O‘zbekiston Respublikasi Budjet kodeksining 128 va 129-moddalariga hamda “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 487-moddasiga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. Ijro hujjatlari bo‘yicha undiruvni O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lariga va budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlariga qaratish tartibi to‘g‘risidagi nizom ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Vazirliklar va idoralar o‘zlari qabul qilgan normativ-huquqiy hujjatlarni bir oy muddatda ushbu qarorga muvofiqlashtirsinlar.
3. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining birinchi o‘rinbosari R.S. Azimov zimmasiga yuklansin.
1. Ushbu Nizom O‘zbekiston Respublikasi Budjet kodeksining 128 va 129-moddalariga hamda “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 487-moddasiga muvofiq ijro hujjatlari bo‘yicha undiruvni O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti va budjet tashkilotlarining mablag‘lariga qaratish tartibini belgilaydi.
budjet tashkiloti — O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari hisobiga ta’minlanadigan davlat funksiyalarini amalga oshirish uchun davlat hokimiyati organlarining qaroriga ko‘ra, belgilangan tartibda tashkil etilgan notijorat tashkiloti;
O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti — davlatning davlat vazifalari va funksiyalarini moliyaviy jihatdan ta’minlash uchun mo‘ljallangan markazlashtirilgan pul jamg‘armasi;
moliyaviy majburiyatlar — budjet tashkilotlarida ularga pul mablag‘larini o‘tkazish majburiyatini yuklovchi hujjatlar, shu jumladan ijro hujjatlari asosida paydo bo‘ladigan majburiyatlar;
xarajatlar smetasi — budjet tashkiloti tomonidan moliya yili uchun tuziladigan va tasdiqlanadigan, uning uchun nazarda tutilgan budjetdan ajratiladigan mablag‘lar xarajatlar moddalari bo‘yicha aks ettiriladigan hujjat;
Oldingi tahrirga qarang.
budjet tashkilotlarining budjetdan tashqari jamg‘armalari — qonunchilikda nazarda tutilgan manbalar hisobidan budjet tashkiloti tasarrufiga tushadigan mablag‘lar;
(2-bandning oltinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
g‘aznachilik bo‘linmalari — O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi G‘aznachiligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri bo‘yicha G‘aznachilik boshqarmalari, tumanlar va shaharlar bo‘yicha G‘aznachilik bo‘linmalari.
3. Ijro hujjatlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti mablag‘lariga va budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruvni qaratish, ushbu Nizomda belgilangan xususiyatlarni hisobga olgan holda, “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq, ijro hujjatida mablag‘larni O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetidan to‘lash to‘g‘risidagi talab mavjud bo‘lgan yoxud ijro hujjatida budjet tashkiloti qarzdor sifatida ko‘rsatilgan hollarda amalga oshiriladi.
4. Budjet tashkilotining — qarzdorning moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruv, ijro harakatlarini amalga oshirish xarajatlarini hisobga olgan holda, ijro hujjatlarini ijro etish uchun zarur bo‘lgan miqdorda va hajmda qaratiladi.
5. Ushbu Nizom bilan zimmasiga sud qarorlarini ijro etish doirasidagi muayyan majburiyatlar va harakatlarni bajarish yuklangan davlat organlari va mansabdor shaxslarga sud tartibidan yoxud shikoyat qilish yoki protest keltirish tartibidan o‘zgacha tarzda sud hujjatini ijro etmaslik, ijro etishni to‘xtatib turish yoxud ijro etishga boshqacha tarzda to‘sqinlik qilish taqiqlanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
6. Undiruvni O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti mablag‘lariga qaratishni nazarda tutadigan ijro hujjatlarini ijro etish moliya organlari tomonidan tegishli budjet mablag‘lari hisobidan amalga oshiriladi, mazkur Nizomning 61-bandida ko‘rsatilgan jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararlar bundan mustasno.
(6-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2024-yil 5-yanvardagi 9-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 10.01.2024-y., 09/24/9/0012-son)
Oldingi tahrirga qarang.
61. Jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan quyidagi zararlar (keyingi o‘rinlarda — mulkiy va ma’naviy zararlar) Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari huzuridagi Jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan mulkiy zararlarni kompensatsiya qilish bo‘yicha hududiy maqsadli jamg‘armalari mablag‘lari hisobidan qoplanadi:
ko‘chmas mulk obyektlariga bo‘lgan huquqlarning davlat reyestriga noqonuniy yoki haqiqatga to‘g‘ri kelmaydigan ma’lumotlarning kiritilishi natijasida ularga ishonib harakat qilgan jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararlar;
davlat organlari, ularning mansabdor shaxslari va xizmatchilarining qonunga xilof deb topilgan qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) natijasida jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan va sudning qonuniy kuchga kirgan qarori bilan aniqlangan zararlar;
tergovga qadar tekshiruvni amalga oshiruvchi organlar, surishtiruv, dastlabki tergov, prokuratura organlari va sudning qonunga xilof deb topilgan harakatlari (harakatsizligi) tufayli yetkazilgan zarar va ma’naviy ziyonlar;
turar joy insofli egallovchidan qonunchilikda belgilangan tartibda talab qilib olinishiga yo‘l qo‘yilmasligi natijasida mulkdorga yetkazilgan zarar.
(61-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2024-yil 5-yanvardagi 9-sonli qaroriga asosan kiritilgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 10.01.2024-y., 09/24/9/0012-son)
7. Ijro hujjatlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetidan mablag‘lar olish uchun ijro hujjatida kimning foydasiga budjet mablag‘lari o‘tkazilishi nazarda tutilgan bo‘lsa, o‘sha shaxslar yoxud uning vakillari (keyingi o‘rinlarda undiruvchilar deb ataladi) arizani:
agar ijro hujjatida mablag‘larni O‘zbekiston Respublikasining respublika budjetidan undirish nazarda tutilgan bo‘lsa — O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga;
agar ijro hujjatida mablag‘larni Qoraqalpog‘iston Respublikasining respublika budjetidan, viloyatlarning viloyat budjetlaridan yoki Toshkent shahrining shahar budjetidan undirish nazarda tutilgan bo‘lsa — Qoraqalpog‘iston Respublikasi Moliya vazirligiga, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklarining moliya boshqarmalariga;
agar ijro hujjatida mablag‘larni tumanlar va shaharlar budjetlaridan undirish nazarda tutilgan bo‘lsa — tumanlar va shaharlar hokimliklarining moliya bo‘limlariga;
agar ijro hujjatida pul mablag‘lari to‘lanishi kerak bo‘lgan budjet darajasi ko‘rsatilmagan bo‘lsa — undiruvchining — jismoniy shaxsning yashash joyi bo‘yicha yoki undiruvchi — yuridik shaxs organining joylashgan joyidagi tumanlar va shaharlar hokimliklarining moliya bo‘limlariga taqdim etadilar.
Oldingi tahrirga qarang.
Bunda O‘zbekiston Respublikasining respublika budjeti, Qoraqalpog‘iston Respublikasi budjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy budjetlarida nazarda tutiladigan rejali budjet mablag‘lari hamda Jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan mulkiy zararlarni kompensatsiya qilish bo‘yicha maqsadli jamg‘armalar mablag‘lari mulkiy va ma’naviy zararni qoplash bo‘yicha to‘lovlarni amalga oshirishning manbalari hisoblanadi.
(7-bandning oltinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2024-yil 5-yanvardagi 9-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 10.01.2024-y., 09/24/9/0012-son)
Arizaga sudning yoxud ijro hujjatini bergan boshqa organning muhri bilan tasdiqlangan ijro hujjatining asl nusxasi ilova qilinadi. Arizada unga O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetidan mablag‘lar o‘tkazilishi talab etilayotgan undiruvchining bankdagi hisob raqami rekvizitlari ko‘rsatilgan bo‘lishi lozim.
Oldingi tahrirga qarang.
Ijro varaqasi yoki sud buyrug‘i sudyaning elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlangan elektron hujjat tarzida axborot tizimi orqali yuborilishi mumkin.
(7-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 8-iyuldagi 229-sonli qaroriga asosan xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2016-y., 28-son, 335-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
71. Mulkiy va ma’naviy zararlarga oid ijro hujjatlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari huzuridagi Jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan mulkiy zararlarni kompensatsiya qilish bo‘yicha hududiy maqsadli jamg‘armalardan mablag‘lar olish uchun ijro hujjatida kimning foydasiga tegishli mablag‘lar o‘tkazilishi nazarda tutilgan bo‘lsa, o‘sha shaxslar yoxud ularning vakillari Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklariga murojaat qiladilar.
