlarni imzolash;
Elchixona joylashgan davlatdagi shart-sharoitlar va voqealarni barcha qonuniy vositalar bilan aniqlashtirish hamda Elchixona joylashgan davlatning ijtimoiy-siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi, tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy yo‘li to‘g‘risida muntazam axborot berish;
O‘zbekiston Respublikasi bilan Elchixona joylashgan davlat o‘rtasidagi do‘stona munosabatlarni rag‘batlantirish hamda ularning siyosiy, iqtisodiy, madaniy va boshqa sohalardagi o‘zaro munosabatlari rivojlanishiga ko‘maklashish;
oliy va yuqori darajada davlatlararo tashriflarni tayyorlashda va amalga oshirishda, shuningdek, davlat va hukumat delegatsiyalari tashriflarini tayyorlash va amalga oshirishda qatnashish;
O‘zbekiston Respublikasining Elchixona joylashgan davlat bilan xalqaro shartnomalari loyihalarini, shartnomalar tuzish, ularni bajarish, amal qilishini to‘xtatish va to‘xtatib qo‘yish to‘g‘risidagi takliflarni tayyorlashda qatnashish, O‘zbekiston Respublikasining Elchixona joylashgan davlat bilan ikki tomonlama shartnomalari, shuningdek, ko‘p tomonlama shartnomalarning Elchixona joylashgan davlat bilan O‘zbekiston Respublikasi munosabatlariga tegishli qismi bajarilishini kuzatish;
Elchixona joylashgan davlatning davlat hokimiyati organlari, idoralari, jamoat birlashmalari, ishbilarmonlari, ilmiy va madaniy doiralari, ommaviy axborot vositalari bilan aloqalar o‘rnatish va ularni qo‘llab-quvvatlash;
Elchixona joylashgan davlatda yashovchi vatandoshlar va milliy markazlar bilan aloqalar va munosabatlar o‘rnatilishi va rivojlantirilishiga ko‘maklashish;
O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligining topshirig‘iga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi delegatsiyalarini va davlat hokimiyati organlari vakillarini Elchixona joylashgan davlatga yuborish masalalarini kelishib olish;
Elchixona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasi va uning fuqarolarining mulkiy huquqlari va manfaatlarini himoya qilish;
Elchixonaning, uning xodimlari va ularning oila a’zolarining xavfsizligini ta’minlashga doir zarur chora-tadbirlarni amalga oshirish, favqulodda vaziyatlar sharoitida O‘zbekiston Respublikasining chet eldagi muassasalari va uning fuqarolarining xatti-harakatlarini belgilangan tartibda tashkil etish hamda ular xatti-harakatlariga rahbarlik qilish;
Elchixona joylashgan davlatning oldindan bergan roziligi bilan va Elchixona joylashgan davlatda vakili bo‘lmagan uchinchi davlatning iltimosiga ko‘ra uchinchi davlat va uning fuqarolarining manfaatlarini vaqtincha himoya qilish;
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga, Elchixona joylashgan davlat qonun hujjatlariga, xalqaro huquq normalariga muvofiq boshqa funksiyalarni bajarish.
Ushbu maqsadda Elchixona Elchixona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasining ijro etuvchi hokimiyat organlari, davlat muassasalari, tashkilotlari va korxonalari vakolatxonalarining, ularning delegatsiyalari va mutaxassislari guruhlarining, shuningdek, o‘quvchilarining ishiga ko‘maklashadi va ular faoliyatini muvofiqlashtiradi.
Ko‘rsatib o‘tilgan vakolatxonalar, delegatsiyalar va mutaxassislar guruhlari Elchixona o‘z funksiyalarini amalga oshirishida unga ko‘maklashadi va o‘z faoliyati to‘g‘risida Elchixonaga axborot beradi.
7. Elchixonaga O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni bilan tayinlanadigan va Elchixona joylashgan davlatda akkreditatsiya qilingan O‘zbekiston Respublikasining yuqori rasmiy vakili hisoblanuvchi O‘zbekiston Respublikasining xorijiy davlatdagi Favqulodda va Muxtor Elchisi (keyingi o‘rinlarda — Elchi deb ataladi) boshchilik qiladi.
Elchi O‘zbekiston Respublikasi manfaatlarini ifodalaydi, Elchixona ishiga bevosita rahbarlik qiladi, Elchixonaga yuklangan vazifalar bajarilishi va uning funksiyalari amalga oshirilishi uchun shaxsan javob beradi, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligining me’yoriy hujjatlariga muvofiq Elchixona tuzilmasini belgilaydi, uning xodimlari o‘rtasidagi lavozim vazifalarini taqsimlaydi.
Elchixona joylashgan davlatda Elchi bo‘lmagan taqdirda uning funksiyalarini Elchixonaning katta diplomatik xodimlaridan belgilangan tartibda tayinlanadigan O‘zbekiston Respublikasi ishlari bo‘yicha vaqtinchalik ishonchli vakil bajaradi.
Elchixona, uning xodimlari va ular oila a’zolarining xavfsizligini ta’minlash, davlat va qonun bilan qo‘riqlanadigan boshqa sirlarni muhofaza qilishni tashkil etish, moliyaviy mablag‘larni tasarruf etish, xodimlar ishini tashkil etish va Elchixona bo‘linmalarining o‘zaro hamkorligi bevosita Elchi tomonidan yoki Elchi tomonidan tayinlanadigan katta diplomatik xodim tomonidan amalga oshiriladi.
8. Elchixona shtat jadvali va xarajatlar smetasi belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori bilan tasdiqlanadi.
Elchixonada tasdiqlangan shtat jadvali va xarajatlar smetasi doirasida O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi va Moliya vazirligining qaroriga ko‘ra quyidagi: tashqi siyosat, ichki siyosat, ikki tomonlama munosabatlar, iqtisodiy ishlar, fan va texnika, matbuot va axborot, madaniyat, konsullik, protokol yo‘nalishlari va boshqa masalalar bo‘yicha bo‘limlar va guruhlar tashkil etilishi mumkin.
Tashqi ishlar vazirligi Moliya vazirligi bilan birgalikda Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan xodimlar doirasida navbatdagi moliyaviy yil uchun budjetda tasdiqlanadigan chet eldagi muassasalarni mablag‘ bilan ta’minlash hajmlaridan kelib chiqqan holda faoliyatning ikkinchi va kelgusi yillari uchun Elchixonaning xarajatlar smetasini har yili tasdiqlaydi.
9. Elchixona xodimlarining huquqlari va vazifalari O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlari, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligining me’yoriy hujjatlari, lavozim yo‘riqnomalari bilan belgilanadi. Elchixona xodimlari Elchining, u bo‘lmaganda O‘zbekiston Respublikasi ishlari bo‘yicha vaqtinchalik ishonchli vakilning buyruqlari va ko‘rsatmalarini bajarishga majburdirlar.
10. Elchixona ishi O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi tomonidan tasdiqlanadigan rejalar asosida tashkil etiladi.
11. Elchixona shtatiga tayinlash, shuningdek, xodimlarni boshqa lavozimga o‘tkazish va almashtirish O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Xodimlar Elchixonada ishlash uchun, qoidaga ko‘ra, ikki yil muddatga xizmatga yuboriladi. Ishlash muddati uzaytirilishi mumkin, lekin u ko‘pi bilan ikki yildan oshib ketmasligi kerak.
Elchilar va vakillarning lavozimda bo‘lish muddatlari har biri alohida holda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadi.
12. O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga muvofiq Elchixonada siyosiy partiyalar tuzilmalari, diniy va jamoatchilik birlashmalari tashkil etilishi mumkin emas, kasaba uyushmalari bundan mustasno.