Bunda mulkiy va ma’naviy zararlarga oid ijro hujjatlarini ijrosini ta’minlash tartibi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 26-dekabrdagi 1047-son qarori bilan tasdiqlangan Jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan mulkiy zararlarni kompensatsiya qilish bo‘yicha respublika va hududiy maqsadli jamg‘armalar mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi to‘g‘risidagi nizomga muvofiq amalga oshiriladi.
(71-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2024-yil 5-yanvardagi 9-sonli qaroriga asosan kiritilgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 10.01.2024-y., 09/24/9/0012-son)
Oldingi tahrirga qarang.
ariza ushbu Nizomning 7-bandi talablari buzilgan holda taqdim etilganda yoxud unga ijro hujjatining asl nusxasi ilova qilinmaganda. Agar ijro varaqasi yoki sud buyrug‘i sudyaning elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlangan elektron hujjat tarzida axborot tizimi orqali yuborilgan bo‘lsa, uning asl nusxasini ilova qilish talab etilmaydi;
(8-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 8-iyuldagi 229-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 28-son, 335-modda)
ijro hujjati “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 8-moddasida nazarda tutilgan talablarga muvofiq bo‘lmaganda;
ijro hujjati “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 27-moddasida nazarda tutilgan ijroga topshirish muddati o‘tgandan keyin taqdim etilganda;
ijro hujjatini berishga asos bo‘lgan sud hujjati yoki boshqa organning hujjati yoxud qonunga ko‘ra ijro hujjati bo‘lgan boshqa hujjat qonuniy kuchga kirmaganda, bekor qilinganda yoki haqiqiy emas deb topilganda.
Ijro hujjatini ushbu bandda nazarda tutilmagan asoslar bo‘yicha ijro etmasdan qaytarishga yo‘l qo‘yilmaydi.
9. Ijro hujjatini ijro etmasdan qaytarish to‘g‘risidagi asoslangan xat ariza tushgan kundan boshlab 3 kun mobaynida undiruvchiga yuboriladi, unda ushbu Nizomning 8-bandida nazarda tutilgan talablardan qaysi biri buzilganligi majburiy tartibda ko‘rsatiladi.
Ijro hujjati ushbu Nizomning 8-bandi uchinchi xatboshida ko‘rsatilgan asos bo‘yicha qaytarilgan taqdirda, xatda “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 8-moddasida nazarda tutilgan talablardan qaysi biri buzilganligi ham ko‘rsatiladi.
Ijro hujjatini aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish uchun qaytarish undiruvchi tomonidan ushbu buzilishlar bartaraf etilgandan keyin ijro hujjatini tegishli moliya organiga takroran taqdim etishga to‘sqinlik qilmaydi.
10. Ijro hujjatini ijro etmasdan qaytarish uchun asoslar mavjud bo‘lmagan taqdirda, tegishli moliya organi ariza tushgan kundan boshlab 30 kun mobaynida moliyalashtirish manbalarini aniqlash va tegishli budjet mablag‘larini ariza beruvchining bankdagi hisob raqamiga to‘lash chora-tadbirlarini ko‘radi. Ayni bir vaqtda, ariza beruvchi va sud yoki ijro hujjatini bergan boshqa organ ijro hujjatini ijro etish natijalari to‘g‘risida yozma ravishda xabardor qilinadi.
Undiruvni O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lariga qaratishni nazarda tutuvchi ijro hujjatlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari hisobidan xarajatlarni moliyalashtirish (to‘lash) O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
11. Ijro hujjatining ijrosini to‘xtatib turish, kechiktirish, bo‘lib-bo‘lib ijro etish, ijro etish usuli va tartibini o‘zgartirish “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Ijro hujjatining ijrosi sud tomonidan yoki ijro hujjatini bergan boshqa organ tomonidan, shu jumladan sud hujjati yoki ijro hujjati yuzasidan shikoyat berilishi yoki protest keltirilishi munosabati bilan to‘xtatib turilgan taqdirda, ijro hujjatini ijro etish bo‘yicha barcha harakatlar sud yoki ijro hujjatini bergan organ tomonidan ijro etishni tiklash to‘g‘risida qaror qabul qilingunga qadar to‘xtatib turiladi. Bunda ushbu Nizomning 10-bandida nazarda tutilgan muddatning o‘tishi ham to‘xtatib turiladi.