13. Elchixona yuridik shaxs hisoblanadi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat gerbi tasvirlangan va o‘z nomi yozilgan muhrga, tegishli muhrlar va shtamplarga, banklarda hisob raqamlariga ega bo‘ladi.
14. O‘zbekiston Respublikasining mulki hisoblangan yer uchastkalari, binolar, inshootlar va Elchixonaning boshqa mol-mulklari unga O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda birkitilib qo‘yiladi.
Elchixona o‘ziga birkitilib qo‘yilgan mol-mulkka nisbatan o‘zi joylashgan davlat qonun hujjatlarini hisobga olgan holda ularga egalik qilish, ulardan foydalanish va tasarruf etish huquqini belgilangan tartibda amalga oshiradi.
15. Elchixona faoliyatini ta’minlash bilan bog‘liq moliyaviy va boshqa masalalar O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga va O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi hamda Tashqi ishlar vazirligi me’yoriy hujjatlariga muvofiq hal etiladi.
16. Mazkur Nizom xalqaro tashkilotlar huzuridagi O‘zbekiston Respublikasi missiyalari va vakolatxonalari faoliyati uchun ham tatbiq etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
1. O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, idoralari, davlat boshqa organlari, tashkilotlari, korxonalari (keyingi o‘rinlarda muassis deb ataladi) xorijiy davlatlarda vakolatxonalar, bosh vakolatxonalar yoki mintaqaviy vakolatxonalar (keyingi o‘rinlarda — vakolatxona deb ataladi) ochishlari mumkin.
Vakolatxona O‘zbekiston Respublikasining vakolatxona o‘zining taklifiga binoan ta’sis etilgan vazirligi, idorasi, davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasi tizimiga kiradi.
Chet ellardagi vakolatxona mustaqil vakolatxona sifatida ta’sis etiladi yoxud bosh yoki mintaqaviy vakolatxona tarkibiga kiradi.
Bosh vakolatxona O‘zbekiston Respublikasi vazirligi, idorasining yoki davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasiningi ikki yoki undan ko‘proq vakolatxonasi bo‘lgan davlatda, shuningdek, ularning yuqori darajadagi manfaatlari uni talab qiladigan davlatlarda ta’sis etilishi mumkin.
Chet ellardagi mintaqaviy vakolatxona iqtisodiy va jug‘rofiy belgilari bo‘yicha o‘zaro bog‘liq davlatlar guruhi uchun ta’sis etiladi.
Oldingi tahrirga qarang.
Vakolatxona ochish uchun rozilik, keyinchalik uni hisobga qo‘yish sharti bilan, O‘zbekiston Respublikasi Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi tomonidan beriladi.
(1-bandning oltinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 8-sentabrdagi 206-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 34-36-son, 264-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
3. Vakolatxona o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga, ushbu Nizomga, vakolatxonaning ta’sis hujjatlariga, shuningdek, o‘zi joylashgan davlat qonunchiligiga amal qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Vakolatxona xodimlari soni O‘zbekiston Respublikasining tegishli vazirligi, idorasi, davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasi ehtiyojlaridan kelib chiqib, vakolatxona joylashgan davlatdagi mavjud shart-sharoitlarni hisobga olgan holda belgilanadi.
5. Vakolatxonalarda siyosiy partiyalar tuzilmalari, diniy va jamoat birlashmalari tashkil etilishi mumkin emas, kasaba uyushmalari bundan mustasno.
6. Vakolatxona xodimlari va ularning oila a’zolari hududida vakolatxona faoliyat ko‘rsatayotgan davlatning qonunlari va me’yoriy hujjatlariga rioya etishga, an’ana va urf-odatlarini hurmat qilishga majburdirlar.
7. Vakolatxona xodimlarining va ular oilasi a’zolarining shaxsiy manfaatni ko‘zlab tadbirkorlik yoki tijorat faoliyati bilan shug‘ullanishlari taqiqlanadi.
hamkorlik shakllarini rivojlantirish, chuqurlashtirish va takomillashtirish imkoniyatlarini qidirib topish;
savdo, iqtisodiyot, moliya, fan va texnika, transport, turizm, madaniyat sohasidagi va boshqa sohalardagi hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarni amalga oshirishga samarali ko‘maklashish;
savdo-iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish hamda iqtisodiy, tijorat va ilmiy-texnika axborotlari almashishni kengaytirish;
mamlakatimiz tovarlarining xorijiy bozorlarga kirib borishi, shu jumladan konferensiyalar, ko‘rgazmalar, ko‘chma yarmarkalar va reklama kompaniyalari o‘tkazish bo‘yicha marketing tadqiqotlari o‘tkazish hamda amaliy yordam ko‘rsatish;
mashinalar, asbob-uskunalar, tovarlar va xizmatlar eksporti va importini rivojlantirishga samarali ko‘maklashish, ularga texnika xizmatlari ko‘rsatish, jahon texnikasining eng yangi yutuqlari bilan tanishtirish maqsadida ochiladi.
Vakolatxonaning asosiy vazifalari, funksiyalari, tuzilmasi va faoliyatini tashkil etish ularning ta’sis hujjatlariga hamda muassisning xususiyatlariga muvofiq belgilanadi.
9. O‘zbekiston Respublikasining diplomatik vakolatxonalari va konsullik muassasalari o‘zlari joylashgan davlatdagi vakolatxonalar faoliyatini muvofiqlashtirib boradilar. Vakolatxona diplomatik vakolatxonalarni va konsullik muassasalarini o‘z faoliyati to‘g‘risida xabardor qilib turadi va ularga o‘z funksiyalarini amalga oshirishda ko‘maklashadi.
Vakolatxona boshlig‘i diplomatik vakolatxonani yoki konsullik muassasasini muassislar tomonidan nazarda tutilgan chet ellarda yurish-turish qoidalari vakolatxona xodimlari tomonidan buzilishining barcha hollari to‘g‘risida majburiy tartibda xabardor qilib turishi kerak.
Vakolatxona joylashgan davlatda O‘zbekiston Respublikasining diplomatik vakolatxonalari va konsullik muassasalari bo‘lmagan taqdirda vakolatxona oldindan kelishib olgan holda vazirliklar, idoralar, davlat boshqa organlarining vakolatxona joylashgan davlatga xizmat safariga kelishgan mansabdor shaxslariga, delegatsiyalariga, mutaxassislar guruhlariga yordam ko‘rsatadilar.
10. Mintaqaviy vakolatxonani mintaqaviy vakil, bosh vakolatxonani — bosh vakil, vakolatxonani — muassis vakili boshqaradi.
Mintaqaviy vakil, bosh vakil va vakil bevosita O‘zbekiston Respublikasi vazirligi, idorasi, davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasi rahbariga bo‘ysunadi va ular tomonidan berilgan ishonchnoma asosida faoliyat ko‘rsatadilar.
11. Vakolatxona boshlig‘i va vakolatxona xodimlari lavozim vazifalarining bajarilishi uchun shaxsan javob beradilar.
12. Vakolatxona ishlari vakolatxona rahbari tomonidan tuziladigan va muassis tasdiqlaydigan rejalar asosida olib boriladi.