Ijro hujjatini berishga asos bo‘lgan sud hujjati yoki boshqa organning hujjati, yoxud qonunga ko‘ra ijro hujjati bo‘lgan hujjat bekor qilinganda yoki haqiqiy emas deb topilganda tegishli moliya organi undiruvchiga O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetidan mablag‘lar to‘lashni rad etish to‘g‘risida xat jo‘natadi.
Oldingi tahrirga qarang.
12. Budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruvni nazarda tutuvchi ijro hujjatlarini majburiy ijro etish davlat ijrochilari tomonidan, ushbu Nizomda nazarda tutilgan xususiyatlarni hisobga olgan holda, sud hujjatlarini va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risidagi qonunchilikka muvofiq amalga oshiriladi.
(12-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
Oldingi tahrirga qarang.
13. Ijro hujjatlari bo‘yicha budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruv davlat ijrochisining qarori asosida, qarzni va ijro etish bo‘yicha xarajatlarni to‘lash uchun zarur bo‘lgan miqdorda amalga oshiriladi.
(13-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
14. Davlat ijrochilari budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruvni nazarda tutadigan ijro hujjatlarini (davlat ijrochisining qarorini) tegishli g‘aznachilik bo‘linmalariga taqdim etadilar.
(14-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)
15. Budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruvni nazarda tutuvchi ijro hujjatlarini ijro etish:
to‘lanishi lozim bo‘lgan qarz budjet tashkilotining xarajatlar smetasi bo‘yicha xarajatlar moddasiga muvofiq bo‘lganda — budjetdan ajratilgan mablag‘lar hajmi doirasida amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
(16-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
budjet tashkilotining budjet mablag‘lari bo‘yicha xarajatlar smetasining tegishli moddasi bo‘yicha hamda budjetdan tashqari barcha shaxsiy g‘azna hisob varaqlari bo‘yicha to‘lovlarni hamda shartnomalarni ro‘yxatdan o‘tkazishni vaqtincha to‘xtatadi, shuningdek davlat ijrochisining qarorida nazarda tutilgan budjet tashkiloti mablag‘laridan foydalanish yuzasidan boshqa cheklovlarning ijrosini ta’minlaydi;
(16-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)
budjet tashkilotini, ijro hujjatini ilova qilgan holda, tegishli xarajatlarning vaqtinchalik to‘xtatilganligi to‘g‘risida yozma ravishda xabardor qiladi;
budjet tashkilotining g‘aznachilik hisob raqamidan — budjet tashkilotining budjetdan tashqari jamg‘armasi mablag‘lari qoldiqlari doirasida, budjet tashkilotining budjetdan tashqari jamg‘armasida mablag‘lar mavjud bo‘lmaganda yoki yetarli bo‘lmaganda hamda to‘lanishi kerak bo‘lgan qarzlar budjet tashkiloti xarajatlari smetasi bo‘yicha xarajatlar moddasiga muvofiq bo‘lganda esa — ajratilgan budjet mablag‘lari hajmi doirasida mablag‘larning o‘tkazilishini ta’minlaydi.
17. Budjet tashkilotlarining moliyaviy majburiyatlari bo‘yicha undiruvni nazarda tutuvchi ijro hujjatlari bo‘yicha mablag‘larni to‘lashga doir xarajatlarni moliyalashtirish (to‘lash) O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
18. Budjet tashkilotining budjetdan tashqari mablag‘lari va xarajatlar smetasining tegishli moddasi bo‘yicha budjetdan ajratilgan mablag‘lar qoldig‘i yetarli bo‘lmagan taqdirda, g‘aznachilik bo‘linmasi budjet tashkilotiga xarajatlar smetasiga tegishli o‘zgartirishlar kiritish to‘g‘risida talabnoma yuboradi. Bunda budjet tashkilotlarining budjetdan tashqari g‘aznachilik hisob raqamlari bo‘yicha, shuningdek budjet tashkilotlari xarajatlar smetasining tegishli moddalari bo‘yicha bundan buyon yuridik majburiyatlar qabul qilish budjet tashkilotining xarajatlar smetasiga o‘zgartirishlar kiritilgungacha va davlat ijrochisining qarori asosida mablag‘lar to‘liq to‘langungacha to‘xtatib turiladi.
(18-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
19. Davlat ijrochilari, moliya organlari va g‘aznachilik bo‘linmalari xodimlari ushbu Nizom talablarining qat’iy bajarilishi yuzasidan shaxsan javob beradilar.
(19-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 16-avgustdagi 639-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 33-son, 864-modda)