13. Vakolatxona boshlig‘i o‘z faoliyatini ushbu Nizomga muvofiq amalga oshiradi va u quyidagi huquqlarga ega:
vakolatxona joylashgan davlat idoralari va boshqa tashkilotlari oldida muassisning rasmiy vakili sifatida ish ko‘rish, ushbu tashkilotlarning rahbar shaxslari bilan bevosita aloqalar o‘rnatish;
vakolatxona joylashgan davlatdagi vakolatxonaga unga yuklangan vazifalardan kelib chiqqan holda rahbarlik qilish;
muassis nomidan vakolatxona joylashgan davlatdagi tashkilotlar bilan o‘z vakolatlari doirasida shartnomalar va kontraktlar tuzish;
vakolatxonaning pul mablag‘larini, o‘z nomiga berilgan ishonchnomaga binoan, tasdiqlangan smeta doirasida, tasarruf etish;
yil choragi rejalarini vakolatxona uchun tasdiqlangan yillik rejalar doirasida, bu to‘g‘rida yuqori turuvchi vakilni va muassisni xabardor qilgan holda, o‘zgartirish;
vakolatxonaga tegishli yoki o‘zi ijaraga olgan mol-mulkni muassis bilan kelishgan holda sug‘urta qilish;
belgilangan smeta doirasida, muassis bilan kelishgan holda, vakolatxona xodimlarini ishga qabul qilish va ishdan bo‘shatish;
muassis bilan kelishgan holda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bo‘lmagan shaxslar bilan mehnat shartnomalarini tuzish va bekor qilish;
vakolatxona uchun ishlab chiqarish binolarini va vakolatxona xodimlari uchun uy-joylarni ijaraga olish yuzasidan shartnomalar tuzish;
vakolatxona xodimlariga nisbatan O‘zbekiston Respublikasining va vakolatxona joylashgan davlatning mehnat qonun hujjatlarida nazarda tutilgan rag‘batlantirish va intizomiy jazo choralarini qo‘llash.
Keyingi tahrirga qarang.
Vakolatxonaning ta’sis hujjatlarida, muassis faoliyati xususiyatlariga muvofiq, vakolatxona boshlig‘i uchun qo‘shimcha huquqlar nazarda tutilishi mumkin.
vakolatxona faoliyatining yuqori rentabelligini va samaradorligini ta’minlash chora-tadbirlarini ko‘rish;
muassisga vakolatxona ishlarini rejalashtirish va tashkil etish, shuningdek, ishlab chiqarish — moliya faoliyati istiqbol rejalari bo‘yicha takliflar kiritish;
vakolatxona barcha xodimlarining tayyorgarligi yuqori darajada bo‘lishini, ularning malakasini doimiy ravishda oshirishni ta’minlash;
vakolatxona binolarini ig‘vogarona va terroristik hodisalardan muhofaza qilish yuzasidan tashkiliy tadbirlarni amalga oshirish, vakolatxona xodimlari va ularning oila a’zolari xavfsizligini ta’minlash maqsadida barcha zarur chora-tadbirlarni ko‘rish;
vakolatxona jamoasida sog‘lom ma’naviy muhitni ta’minlash, vakolatxona xodimlarining va ular oila a’zolarining salomatligi, turmushi, madaniy xordig‘i va ta’lim olishi to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish;
vakolatxona binolaridan vakolatxona funksiyalariga zid bo‘lgan maqsadlarda foydalanishga yo‘l qo‘ymaslik;
muassisga belgilangan tartibda vakolatxonaning ishlab chiqarish-moliya va tijorat faoliyati to‘g‘risida hisobotlar taqdim etish.
Vakolatxonaning ta’sis hujjatlarida vakolatxona boshlig‘i uchun muassis faoliyati xususiyatiga muvofiq ravishda qo‘shimcha majburiyatlar nazarda tutilishi mumkin.
muassisning xalqaro faoliyati va tashqi aloqalarini takomillashtirish hamda samaradorligini oshirish maqsadida unga yuklangan vazifalarning zarur darajada bajarilishi;
reja va moliya intizomining, hisob va hisobotning ahvoli, muassisning tegishli bo‘limlari va xizmatlariga hisobot hujjatlarining o‘z vaqtida topshirilishi;
vakolatxona xodimlari va ular oila a’zolarining xavfsizligini, shuningdek, vakolatxona binolari muhofazasini ta’minlash bo‘yicha tadbirlarning tashkil etilishi va amalga oshirilishi;
vakolatxona xodimlari, ularning oila a’zolari, vakolatxona yo‘li bilan keluvchi delegatsiyalar a’zolari o‘rtasidagi intizomning ahvoli, ular tomonidan fuqarolarning chet ellarda yurish-turishi me’yorlari va qoidalariga rioya etilishi;
vakolatxona yo‘li bilan vakolatxona joylashgan davlatga kelgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan sodir bo‘lgan barcha voqealar to‘g‘risida elchixona (konsullik) va muassis nomiga yo‘llangan axborotlarning ishonchliligi va o‘z vaqtida topshirilishi;
ish yuritishning, vakolatxonaga tegishli moddiy boyliklarni hisobga olish va saqlashning ahvoli uchun javob beradi.
Vakolatxonaning ta’sis hujjatlarida vakolatxona boshlig‘i uchun muassis faoliyati xususiyatiga muvofiq ravishda boshqa javobgarliklar ham nazarda tutilishi mumkin.
16. Vakolatxona boshlig‘i O‘zbekiston Respublikasining tegishli vazirligi, idorasi, davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasining O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bo‘lgan xodimlari orasidan tayinlanadi.
Vakolatxona boshlig‘i va xodimlarini ishga tayinlash, shuningdek, ularni chaqirib olish muassis tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
17. Vakolatxonada ishlashga, muassis bilan kelishgan holda, kontrakt asosida, O‘zbekiston Respublikasining vakolatxona joylashgan davlat hududida doimiy yashovchi fuqarolari, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi bo‘lmagan shaxslar qabul qilinishi mumkin.
18. Boshliqlar va xodimlar vakolatxona joylashgan davlatdagi tegishli vakolatxonada ishlash uchun, mehnat shartnomasini rasmiylashtirgan holda, qoidaga ko‘ra:
O‘zbekiston Respublikasining tegishli vazirligi, idorasi, davlat boshqa organi, tashkiloti, korxonasi faoliyati xususiyatiga ko‘ra, mehnat shartnomasi bilan belgilangan ishlash muddati vakil va shtatdagi boshqa xodimlar uchun ko‘pi bilan bir yilga uzaytirilishi mumkin.
Xodimni vakolatxonadagi lavozimga keyingi tayinlash oradan ikki yil o‘tgandan keyin amalga oshirilishi mumkin. Ushbu muddat istisno hollardagina bir yilgacha qisqartirilishi mumkin.
vakolatxona joylashgan davlatda uning salomatligi o‘z funksional vazifalarini bajarishga to‘sqinlik qiladigan darajada jiddiy yomonlashganda va uning oila a’zolari og‘ir kasallanganda;
uning tomonidan egallab turgan lavozimida bundan keyin qolishiga zid bo‘lgan qoida buzish sodir etilganda;
O‘zbekiston Respublikasining va vakolatxona joylashgan davlatning qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda muddatidan oldin chaqirtirib olinishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, idoralari, davlat boshqa organlari, tashkilotlari, korxonalari o‘zlarining ichki hujjatlarida mutaxassislarni chet elga yuborishni navbatlash tartibini va ularni jo‘natishni oldindan kelishib olish masalalarini yanada aniqlashtiradilar.
19. Vakolatxona faoliyatini ta’minlash bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy va boshqa masalalar O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga, O‘zbekiston Respublikasining tegishli vazirligi, idorasi, davlat organi, tashkiloti, korxonasi me’yoriy hujjatlariga, shuningdek, vakolatxona joylashgan davlat qonun hujjatlariga muvofiq hal etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
20. Vakolatxona faoliyatini nazorat qilish tegishli vazirlik, idora, davlat organi, tashkilot, korxona me’yoriy hujjatlari bilan belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
21. Vakolatxonalar O‘zbekiston Respublikasi vazirligi, idorasi, davlat organi, tashkiloti, korxonasining tarkibiy bo‘linmalari hisoblanadilar, o‘z nomlari yozilgan shtamp va muhrga, o‘z faoliyatlarini amalga oshirish uchun o‘zlari joylashgan davlat banklarida hisob raqamlariga ega bo‘ladilar.